Altijd maar weer een mooie discussie merk X of merk Y. Ik kies hierin nu eens geen partij. Dit soort discussies kom je letterlijk overal tegen en de een probeert de ander te bestrijden/af te troeven. Als je een slechte ervaring hebt met merk X dan komen andere eigenaars van merk X aangesneld en die zeggen dan dat het niet zo is en dat merk X toch echt het beste is. Veel mensen kennen mijn persoonlijke voorkeur en daar laat ik het bij.
Verder is het gewoon bewezen dat je met veel merken gewoon goed uit de voeten kan. En de twee genoemden vallen daar ook onder en zijn wat betreft prestaties zeker niet onder de maat.
Verder zie je in dit soort discussies zoals Roel als zei heel veel persoonlijke voorkeuren met al dan niet valide redenen, en men lijkt zich bij de keuze die men gemaakt heeft prettig te voelen en dat mag uiteraard.
Hierbij wat redenen,
Mijn merk is betrouwbaarder, wat is de definitie? Dit is een moeilijk hard te maken. Als merk X 10000 ontvangers verkoopt en daar zijn er 10 slecht van en Merk Y 1000 ontvangers verkoopt en daar is er 1 slecht van dan doen ze het procentueel precies hetzelfde. Maar zul je toevallig merk X in de vereniging hebben en daar zitten 2 slechten van die tien tussen dan zullen die 2 een heel negatief beeld geven van merk X. Zo zie je dat er eigenlijk geen uitspraak te doen valt over betrouwbaarheid, we weten geen aantallen, we weten niet hoe goed/slecht het ingebouwd was, de bevestiging van de antenne's, de kwaliteit van de stekkertjes... en wat ook nog kan een slechte cel in ons ontvanger pakket . Dus als iemand roept merk X is beter dan is dat slechts een aanname of het echt zo is..... daarvoor weten we eigenlijk te weinig. Hierin zul je aantallen/omstandigheden eigenlijk alles er in moeten meenemen.
De eindcontrole is beter van merk X,
Ik roep altijd ....O is dat zo??? Daarna denk ik dan de man moet wel een boel airmiles hebben van het vliegen naar de fabriek die meestal in het verre Oosten is om de eindcontrole te controleren. En als de importeur het zegt dan is het een beetje als... Wij van WC eend adviseren...... WC eend! Meeste merken die het beste met zichzelf voorhebben zorgen wel voor een goede eindcontrole. De twee genoemde vallen daar ook onder. Verder zijn eindcontroles moment opnamen. Een gecontroleerde ontvanger die in een kist zit, die crasht door een stuurfout en daarna klem komt tussen landingsbaan en motor. Was eerst heel goed gecontroleerd maar is ie daarna nog steeds goed? Dit zijn dus ook vaak aannames/ervaringen.
Het programmeren van merk X gaat beter,
Wat de één prettig vind, vind de ander helemaal niets. Dit is puur persoonlijk en degene die de keus moet maken moet die keuze zelf maken. Dit geld ook voor auto's t/m luchtjes die we op ons gezicht smeren. Zo is het nu eenmaal.
Tot slot,
We hebben het allemaal wel eens meegemaakt een crash... en ja dat levert nu eenmaal een soort trauma op. We willen vaak weten waarom en we willen zoveel mogelijk voorkomen daarom is er denk ik zoveel te doen rondom zenders. Wat dit betreft heb je weinig zelf in de hand want onze hobby is best gecompliceerd en er kan een boel fout gaan wat het verstoord. Het enige wat je kan doen is netjes bouwen en zoveel als mogelijk controleren en verder moet je ook nog wel wat geluk hebben. Iedereen wens ik vele goede vluchten toe met welk merk dan ook.
mvrgrt, Aad d B.