Tantalus 5 DLG crash!

Nou, da's niet eens zo'n gek idee. Ik heb nu helemaal geen stuur-gevoel in mijn linkerduim.
Kwestie van trainen.

Schade

Afgelopen week op de Wasserkuppe flink ge-DLG't (iets te weinig wind, dan kun je met een DLG nog prima uit de voeten), en die Duitsers maar aan de kant zitten kijken ;)

Maar... door een stomme fout van mij de Tantalus de grond in geslingerd (verkeerde model in zender :hammer:) en de vleugel gekraakt.

Waku11-347.JPG

Dat ga ik zelf repareren. Wordt vervolgd...

Daar zat ik ook al aan te denken. Maar dat bestaat dus al.

Dit is de reden waarom ik nog steeds op 35 Mhz zit. De 2.4 Ghz technologie gaat steeds verder. Ik wacht nog even.

Verder moet ik gewoon uitkijken voor ik een kist weg slinger. Het is gewoon een stomme fout :teacher:

Leon, erg jammer. Succes met de reperatie..

spektrum Dx8 is zeker aan te raden. Werkt super die modelmatch. Mooie zender met veel mogelijkheden ook.

Aanvalsplan

De vleugel is gebroken, en de ligger ook. Bij de breuk (in het midden) is er wel een beetje schuim verdwenen.

Ik ben van plan de vleugel zelf te gaan repareren. Ik stel mij de volgende stappen voor (commentaar zeer welkom):
  1. stel de vleugel in de correcte v-stelling op
  2. verwijder bij de ligger een beetje van het schuim
  3. maak een mengsel van (dunne) epoxy, carbonsnippers en glasbubbels.
  4. vul de ontstane ruimte er mee op. Een deel van het verdwenen schuim wordt vervangen door lijm. Da's niet erg want dat is toch op of nabij het zwaartepunt.
  5. in model schuren
  6. later lamineer ik een koolstof mat aan de boven- en onderkant, ruim over de breuk
  7. gaten voor de bevestiging van de vleugel weer maken (in hardpoints)
  8. klaar
Dan nu de vragen:
  • klopt dit een beetje?
  • Wat voor koolstof mat heb ik nodig?
  • Waar koop ik die mat?
Maar... als iemand nog een vleugel heeft liggen (mag een schadegevalletje zijn) dan houd ik me ook aanbevolen. Deze vleugel thermiekt niet zo lekker. Volgens mij door de te smalle tippen. Misschien heeft iemand nog een 'oude' vleugel liggen. Wie weet :D

om flutter van het richtingsroer tijdens de start te voorkomen moet je aanvullend de aansturing van je richtingsroer van kant veranderen (voor een linkshandige werper moet de aansturing van het richtingsroer aan de linker kant zitten).

hehe, dat ken ik ergens van :p maar ook je kielvlak heeft een bolling aan 1 zijde (geloof bijna elk toestel?) en die blijft dus wel verkeerd zitten.

Flutter?

Allemaal theorie. Ik heb helemaal geen last van flutter. Ook met de aansturing van het kielvlak aan de 'verkeerde' gaat het gooien prima. Kwestie van een soepele 'swing' ;). Daar ga ik niks aan doen.

Ik heb nu heel andere problemen met dit model :rolleyes:

Foto's van de crash...

full

Zoals je ziet. De vleugel is een beetje doormidden.

Je ziet aan de andere kant de gevolgen van een andere crash. Die heeft Berrie vakkundig gerepareerd. Dat ga ik nu zelf doen.
Ik zie nu dat Berrie voor zijn reparatie geen carbon gebruikt heeft. Toch effe vragen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Wubbe, antwoord geven op zo'n vraag, zonder de spullen in mijn handen te hebben, vindt ik erg lastig. Toch een poging, een beetje hardop denkend.

Het grootste probleem betreft de ligger. Kan je dit af met een lap UD, dan wel gesheard carbon, kan het alleen met glas, of moet je de ligger "als ligger" herstellen? Ik schat dat de ligger zo'n 30-35mm uit het midden gebroken is. Daar in het midden, heb je ook geen vaste verbinding nodig bij de ligger, dus waarom zou je dat wel willen hebben als je de breuk stomp tegen elkaar zet en rondom af glast.

