tankje MTR

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door marco_leeflang, 6 jul 2006.

  1. marco_leeflang

    marco_leeflang

    Lid geworden:
    28 nov 2002
    Berichten:
    245
    Locatie:
    Vollenhove
    de MTR regels m.b.t. tankinhoud zegt volgens mij maximaal 10cc en geen druk vul systeem.
    Heeft iemand een ontwerp/afmetingen van een tankje welke aan deze regels voldoet en goed werkt?
     
  2. Owen

    Owen

    Lid geworden:
    29 sep 2005
    Berichten:
    762
    Locatie:
    Broek op langedijk
    Moeilijke vraag.
    Niet omdat het iets is wat ik niet wil vertellen, maar gewoon omdat wij er nog steeds neit uit zijn wat nou een goed ontwerp is.

    Niet overdreven als ik zeg dat we de laatste 4 maanden zeker 15 tankjes hebben gemaakt, waarvan er minstens 13 alweer in de prullebak liggen.
    Gewoon vierkant met de aanzuig achter in de hoek aan de onderkant is ons eerste ontwerp, en werkt best goed. Verder zijn we er nog niet echt uit.
    3hoeks tankjes werken wel, maar zijn lastig om echt effectief te krijgen. Zijn er nog niet uit wat nou echt goed werkt.

    Een echte teamrace tank van 7cc werkt ook, door daar een 10 cc "dopje" op te zetten. Maar of je nou echt 200 euri voor een tankje neer wil gaan leggen...

    Verder idd max. 10cc en geen druk vulling.
     
  3. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Ik ben ook wel erg benieuwd. Ik vind tankjes solderen uberhaupt altijd al een crime, maar zo'n klein tankje vind ik helemaal een opgave. De bedoeling is tenslotte wel dat het zeker niet meer dan 10cc is, maar liefst ook zo weinig mogelijk minder.
    Wij gebruiken meestal kant en klare rechthoekige tankjes die ik op de Britse Nationals koop, maar die zijn inderdaad niet ideaal omdat, hoewel het motortje er goed op loopt, hij de tank niet helemaal leeg kan zuigen en een paar druppen is veel op 10cc, en waarschijnlijk toch goed voor minstens één en wellicht meer rondjes.
    Ik meen ooit een Duitse tekening van een MTR toestel gezien te hebben waar een mooie tank layout op stond alleen heb ik die tekening niet. Ik kan de vorm wel tekenen, maar ik heb geen idee hoe ik dat hier moet weergeven. Ook weet ik niet (meer) hoe de 'venting' was. Op tekeningen van oude Goodyear en Ratracers hadden ze vaak een grotendeels rechthoekige tank, maar waarvan het voorstel korte kantje (de kant die in de vliegrichting staat zeg maar) veel breder is dan het achterkantje. Daardoor wordt de buitenkant taps en de aanzuigopening zit dan aan de voorkant van de buitenkant, daar waar de tank het breedst is, omdat de brandstof blijkbaar meer naar buiten dan naar achteren wordt geslingerd.
    Een goed alternatief voor metalen tankjes is trouwens denk ik balsa tankjes. Zie de website van Loet voor een mooi fotoverslag hoe hij een combat tank maakt. Zo stevig hoeft hij voor MTR natuurlijk niet te zijn. 2mm balsa lijkt mij dik genoeg. Eerst een stuk balsa beplakken met gladde alufolie, kanten uitsnijden, lijmen met cyano, gaatjes boren voor de alu pijpjes en die er in lijmen en vervolgens het geheel verstevigen door het met glasmat te bekleden (met cyano). Zo klinkt het zo eenvoudig dat ik zelfs ga geloven dat ik het ook zelf zou moeten kunnen.
     
  4. packard

    packard

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    957
    Locatie:
    naaldwijk
    quanto tam tam ? Tam tam gordo !
     
