Tantalus goes molded

Het lossen gaat steeds makkelijker.
Het klooien met het UD koolstof gaat makkelijker en ziet er mooier uit.

DSC04997-1.jpg

Elf komma drie en vijftig grammetjes. Sjonge, jonge : dit is bitter weinig materiaal, dus ik vermoedt een overeenkomstig super lage verkoopprijs bij Tantalus Competizione Produtti ?

Loet, passen die op ouderwetse vliegers ook : Stobel, FW5, Salpeter ?

En moet ik daar zelf nog gaten in boren om ze vast te schroeven (twee linkerhandjes) ?

Last but not least : verkoop je ook aan vreemdelingen ?

Groetjes van tussen je weet wel . . .

Yves
Air France leverancier (speciaal voor BB):onweer:

Elf komma drie en vijftig grammetjes. Sjonge, jonge : dit is bitter weinig materiaal, dus ik vermoedt een overeenkomstig super lage verkoopprijs bij Tantalus Competizione Produtti ?

En moet ik daar zelf nog gaten in boren om ze vast te schroeven (twee linkerhandjes) ?

Last but not least : verkoop je ook aan vreemdelingen ?

Groetjes van tussen je weet wel . . .

Yves
Air France leverancier (speciaal voor BB):onweer:

Yves,

De verkoop en productie komt in handen van Helle.
Bart en ik doen slechts pionierswerk.
Vreemdelingen vallen buiten de boot omdat er slechts mondjesmaat een setje gemaakt wordt. Jij bent volgens Helle geen vreemdeling, wel verdwaald.:D

Tantalus 8C Competizione is de naam van het model en het concept.

"Mortensen Ontwerp en Advies" de naam waaronder de sporadische setjes verkocht worden.

Uitgezocht wordt of de naam "Globel Top Planes" nog vrij is.

Loet

Ja, lijkt me van wel.
Ik ga de set gebruiken voor mijn Stobel.

Ja, ondanks de 2 linkerhandjes moet je zelf hardpoints in het stabilo maken.
Of je zou Helle moeten opgeven waar de gaatjes vanaf de voorkant gemeten moeten komen.
Kielvlakken zijn voor rechtshandigen bedoeld.

Ik dacht dat jij behept was met 10 duimen, 2 linkerhanden zou ik niet durven beweren!!!!:cool:

"Mortensen Ontwerp en Advies"

De moa's waren grote niet-vliegende vogels die leefden in Nieuw-Zeeland. Er zijn op dit moment elf soorten bekend. In Nieuw-Zeeland namen zij de plaats in van de grote plantenetende zoogdieren die in de rest van de wereld gevonden konden worden, maar afwezig waren in Nieuw-Zeeland. Meer dan 2 miljoen jaar geleden waren deze vogels de dominante soorten in Nieuw-Zeeland, waarbij ze elk soort leefgebied bezetten, van zeeniveau tot in de hoge Nieuw-Zeelandse bergen.

Bron Wikipedia

Franz

Schiet ik de laatste tijd aardig in de stress als ik mijn gebagde staartdelen op de schaal leg en voor het stabilo 7,6 gram aflees.
Ik weet het moet lichter en het kan ook. Toch heb ik nu een glimlach omdat ik me bedenk dat Loet geen hardpoints inbouwt en ik wel. Ik heb zojuist twee losse hardpoints uit een oud stabilo gewogen en kom op 2,7 gram uit. Dat betekent dat ik onder de 5 gram zit :mrgreen:

Laatst bewerkt:
Schiet ik de laatste tijd aardig in de stress als ik mijn gebagde staartdelen op de schaal leg en voor het stabilo 7,6 gram aflees.
Ik weet het moet lichter en het kan ook. Toch heb ik nu een glimlach omdat ik me bedenk dat Loet geen hardpoints inbouwt en ik wel. Ik heb zojuist twee losse hardpoints uit een oud stabilo gewogen en kom op 2,7 gram uit. Dat betekend dat ik onder de 5 gram zit :mrgreen:

2.7 gram lijkt me erg veel.
Epoxy heeft een soortelijk gewicht van ongeveer 1.2 gram/cm^3
Dat betekent dat je hardpoints samen iets meer dan 2 cm^3 aan inhoud hebben.
En ik ga er van uit dat je micro balloons gebruikt (die van 0,12 gram/cm^3)
Dan moet het toch lichter kunnen dan 2.7 gram. Ik schat eerder 0.5 gram maar de toekomst zal het leren.:confused:

Dan zou je nog kunnen kiezen voor 1 hardpoint en 1 koolstofpennetje.

Zal morgen eens een hardpoint maken in een stabilo dan weet ik het zeker.

Tot die tijd zit ik in de stress maar heb daarna misschien weer een glimlach.:D

Loet

P.S. je moet niet in de stress schieten, het is toch een hobby en die moet ontspannend werken.

Heren,

Een hardpoint kan toch ook bestaan uit een klein stukje triplex dat i.p.v. schuim tussen de glas huiden ligt?

Ik heb een hardpoint in een stabilo dat minder dan 1 gram weegt en bestaat uit een triplex plaatje van 27.25 x 17.5 x 2.2mm.

