Tantalus 5 DLG crash!

Ik heb onlangs van Loet een prachtige Tantalus (met Alex-romp) overgenomen. Een prima kist om eens bij de grote jongens mee te kunnen doen.
Nu is de werpstift van die Tantalus natuurlijk aan de verkeerde (linker) kant gemonteerd. Ik moet dus een werp-blade aan de rechterkant toevoegen om behoorlijk links te kunnen gooien.

Hoe doe ik dat, zonder dat de vleugel het onder mijn gooi-geweld het begeeft?

Ik was het volgende van plan:
  • maak op de gewenste plek een sleufje voor de werp-blade
  • peuter onder de huid wat meer schuim weg
  • Vul de ontstane ruimte op met een epoxy/glasbolletjes mengsel
  • Lijm hierin de werpblade
Daarnaast wil ik 2 koolstof rovings in een V-vorm op de huid van de vleugel lijmen met de werpblade in de punt van de V. Dit om de werpkracht wat te verdelen.

Is dat genoeg? Teveel? Of moet ik nog meer doen om de werpkracht te kunnen weerstaan? Ik hoor ook over katoenvlokken i.p.v. glasbolletjes. Is dat beter?

Hmm... wel erg veel vragen :confused:

Laatst bewerkt:
  • maak op de gewenste plek een sleufje voor de werp-blade
  • peuter onder de huid wat meer schuim weg
  • Vul de ontstane ruimte op met een epoxy/glasbolletjes mengsel
  • Lijm hierin de werpblade
Daarnaast wil ik 2 koolstof rovings in een V-vorm op de huid van de vleugel lijmen met de werpblade in de punt van de V. Dit om de werpkracht wat te verdelen.

De eerste 4 punten zijn prima. Bij de tantalus heb ik geen extra roving op de huid geplakt. Ik heb met wat ingedikte epoxy de lijmnaad verstevigd.

Aansturing richtingsroer

om flutter van het richtingsroer tijdens de start te voorkomen moet je aanvullend de aansturing van je richtingsroer van kant veranderen (voor een linkshandige werper moet de aansturing van het richtingsroer aan de linker kant zitten).

Bij de tantalus heb ik geen extra roving op de huid geplakt. Ik heb met wat ingedikte epoxy de lijmnaad verstevigd.
Geen roving? Mooi!
Epoxy, ingedikt met glassballoons dus?

om flutter van het richtingsroer tijdens de start te voorkomen moet je aanvullend de aansturing van je richtingsroer van kant veranderen (voor een linkshandige werper moet de aansturing van het richtingsroer aan de linker kant zitten).
Tsja, dat vreesde ik al :(. Er zitten al 2 veren in i.p.v. 1. Ik kijk nog wel even. Eerst even zonder.

Laatst bewerkt:
Op de plek van de originele stift zit ook koolstof weefsel op de vleugel.
Ik weet niet of dit ook aan de andere kant (jouw kant) zit. Dat moet er anders beslist op gezet worden. Een werpstift in 2 laagjes 25 grams glas lijkt me echt onvoldoende.

Loet

Op de plek van de originele stift zit ook koolstof weefsel op de vleugel.
Ik weet niet of dit ook aan de andere kant (jouw kant) zit. Dat moet er anders beslist op gezet worden. Een werpstift in 2 laagjes 25 grams glas lijkt me echt onvoldoende.
Loet

Nee, dat zit er niet.
23704a543b47ea09d.jpg

Dat schuine zwarte stuk koolstofvezel zit aan de andere kant niet :mad:

Dus: Wat voor weefsel is dat en hoe krijg ik het er zo netjes mogelijk op (zonder vacuumpomp)

@Theo
Vertel eens, heb jij een Tantalus zonder de hierboven genoemde versterking?

Groeten, Leon

Laatst bewerkt door een moderator:
pennetje

Wat ik zou doen, laatst bij mijn Supergee in aanbouw gedaan.

Met dunne sekondenlijm onder en boven een koolstof patch bevestigen, aandrukken met bakpapier. Vertrouw je dit niet helemaal kun je ook aan beide zijden een wat kleinere en een grotere patch op elkaar lijmen.

Daarna sleufje maken voor blade.

Blade vastzetten met papje van lamineerepoxy met koolstofvezelsnippertjes van ongeveer 1 mm groot. Zie ook het bouwverslag van Loet over Tantalus op internet (even op zijn avatar klikken dan krijg je de verwijzing)

Succes

Groeten,

Hans

Met dunne sekondenlijm onder en boven een koolstof patch bevestigen, aandrukken met bakpapier. Vertrouw je dit niet helemaal kun je ook aan beide zijden een wat kleinere en een grotere patch op elkaar lijmen.
Hans

Neem dan wel foam safe 10 sekonden lijm. Anders is er niets meer om in te plakken. Mijn voorkeur zou toch gaan naar epoxy.
Robert Berends heeft laatst op mijn advies iets gerepareerd. Hij heeft foto's gemaakt en zal je ook over het resultaat en de aanpak kunnen vertellen.