  5. Owen

    Owen

    Lid geworden:
    29 sep 2005
    Berichten:
    762
    Locatie:
    Broek op langedijk
    Ben je niet bang dat je tijdens de haast en en stress in een pitstop een 2 mm balsa tankje kapot maakt??
    Bij combat heb je alle tijd om rustig en voorzichtig je tankje te vullen. Tijdens een pitstop gaat alles met iets meer geweld :p
     
  6. Robert-Jan

    Robert-Jan

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    781
    Locatie:
    Castricum
    Je wilt inderdaad de hele 10cc ik dacht ik maak mijn tankje wat groter en dan deuk ik hem in tot 10 cc. Uiteindelijk heb ik hem in mekaar gemept en ben opnieuw begonnen.
    Tijdens de laatste NK bleek de WEBRA wel erg te zuipen dit zuipen was vreemd genoeg niet constant. Ik had de vent voor midden gemaakt wel met afschuining. Door het vliegen wordt de brandstof naar buiten geslingerd uit de vent. We hebben toen de vent verlengd met een slangetje tot midden op de romp dit scheelde minstens 10 ronde.

    Je weet nu dus wat je niet moet doen. Ik hoop dat je hier iets verder mee komt.

    Groet Robert-Jan
     
  7. packard

    packard

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    957
    Locatie:
    naaldwijk
    Owen , ik had het niet kunnen raden. Maar dat je ook rustig en voorzichtig kunt zijn siert je!
     
  8. Owen

    Owen

    Lid geworden:
    29 sep 2005
    Berichten:
    762
    Locatie:
    Broek op langedijk
    Rustig en voorzichtig?? ikkuh?? :D :D

    In bitterfeld kregen we zelfs al commentaar dat de communicatie tussen piloot en pitman ook kan ZONDER elkaar voor l*l eik*l kl**tzak uit te maken en internationaal bekende hand/vinger gebaren kan...

    Voor ons is dat al voorzichtig genoeg :p
     
  9. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Owen: Als je het balsa tankje in een passend gat in de romp laat verzinken loopt het tankje zelf denk ik weinig risico op schade. Verder zou schade aan de buisjes kunnen ontstaan door het tanken. Dat zou je kunnen voorkomen door het eigenlijke vulbuisje van koper te maken en op de romp te bevestigen, met een slangetje van daaraf naar de eigenlijke tank. Je zult alleen de inhoud van dat slangetje mee moeten rekenen bij de inhoud van de tank als je alles binnen de regels wilt doen (wil je dat?).
    Overigens, stuur me even een PM met het telefoonnummer van je Pa, hij had mij tijdens de reunie gevraagd of ik ook een geschikt maar niet te duur motortje voor een vrije vlucht sportmodel zou kunnen verwerven, want hij wilde wel wat bouwen om in Engeland op de nationals 's avonds te kunnen vliegen, en ik heb inmiddels wat geschikts voor hem.
     
  10. Owen

    Owen

    Lid geworden:
    29 sep 2005
    Berichten:
    762
    Locatie:
    Broek op langedijk
    Niet allemaal even duidelijk mischien, maar ik heb op wedstrijden altijd een minicameratje bij me om als ik iets intressants zie een fototje te kunnen maken.
    Mischien heb je er iets aan. De foto's zijn geknipt uit grotere foto's. Als je meer detail wil zien geef ff een seintje en ik mail de originele foto.

    Let wel op dat dit op de Britisch Nationals is, en hier een 30cc regel geld. Verkleinen dus ;)

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  11. packard

    packard

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    957
    Locatie:
    naaldwijk
    Nou ja , ik bedoelde natuurlijk je subtiele manier van combat pitten.

    (LOL)
     
  12. Herbert

    Herbert

    Lid geworden:
    6 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Warnsveld
    maar wie heeft er nog een paar maatschetsen?? :cry:
     
  13. Robert-Jan

    Robert-Jan

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    781
    Locatie:
    Castricum
    Bij de eerste modellen komt de vent uit op de middellijn van de romp.
    Bij het laatste model zit de vent dusdanig dat de tank leeg gedrukt wordt of moet er nog een slangetje aan?

    @ Owen vloog het laatste model zo of is dit om de tegenstanders te verwarren en werd er vlak voor de race een slangetje op gezet.

    Leuk te zien dat onze noodoplossing ook door de profs gebruikt wordt.

    Groet Robert-Jan
     
  14. Owen

    Owen

    Lid geworden:
    29 sep 2005
    Berichten:
    762
    Locatie:
    Broek op langedijk
    Dat laatste team vloog echt op deze manier, zonder slangetje.
    Mischien dat ze het verlies voor zich nemen, aangezien in engeland je een 30cc tank mag hebben, maar verplicht bent twee pitstops te maken op 100 ronden.
    Ook vliegt een PAW Bluehead indrukwekkend veel langzamer dan een TYR, dus mischien dat ze er daarom ook minder last van hebben, aangezien de krachten een stuk lager zijn.

