Tantalus 5 DLG crash!

Hoe?

Robert wees me al op een tip met spuitlijm, maar toch ook even aan de deskundigen vragen:
Hoe breng ik dat stukje weefsel zodanig aan dat het niet verschuift (zoals bij Robert, zie de foto's hierboven) als ik met keukenrol het geheel droog dep.
Inderdaad eerst 'lijmen' of zijn er nog andere mogelijkheden?

Ik zou het gewoon op een stuk mylar leggen en inrollen met epoxy. Dan droog maken met keukenpapier en een harde roller o.i.d..

Dit dan op je velugel leggen, zakje er omheen en vacüum trekken. Heb je geen vacüum dan gewoon heel strak plakband er omheen trekken.
Een dag later het mylar er af trekken, even afwerken en klaar is Wubbe.

Loet

Dat waren precies de deskundigen waarvan ik antwoord wilde hebben :)
Ik ga er volgende week mee aan de gang. Bedankt voor de tips.

Eerst die :sniper: stekkerverbinding afmaken. Lekker solderen tegen een pennetje aan :evil:
Waarom maken ze daar geen klein buisje van. Dat soldeert een stuk makkelijker!

We zijn begonnen

Gisterenavond 2 stukjes koolstof op een stuk mylar gelegd en dun ingesmeerd met dunne lamineerepoxy. Voorzichtig deppen met wc-papier.
Daarna aan beide zijden op de vleugeltip gelegd (bij één stuk nog even met een extra stukje mylar 'omgedraaid', ik had hem in spiegelbeeld gemaakt zeg maar :hammer: dat omdraaien ging verrassend gemakkelijk :))

Daarna met wc papier en depron (de methode van Robert zoals hierboven beschreven) onder een gewicht weggelegd. Vanmorgen was de epoxy redelijk hard maar bleef nog wel plakken aan de mylar. Nog maar even wachten dus tot het echt uitgehard is
(het zal toch wel loskomen van de mylar :confused:)

Wordt vervolgd. Foto's volgen.

Oeps

mylar wel in de was gezet?
ben benieuwd...
Ehh... nee :hammer: Ik ben niet zo ervaren met mylars. Ik heb alleen 'bakpapier-ervaring'
En nu? Heb ik het mylar aan de vleugel gelijmd?

(in de was zetten.. dat stond ook niet in de beschrijving van Robert...:rolleyes:)

Laatst bewerkt:
Die mylars komen wel los hoor. Heb geduld en zorg dat de hars echt goed uitgehard is.
In plaats van Roberts methode met Depron gebruik ik een dikke laag schuimrubber die ik aandruk met een plankje. Dat schuimrubber zorgt voor een egalere druk bij rondingen.

Pfff

Die mylars komen wel los hoor. Heb geduld en zorg dat de hars echt goed uitgehard is.
Pfff... komt het toch nog goed :p
In plaats van Roberts methode met Depron gebruik ik een dikke laag schuimrubber die ik aandruk met een plankje
Ja, da's nog beter, maar ik had even geen schuimrubber. Het zag er best strak uit.

Nu maar wachten tot de hars goed uitgehard is. Gelukkig heb ik vanavond een afspraak. Morgenavond ga ik even kijken hoe het er mee staat.

Laatst bewerkt:
Net even geprobeerd (klein stukje) en de mylar laat prima los. Dat valt dus mee.

Morgen de werpstift inbouwen.

Foto!

Foto (moet nog wel een beetje afgewerkt worden):
23704a6d4da2637fe.jpg

Eigenlijk ben ik best tevreden :)

Werpstift inbouwen was nog even geen tijd voor. Misschien deze week.

Laatst bewerkt door een moderator:
ziet er goed uit toch? beter als bij mij..
hars lijkt me wel lang. dit weekend op de middag een crash gehad met de twister en die middag rond 4-5 uur opgelapt. s nachts in een koude auto liggen drogen en de volgende ochtend gewoon om 8 weer mee staan te vliegen. hars was gewoon uitgehard terwijl ze 24 uur opgeven. ook pookje waar wat kracht op komt staan was geen probleem.

hou je qua inbouw ook rekening met bv de koek van de werpstift of komt ie er gewoon recht in? eventueel kun je nog wat roofings erbij doen net zoals raymond hier op het filmpje heeft:
YouTube - Kanaal van resveldt

vanaf 1.45 goed te zien

Ach, de hars is nu gewoon uitgehard dus ik maak me er niet zo druk over. Het duurt gewoon wat langer.
De roving van de Mimi ken ik. Ik denk wel dat ik zo iets toepas.

Hij is af!

Zondag heb ik de werpstift ingebouwd. Hij zit nu muurvast.
Methode van Loet gebruikt. De vleugel heeft nu een linker- én rechte werpstift :)

Iedereen bedankt voor de adviezen en materialen :thumbsup:

Binnenkort proef-gooien.

Laatst bewerkt:
Zondag heb ik de werpstift ingebouwd. Hij zit nu muurvast.
Methode van Loet gebruikt. De vleugel heeft nu een linker- én rechte werpstift :)

Iedereen bedankt voor de adviezen en materialen :thumbsup:

Binnenkort proef-gooien.

Nu nog een linker en rechter kielvlak en de kist is 2 handig.

Ik moet nog eens proberen of het kielvlak aan de verkeerde kant zo veel hoogte scheelt. Misschien eens de camera van Fotor op het kielvlak richten en dan links en rechts gooien.
Lijkt me moeilijk om ook dat op te lossen.

Of ik ga helemaal trendy: Rudderless.

Back