Groet,
Oswald

Zal morgen eens een hardpoint maken in een stabilo dan weet ik het zeker.

En aldus gedaan.

Het hard point is 8 mm diameter en stel een gemiddelde diepte van 4 mm geeft ongeveer 0.2 dm^3.
0.2 * 1.2 (sg epoxy is ongeveer 1.2) is 0.24 gram.
Het is minder (0.12 gram) maar dat komt door de micro balloons.
Bij 2 stuks hard point dus 0.24 gram.
Een boutje weegt 0.18 gram (3 mm stalen boutje met een 2 mm gaatje, handig als je een draaibank hebt.)

Op de Twisterrompen heb ik altijd 1 hardpoint gehad en een 2 mm diameter koolstof pennetje.

DSC05061.jpg

even getest op een wat zwaarder, en lelijk qua kleur, stabilo

DSC05062.jpg

Vannacht lekker slapen, geen stress dit keer,:D

Loet

Loet,

Enorm verrast ben ik door jouw serieus antwoord op mijn onzin post. :banana: Mijn hardpoints zijn 6mm doorsnee en wil ik die 1,35 gram laten wegen mag ik wel lood of tungsten toevoegen.
Natuurlijk zijn ze veel lichter, en met twee hardpoints en een ligger ben ik met 7,6 gram best tevreden :)

lelijke jurk

Loet,
Enorm verrast ben ik door jouw serieus antwoord op mijn onzin post. :banana:

Zo jammer dat je het nodig vond om een onzin post te posten, onzinnig idee.

Bart en ik proberen hier een draadje in stand te houden dat zich over meerdere decennia (een decennium is 10 jaar) zal uitstrekken.

Hierin zullen werkelijk bijna alle aspecten over hoe je tot een F3K model komt uit de doeken gedaan worden.
Denk dan aan de eerste opzet, het ontwerp van de romp en de daaruit volgende stappen: het ontwerpen van een CNC-freesmachine en het ontwikkelen van een NC generator die rekening houdt met snel krommende oppervlakken. De taal om deze NC-generator ontwikkelen we ook zelf omdat de bestaande talen zoals onder andere C en C++ ons niet goed genoeg lijken.

Maar dit terzijde

Ook kleine subtiele details zoals het uitboren van een 3 mm stalen boutje waardoor er een gat van 2 mm ontstaat wordt beschreven en uitgebreid beschreven door middel van een gewichtsopgave. Wij denken er trouwens aan om onze eigen boutjes te gaan maken uit een speciale legering aluminium. We tobben nog over de juiste legering want dat wat we willen bestaat natuurlijk niet, vreemd genoeg. :confused:

Zoals je ziet gaan we niet over 1 nacht ijs en precies dat doen ze bij de Elfstedentocht ook niet. Hiervan zijn er ook maar 13 (denk ik) in een eeuw georganiseerd.
Wat me wel brengt tot de constatering dat we moeten opschieten willen we ook 13 F3K modellen in 1 eeuw bouwen.:D

Kortom geen grappen en grollen meer , daar ben ik niet voor in de stemming. Trouwens voor grappen hoef je bij niet aan te komen, allemaal verloren tijd

Loet

Hierin zullen werkelijk bijna alle aspecten over hoe je tot een F3K model komt uit de doeken gedaan worden.
Denk dan aan de eerste opzet, het ontwerp van de romp en de daaruit volgende stappen: het ontwerpen van een CNC-freesmachine en het ontwikkelen van een NC generator die rekening houdt met snel krommende oppervlakken. De taal om deze NC-generator ontwikkelen we ook zelf omdat de bestaande talen zoals onder andere C en C++ ons niet goed genoeg lijken.

Loet,

....en dan hebben we nog niet eens over de XFOIL Matlab optimalisatie...waarbij we mbv een optimalisatie algoritme in Matlab dmv van duizenden iteraties en computing time uiteindelijk tot een nieuw profiel zullen komen dat zowel een goede cl/cd als een goede cl3/cd2 zal hebben bij respectievelijk de speedstand en de thermiekstand van de flaps...

Cheers

Bart

Laatst bewerkt:
Loet,

....en dan hebben we nog niet eens over de XFOIL Matlab optimalisatie...waarbij we mbv een optimalisatie algoritme in Matlab dmv van duizenden iteraties en computing time uiteindelijk tot een nieuw profiel zullen komen dat zowel een goede cl/cd als een goede cl3/cd2 zal hebben bij respectievelijk de speedstand en de thermiekstand van de flaps...

Cheers

Bart

Ik wilde het simpel houden voor Theo zodat hij het begrijpt.
Als het aan mij ligt is dit het laatste jaar dat Theo de F3K-groep voorzit.:cool:

Héél blij met m'n nieuwe aanwinst. En vooral onder de indruk van het kielvlak, slechts 5,7 gram schoon aan de haak.. eeuuh... DLG.
tantalus.jpg

Vriendelijke groeten,
Aldert

Jazeker, zelfs tot in de hoekjes van het mengbakje ;) . De ontvanger is besteld, hopelijk is deze er voor het weekend, maar zeker de week er na.
Ik zie nu dat de foto wel erg donker is, het was al laat... Ik zal proberen morgen even een mooie foto te maken.

Back