    Die eerste modellen hebben de vent naar de romp toe lopen omdat ze die dan meteen gebruiken voor een auto prime systeem, iets wat hier niet is toegestaan.
    Het tweede model op de foto's (Rood/wit model met tank onder de vleugel) gebruikt zelfs een carter druk op de vent. Iets wat zelfs in Engeland niet toegestaan is. Maar ja, zolang je zelf maar Brits bent, dan mag schijnbaar alles daar...
     
  15. Robert-Jan

    Robert-Jan

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    781
    Locatie:
    Castricum
    @PP

    Hier een link over tankjes solderen.
    Tank maken

    Ik vouw de deksels om de romp heen niet er in.
    Voor het buigen van de deksel gebruik ik een glas breek tang.
    Hiervan lopen de bekken toe.
    Het buigen van de buisjes:
    Neem een bout 1 moer en ringen. Klem het buisje tussen de ringen.
    Zorg met een tang of bankschroef er voor dat hij er niet uit floept en buigen maar.
    Buisjes knikken doordat ze de ruimte hebben om dikker te worden. de ringen beletten dat

    Voordat je het laatste deksel er op zet even schoon maken. Neem een watten stokje en knip die door midden.
    Met wat wiskunde heb je er nu 2 dit past in je buisje zo kan je makkelijk poetsen.

    Groet Robert-Jan
     
  16. packard

    packard

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    957
    Locatie:
    naaldwijk
    Truc bij het buisje buigen : schuif een stukje nylon maai/snij draad (2 mm) in het buisje. Dan pas buigen. Daarna kan je de draad er uit trekken. Nooit meer knik! Ik heb bij Conrad een mini buigertje gekocht. Het ziet er zo dom uit , dat het nog werkt ook! Scheelt ook weer achteruitpraten bij de bankschroef.
     
  17. Edward

    Edward Guest

    Ik zou natuurlijk jullie het geheim kunnen vertellen van een goede blikken tank, maarja daarna ????????

    Ik denk dat ik dan weer commentaar krijg van Fred, dat ik geen geheimen mag prijs geven zoals de maat van de propelors, dus helaas ook geen maten van MTR tankjes en hoe je ze maakt.
     
  18. Owen

    Owen

    Lid geworden:
    29 sep 2005
    Berichten:
    762
    Locatie:
    Broek op langedijk
    Weet jij het geheim van een goeie tank dan al?
    Wij zijn er iig nog niet achter.
    :D
     
  19. Edward

    Edward Guest

    Tja, je kan het verzinnen of gewoon goed lezen wat anderen hebben uitgevonden en getest.
    Vervolgens pak je pen, papier, schuifmaat en rekenmachine en dan kom je niet uit op een vierkant tankje.
     
  20. sckra000

    sckra000

    Lid geworden:
    1 okt 2006
    Berichten:
    98
    Locatie:
    t'Zand
    Ik heb bewondering voor de zoektocht naar allerlei alternatieven voor de metalen tank. Volgens mij zijn de meeste ideen lastig uit te voeren en de betrouwbaarheid lijkt me ook niet van een hoog niveau. Na alles gelezen te hebben ben ik eens in mijn voorraad messing en koperplaat gedoken en kwam op een minimum dikte (latoen-) koper van 0,05 mm. Je kunt het overigens nog (veel) dunner krijgen. Dit dunne plaatmateriaal wordt veel gebruikt als pakking of 'shim', bij het afstellen van onderdelen. Maar 5-honderdste lijkt mij een redelijke dikte voor zo een kleine tank.
    De grote kunst is in feite om zo weinig mogelijk soldeer te gebruiken. Mischien dat ook epoxy hier een toepassing heeft. Ik maak al tanks sinds begin 60-er jaren en de metalen tank bevalt mij goed. Nieuwsgierig als ik nu ben geworden i.v.m. het te behalen minimum gewicht, wil ik vragen of iemand mij een schets van de tankafmetingen wil geven, dan ga ik het eens proberen, zowel met tin als met epoxy. (Zie ook bij 'wat is het stil')
     

Deel Deze Pagina