tank trex 700

Mhh ook een goeie Dirk,
De tankdopjes etc. zetten ook uit door de Methanol en dan is het weer gunstig tegen het evt. lekken.
Lijkt me een aanrader dan om je tank altijd te legen na het vliegen om de clunkslang daartegen te beschermen (doe ik trouwens altijd)
of niet?

na het vliegen moet je eigenlijk je tank vullen (en weer legen) om alle uitlaatgassen eruit te drukken, dat is hetgene wat schadelijk is.

na het vliegen moet je eigenlijk je tank vullen (en weer legen) om alle uitlaatgassen eruit te drukken, dat is hetgene wat schadelijk is.

Ik zet hem altijd halfvol weg, dan is er niets aan de hand en blijven ook de OMI fuel magnets perfect

Ik vervang mijn tank slangetjes per 3 maanden. Dan zijn ze gaar.
er uit halen is niet zo'n punt.
De rubber randjes er uit halen. Dan gebruik ik een punttang als een soort wig. Ik druk de tank in met de "wig" zodat ik hem en uit kan trekken aan de zijkant zonder de nippel in het midden van de tank af te breken.

Vervangen is recht toe recht aan.
Ik gebruik een tiop van finnless door een klein stukje dikke tankslag over de dunne clunkline heen te shuiven aan twee kanten over de nippel en de klunk. Dit ipv een een tywrap er overheen.
Zo zit de klunkline een stuk strakker over de nippel heen.

Er in (het gevecht):
Er in op dezelfde manier.
Wig er tussen om de nippel te beschermen, schuif de tank er in, rubber en in pielen.
Dan de nippel weer aansluiten op de haedertank. JE KOMT ER NIET GOED BIJ !!!!
Eerst toch zo geprobeerd met punt tangetjes en pincetten maar dan ben ik meer dan 1 uur bezig en wordt ik kwaad :evil:
Nu haal ik alleen de skids en groundplate er af. 2 min werk.
Dan van onderen met een lange punttang de brandstofslang op de nippel schuiven. 1 min pielen. En weer in elkaar.
Nu valt het klusje wel mee. Het langste ben ik bezig met de tank rubbers tegenwoordig.

Hoi walter haha, wat een verhaal. Ik begrijp het nog niet helemaal
1. we hebben het over de slang IN de tank
2. het nippel zit in het midden van de tank en niet aan de zijkant (overigens waarom niet?)
3. welke rubber randjes bedoel je? Die van het frame? en zo ja dun je die toch laten zitten?
4 wig er tussen? voor mij even onduidelijk

loges

OK, ik probeer me wat duidelijker uit elkaar te drukken.

- Kijk naar de zijkant van de tank aan de carburateur zijde.
- De tank zit dan met een rubber ring in het frame.
- Haal eerst het rubber er uit, dan heb je een beetje speling tussen het frame en de tank.
- Brandstofslag van de maintank af halen met een tangetje.
- Als je nu de tank via dit gat in het frame er uit wil halen gaat dit niet.
- De tank blijft hangen op de nippel in het midden van de tank.
- Ondanks dat de rubber ring weg is past dit niet.
- Door de tank in te drukken aan de nippel zijde kan dit wel
- Dit indrukken doe ik met een wig, punttang, dikke schroevendraaier.
- Drukken zodat de nippel naar binnen wordt gedrukt, tegelijk tank er uit trekken
- Done.

Duidelijker zo ?

Laatst bewerkt:
Jaren met een clunkline van Hayes gevlogen.
Je hoeft ze niet vaak te vervangen maar ze worden op de duur stroef.
In je headertank vallen ze daardoor bv niet meer naar beneden, of ze liggen beneden en als je op de kop gaat zit ie dus boven.
Toch 1x jaar vervangen hoor !

- Haal eerst het rubber er uit, dan heb je een beetje speling tussen het frame en de tank.
- Drukken zodat de nippel naar binnen wordt gedrukt, tegelijk tank er uit trekken
- Done.