Loet

o ik moet aan de bak? :p
ik zal vanavond even foto's maken van hoe ik het heb opgelost met een uitleg erbij ;)

reperatie twistervleugel

ik had laatst net als Niels hier:
whaaa-tantalus-probleempje

het probleem dat de vleugeltip van mijn twistervleugel geknikt was. Om dit te repareren heb ik de vleugeltip gelamineerd met een laag 66 grams koolstofweefsel en ik kan er nu vrolijk weer voluit mee gooien. Hier even een klein stappenplannetje:

benodigdheden:
- koolstofvezel 66 grams
- mylar of iets Anders wat niet plakt aan epoxy
- 6mm depron
- spons achtig laagje 1 a2 cm dik
- iets zwaars zoals een loodaccu of een baksteen

stap 1:
knip de stukken koolstof op maat zodat ze goed passen op de vleugel. Het liefste zoo ver mogelijk doorlopend tot de voor en achterlijst. Ik het de achterlijst iets uit laten steken maar dat is later weer netjes bij te werken met een mesje en een stuk schuurpapier

stap 2:
meng de epoxy, het liefste langzame lamenieerepoxy en geen 5 minuten epoxy. Weefsel goed vol laten trekken en dan afdeppen met keukenpapier, dat neemt alle overtollige epoxy op en zo blijft alleen het verzadigde weefsel over.

Dan leg je het weefsel op de onder en bovenkant van de vleugel en maak je er een soort sandwich van op deze volgorde van onder naar boven:

1 laagje 6mm depron
2 stuk mylar
3 vleugel met vers weefsel
4 laagje mylar weer
5. spons achtig laagje
6 weer laagje depron
7 het gewicht (bv accu of steen)

de onderkant van de vleugel ligt dan dus ook onderaan als het gewicht erop ligt. Het weefsel ook 45 graden leggen tov de vliegrichting. Op de foto’s zit de werpstift nog in de weg. Maar dat stuk moet je in dit geval dus ook meelamineren ;)

zoiets word het dan:
bild2177.jpg

bild2178.jpg

bild2179.jpg

ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is geworden en als er nog vragen zijn, kom maar op :lol:

Laatst bewerkt door een moderator:
Leon,

Mijn Tantalus heeft slechts 1 laagje carbon en verder geen extra versteviging. Ik heb al eens een middagje met 140gr lood aan boord staan te gooien en de stift zit er nog steeds. Maar ik gooi ook niet zo hard :mrgreen:

He Robert, zei jij drie weken geleden niet dat jij niet kon lamineren??

He Robert, zei jij drie weken geleden niet dat jij niet kon lamineren??
kan ik nog steeds niet. ziet er ook niet uit wat ik gedaan heb met die vleugeltip maar dat maakt me ook helemaalniets uit,, het vliegt weer (als de romp weer aan elkaar geplakt is)

dit is het resultaat geworden:

bild2198.jpg

bild2197.jpg

bild2196.jpg

bild2195.jpg

met het droogdeppen heb ik de koolstof eigenlijk te veel uit elkaar gedrukt en ishet resultaat daarom niet mooi geworden.

Laatst bewerkt:
Heren,

Bedankt voor alle moeite. Ik weet wat me te doen staat.
Ik heb hier alleen U.D. weefsel, en niet kruislings maar daarmee moet het volgens mij ook gaan door 2 diagonale lagen aan te brengen.

Misschien maak ik eerst wel een 'prepegje' (van Berrie geleerd).

Enne... Robert. Als het stevig genoeg is, is het toch prima. Boeiend dat het er niet zo strak uit ziet. Je hebt het toch maar weer mooi zelf gedaan!

Ik houd jullie op de hoogte.

Leon

Materiaalverzamelaar?

Robert stuurt een en ander aan koolstof, roving en mylar op.
Dit gaat goed komen :thumbsup:

Groeten, Leon

Post!

Vrijdag zat bij de post een enveloppe met een leuke kaart van Tweety er in :rolleyes:
Daarin zat een stuk koolstofweefsel, een roving, nog een stukje U.D. koolstof en een stuk mylar :-D
Eerst de stekkerverbinding tussen de romp en vleugel van de Tantalus afmaken (was permanent verbonden) en daarna ga ik aan de werpstift beginnen.

Robert, bedankt!

Back