Je vorige breuk heb ik ook in 4-6 stappen moeten repareren wilde ik de vleugel nog een beetje netjes krijgen. Ik vrees dat het nu niet veel anders is. Mijn volgorde zou ongeveer zo zijn:

Eerst zeer goed inspecteren of er niet meer kapot is. Delaminaties op sporen door de vleugel te torderen en te kijken waar de huid of ligger los zit. Let ook op verdachte geluidjes tijdens het bewegen.

Vleugel zo goed mogelijk uit richten en met glasvezeltape (dat is lekker stijf) aan onder of bovenzijde fixeren en daar waar het schuim goed is verlijmen met PU lijm. Dat schuimt lekker uit en vult daarmee kleine loze ruimtes.

Glas dat rond de breuk los zit zou ik verwijderen. Dat de carbon roving daarbij ook verdwijnt is niet zo erg. Daar kan je makkelijk, bij de laatste stap, stukjes roving op plakken en mee harsen. Dan ziet bijna niemand wat er is gebeurd... ;)

Overigens lijkt het me zinvol om met dunne foamvriendelijke secondenlijm de randen van het verwijderde glas te verlijmen. Die secondenlijm kruipt tot aan waar de hechting op het schuim weer goed is, zo voorkom je zoveel mogelijk delaminaties, het los zitten van het glas op het schuim. Een beetje fijntuning is dit..

Waarschijnlijk is er schuim in elkaar gedrukt, dus dat moet je vervangen. Je mist dus de ondersteuning om direct goed te kunnen glassen. Kijk waar het schuim nog wel goed genoeg is, en glas daar als eerste. (alle glasmat onder 45°, ik zou nu 1 laag 54 grams gebalanceerd glas gebruiken) Nadat je een klein stukje geglast hebt, kijk je of je een stukkie schuim kan verversen. Ook onder de ligger. Ik zou daar geen bonk hars/carbon snippers stoppen. Alleen maar kansloos gewicht. Je gaat door met schuim vervangen en aanbrengen van 1 laagje 54 grams glas tot je rond bent en de vleugel weer 1 stuk is. Dan zou ik willen voelen hoe sterk de vleugel nu is. Dan ga je glad schuren, zonder al het glas weg te halen. Het moet nog voldoende stevigheid over blijven om de vleugel te handelen voor de laaste stappen. Eventueel met die lichtgewicht plamuur het zaakje glad schuren en plamuren. Nu kan je de verdwenen disser herstellen, stukjes roving op een papiertje leggen, inspuiten met spuitlijm, met een pincet beetpakken en op de juiste plek plakken. Vervolgens 2 lagen 54 grams glas onder 45° aanbrengen, en los gaan met die epoxy! Als je klaar bent even nadeppen met een toiletpapiertje om nu net dat laatste beetje gewicht te besparen.......

Als dat uitgehard is kun je voelen of je vetrouwen hebt in de reparatie. Zo niet, dan verzinnen we plan B.......

Laatst bewerkt:
@ wubbe, jij hebt geen last van je rudder aan de verkeerde kant... dit is waarschijnlijk omdat je niet ruw gooit... (log hoogte eens)
wanneer ik doorgooide met men (verkeerd-om rudder) dlg hoorde ik dat als ik hem loste, het ruddertje terugschoot... het plooide dus in de draaibeweging, en schoot terug recht wanneer het veertje het terug kon overnemen... (niet erg goed voor de servo vermoed ik)

het repareren van de vleugel.... zeker niet vergeten je ligger meermaals aan BEIDE zijden te doen...
met losse carbonvezels is dit best te doen denk ik... deze kan je mooi strak wrijven tegen de ligger...

@loet Nee Loet, een Mini heb ik al, een hele mooie!
@firevork Ik gooi inderdaad soepel en niet heel hoog (maar ook weer niet laag). Ook zitten er in mijn kielvlak 2 veertjes.

Back