Duidelijker zo ?

Is deze manual om je clunkline te vervangen?
Ik vervang hem gewoon door enkel het landingsgestel eraf te halen en de carbon bodemplaat, dan kan je er zat bij.

Hmmm.. Misschien doe ik het te moeilijk.
Ik zal het volgende keer eens proberen zonder de tank er uit te halen.
Nooit aan gedacht om de tank te laten zitten :hammer:

- Done.

Duidelijker zo ?

yep ik begrijp nu hoe je het doet. Ik wil de tank ook laten zitten dus ik ga het maar eens via de bodemplaat proberen.

Vraag. Is er een reden waarom je de nippel niet aan de buitenkant van het frame gebruikt?? Volgens tekening niet gewoon maar bij de 600 van mijn zoontje zit hij ook aan de buitenkant....

abco

Je clunkslang bereikt dan niet alle hoeken van de tank zonder ergens klem te gaan zitten.
Als je zonder headertank en/of fuelmagnet clunk vliegt...
En je zou wild gaan vliegen, of wat rolls achter elkaar dan komt je motor misschien zonder brandstof te zitten.
Met de clunk in het midden is dat risico veel kleiner.
Maar ik raad je zoiezo aan om of een headertank of een Fuelmagnet te gebruiken.
Tareq alsaadi (maffe 3D piloot) die vliegt volgens mij met een fuelmagnet en zijn slang in het buitenste gat.
En die vliegt hem knallend leeg dus dat lijkt me ook wel een veilige oplossing.

Grt,
Eric

Nou,....
Twee aanpassingen gedaan:
- Tanknippel aan de zijkant
- Hayes Cluckline

Deze zondag de eerste vlucht met hayes clunkline was een ramp.
Na de eerste take-off zag ik al de cluck los liggen in de tank EN headertank.
Gelukkig had ik de nippel nu aan de zijkant dus kon ik de tank er uit wippen in enkele seconden.
Daarna alles vervangen met mijn standaard clunklines en vliegen maar.
De 2e Trex vloog laatst niet goed in Odoorn en die had ik gefixed. Ik had verkeerde "after-run" smering gebruikt die smurrie achter liet.
Dud toch even testen. Nog voor het opstijgen zag ik dat de clunkline er af lag.

Nu denk ik weer dat dit door mijn voorzichtigheid was.
Omdat de Hayes uit zet had ik ze vastgezet met tiewraps. Ik denk dat deze er een beetje in snijden.
Dus nu een test gestart in de headertanks (minder kritisch) door daar mijn oude Finnless truukje the gebruiken:
Een stukje normale dikke brandstofslag over de clunkline heen schuiven bij de nippel en de clunk.
Eens kijken hoe dit zich houdt.

Trouwens,
De nippel aan de zijkant werkte prima (in combinatie met headertank)
Ook geen last gehad tijdens 3D'en.
En een verademing met vervagen van de clunkline :olympic:

Laatst bewerkt:
Ik heb sinds anderhalve week ook de hayes clunkline. Hij zet enorm veel uit door de brandstof dus daar moet je wel rekening mee houden.
Om de slang vast te zetten heb ik een stukje hayes leiding eroverheen gezet. Bij mij en bij EricW blijft het vooralsnog goed zitten.
Zowieso heb ik de clunkline in het buitensta gat zitten en gebruik ik een header tank.

Klopt :)
In mijn hoofdtank heb ik ook een extra stukje slang eroverheen gezet en dat blijft zitten.
In de headertank lag het overschuif stukje er binnen een uur los in, heb daar het slangetje gewoon op de nippel zitten, en tot nu toe zit het goed vast.
Danny had het eerder vervangen met Hayes dan ik, en ik wist dus dat het behoorlijk uitzet in Nitro.
Heb beide slangen dus een CM korter gehouden, Nu zitten ze precies goed.

Back