Tarabat lipo's ?

Het eerste draadje gaat over iemand die zijn LiPo verkeerd heeft geladen. 8O
Het tweede draadje lees ik niets over Tarabatt's in de eerste drie pagina's. :?:
:wink:

Verder ben ik een accugebruiker.
Elektronica is één van mijn hobby's, maar mijn accu's zijn er voor mij.
Als ze "op" zijn, gewoon weg kieperen en daarvoor gebruiken met verstand.
Ik gebruik meest tot 3S / 1 of 2P pakketjes (dus niet te duur).

Ik ontlaad de accu's uitsluitend in het model en nooit er buiten.
Ik vlieg ze meestal niet leeg (soms wel, tot de motor afslaat) en gebruik geen LiPo-save want dat zie ik toch niet (behalve als ik mijn regelaar in kan stellen).
Daarbij laad ik altijd met 1C, ongeacht wat voor accu het is( niet dat dit voor alle accu's goed is)
Ik hou ook geen grafieken oid bij, ook al is een loggertje zo gemaakt (veel te veel werk).

Ik heb gewoon geen klagen over de accu's.

Let ook bij je keuze op:
Maximaal op te nemen stroom (daar komt je "C" voor je accu's uit) / Pas daarmee op ook de "continue-C" is vaak maar enkele minuten en niet je hele vliegtijd.
Die "C-Max" kun je gewoon vergeten, da's maar voor een secode of 3, kun je niets mee.
Het gewicht van je pakket (immers zwaarder is korter vliegen / beter twee keer kort vliegen dan één keer langer)
En natuurlijk de afmetingen (het moet er een beetje knap in passen).

Satoer zei:
als je 20 minuten vliegt trek je dus een gemiddelde stroom van (slechts) 3C ;)

:oops: tja zoiets dacht ik al........ Ben niet zo thuis in de elektro. Maar ja verder dus goede accu als je hem niet vol belast :lol:

Ik ga niet weer 7 pagina's zitten lezen hoor. :wink:

Ik heb eigenlijk nog maar één slechte LiPo-ervaring en dat was het standaard 1500mAh pakketje (merk onbekend) wat bij de Zoom400 werd geleverd.
Aan de andere kant was dit pakket bedoeld voor een speed400(achtig)-motortje, waar ik een borstelloos aan hing(?) die 18A trok (speed400: 7 a 8 A?).
Dus....... + 10C! Deze liep in vliegtijd snel terug.

Zullen we eens een vergelijk trekken tussen jouw pakket van 1500mAh en mijn pakket van 2500mAh?
Gewicht komt vrijwel overeen.
Als we dan eens kijken met 15A (10C voor jouw pakket en 6C voor die van mij. Volgens mij gaan die elkaar weinig ontlopen.
Dat is wat ik bedoel met de "marketing-keuze" van de fabrikant. :wink:

Het linkt nu naar een andere pagina in dezelfde tocpic ;)

Hoe kom je er toch bij dat een tarabat 2500 mAh hetzelfde weegt als een 1500 mAh Ele?

volgens hun eigen specs:
Tarabat 2500 mAh: 165gr.
Ele 1500 mAh: 122gr. (15C)
Ele 2200 mAh: 161gr. (10C)

Wat ook misschien een interessante accu is zijn de 20C Mfis cellen (weet niet wat voor merk)

MFIS 2100mah Super HD: 180 gr

Tja de hele bouw van de accu kan anders zijn. Misschien grotere aansluitlippen etc. Om de grotere stromen te kunnen verwerken.

Overigens lijkt het misschien dat ik super anti-tarabat ben. Maar zoals ik al eerder vermelde heb ik zelf geen ervaring met deze accu's. Ik wou ook deze accu's aanschaffen totdat ik dus diverse negatieve gebruikers ervaringen gelezen had.

En er zijn tegenwoordig veel betere alternatieve die veel grotere stromen kunnen leveren dan de tarabats. Zelfs voor dezelfde prijs. waarom zou je dan voor Tarabat kiezen?

Satoer zei:
waarom zou je dan voor Tarabat kiezen?

Misschien goede eigen ervaringen (je moet alles eens geprobeerd hebben :wink: ). Het is ook net wat je van een pakket verwacht. Voor mij is het belangrijk dat een akku een lange levensduur heeft. Als een ander pakket hetzelfde kost, maar de halve levensduur heeft, is hij eigenlijk twee keer zo duur. En de Tarabats hebben bij mij al vele vluchten gemaakt.
Wanneer je een pakket koopt om een zo licht mogelijk model te vliegen (dus zo hoog mogelijke stroom uit een zo licht mogelijk pakket), dan denk ik ook dat de Tarabats een mindere keuze is.

Het is voor iedereen belangrijk dat je eerst gaat bepalen hoe je een pakket wilt gebruiken (stroom meten enz.), en dan het daarvoor geschikte pakket kiest. Dat kunnen dus Tarabats zijn, echter ook een heel ander pakket. Maar dat betekent niet dat de Tarabats daarom slechte akku's zijn.....

Gr.A.

Ik zie nog niet in waarom Tarabats dan een betere keuze kan zijn. Ik weet zeker dat een pakket A die gemaakt is om een grotere stroom te leveren dan pakket B van dezelfde capaciteit langer mee zal gaan dan pakket B. Als je een accu minder mishandeld gaat hij namelijk een stuk langer mee.

Als jij een pakket had gebruikt met een grotere ontlaad capaciteit was het pakket vast niet dik geworden.

Dus de vraag blijft, als de prijs gelijk is, waarom zou je dan voor minder kiezen.

Satoer zei:
Tja de hele bouw van de accu kan anders zijn.
Ik vraag mij af hoeveel verschillende fabrikanten er eigenlijk zijn en hoeveel merken?
Wie weet dat die Tarabats niet van dezelfde fabriek komen als de ELE's?

Satoer zei:
Overigens lijkt het misschien dat ik super anti-tarabat ben.
En het is ook niet zo dat ik pro tarabat ben hoor. :lol:
Ik wil alleen aangeven dat leveranciers spelen met hun opgaven.
Kijk maar eens naar wat ontlaadcurves van enkele merken.
Je krijgt dan een veel grotere capaciteit als je met minder A ontlaad en vice versa.

Verder kijk ik eigenlijk naar die drie 1500mAh pakketjes van jou.
De afmetingen verschillen (de inhoud kan best het zelfde zijn), maar het gewicht komt volgens mij (zo even in de hand gewogen) overeen met mijn 2500mAh tarabats.
Ik denk dus dat er eigenlijk weinig verschil in zit, maar meten is weten. :teacher:
Dus tijd voor de grote "de mijne tussen de jouwe"-test. :D

Van de lipo's momenteel op de markt zijn is Tarabat kampioen overraten bovenste plank. Maar er is ook een positief punt: door hun prullaria komt de term 'overrated' mogelijk in de nieuwe Dikke v.Dale. Een twijfelachtige verdienste van een nog twijfelachtigere lipoleverancier!

:!: met peren

Back