Tarmstedt 2015

ben van 't weekend ook aanwezig geweest, een leerrijk weekend geweest.
Spijtig dat zaterdag de wind geheel cross stond, mochten niet over de bomenrij vliegen ( sommigen toch niet)
zondag super dag, zonder al teveel wind en thermiek.
Hierbij wil ik de rest van de Belgen toch feliciteren , 3 plaatsen in de finale. Toch een goed resultaat.
Als er geen reflight was geweest in de finale( waarom weet ik nog niet), zou deze er voor Chris Gijssen nog beter uit gezien hebben. Meerdere buitenlandingen en niet uitvliegen van de tijd.

Samen met Robert deze wedstrijd bij de buren bezocht. En nee, de fly-off hebben we zeker niet gehaald, ook niet verwacht overigens met onze capaciteiten en ook instelling.
Persoonlijk kan ik stellen het geweldig gehad te hebben, ondank alles....

Gastvrijheid, sfeer van deelnemers en organisatie in een woord perfect. Ik voelde me welkom. De wedstrijdleiding, wel eens besproken op ons forum vond ik persoonlijk erg goed. Toch moet ik Paul gelijk geven dat de toelichting op de reflight in de fly-off niet sterk was. Toch geen protest. Was leuk geweest Robert die zijn regelkennis kan demonstreren na de clinics van Arjan.
Verzorging met twee keer prima warm eten, de laatste voor het vertrek gezien de reistijden, huisgemaakt gebak en uitgebreide lunch.

De camping vond ik wat minder. Geen douche. Vreselijk. Chemische toiletten dat was alles. Brrrr ook van de kou overigens in de nacht. In vergelijking met vroegere wedstrijden ook geen sfeer in de zin van tot in de late uurtjes lekker doorborrelen. De Vlamingen namen een nobele poging dat moet gezegd. Bijna niet geslapen, logisch bij het inpakken van de auto was het me weer eens in de rug geschoten en de diclo lag nog thuis bij de in te pakken spullen. Weekend als een passaatboom gelopen. Volgend jaar neem ik een pension, past ook beter bij mijn leeftijd volgens een ons bekende Oosterbuur.

Vliegen. Zal mijn persoonlijke belevenis melden.
Eerste ronde, op dertien meter gaat de motor spontaan uit. Mazzel, door de regen moet de hele ronde over.
Zit dan vervolgens lekker hoog in de thermiek te draaien, totdat... zender meldt lage accu spanning op de ontvanger. Da's achteraf logisch, heeft het hoogteroerservo nodig om lekker door te branden. Hoe ik beneden ben gekomen is mij nog een raadsel. Buiten de 75mtr in het akkerland geploft. Verder geen schade. Mazzel 2

Verder met de 2.4 kg Aspire. Niet echt ideaal bij deze windstilte en het verbod op ver weg vliegen vanwege een paar vogels of zo. De windvoorspelling was een andere maar we zullen wel in een bijzonder stukje Duitsland hebben gezeten. Zondagmorgen. Dacht de hoogste te zijn. Was niet waar. Op die hoogte was er nog minstens 1. We wisten elkaar te raken en ik kom van die hoogte naar beneden. Prettig vervoerd naar de plek des onheils, ik liep immers niet zo geweldig. Tot mijn verbazing verder geen schade, mazzel 3. Hapje uit de vleugel en rolroer hevel los. Rolroer zit klem.

Daarna de volgende rondes op het gebruikelijke niveau meegekeuteld. Na ronde 7 even de tent laten drogen. Ronde 8 werd gestart en deze sukkel zat in groep 1... Dat was dus de tweede nul.

Prijsuitreiking duurde errug lang. Burgermeester en bondsbobo werden toegesproken en deden hun zegje vriendelijk en geduldig gadeslagen door de Tsjechen die er geen woord van begrepen.

Half zeven thuis. Tien uur op bed, kapot, maar met een glimlach.

O ja, mijn fototoestel lag naast de diclo.

Johnny

Laatst bewerkt:
Weer ff met de getalletjes spelend leert dat de gemiddelde hoogte om een duizender te vliegen tijdens de wedstrijd 120 meter was ;)
In de fly-off was het andere koek en was 40 meter al hoog ............

Ik heb weinig aan te vullen ... Het was TOP!!!!

Wel weer gezien dat omstandigheden in Duitsland kompleet anders zijn dan in Nederland. Verder druven de cracks veel meer risico's te nemen en zelfs bij het terugkomen toch op paar meter thermiek pakken om toch 3 a 4 min langer en de ronde vol te vliegen. Die nervjes heb ik helaas nog niet :):D

Wel weer gezien dat omstandigheden in Duitsland kompleet anders zijn dan in Nederland.

Ik was er niet bij in Tarmstedt maar ik kan je wel vertellen dat in Duitsland en in Nederland en in nog heel veel andere landen de thermiek hetzelfde is en overal omhoog gaat :rolleyes:
De omstandigheden zijn identiek aan de nederlandse, alleen hebben wij wat vaker wind en kiezen ervoor om te gaan vliegen "als het maar ff kan" ..........

En dat, op een paar meter thermiek pakken, heeft veel meer te maken met de weersomstandigheden als met je plaats op de globus. Datzelfde geldt ook voor de starthoogtes. Had men in Tarmstedt ook gevlogen met 4 Beaufort, had het heel anders uitgezien en was die door mij eerder genoemde 120 meter niet veel anders geweest als de wedstrijden bij ons.

Wat wel anders is, is dat veel van onze duitse (en midden-europese)vrienden meer kans hebben om te oefenen in dat soort omstandigheden. Want het vliegen in die condities vraagt een andere benadering en een wat andere afstelling van je kisten.

De ontwikkeling in modellen staat ook niet stil.....Stefan Eders Satori special weegt maar 1350gram vliegklaar!! Het vliegtuig is maar een kleine aandeel in de prestatie maar het lijkt mij logisch dat hij (bij windstil weer) niet zo heel veel nodig heeft om boven te blijven.

wij wat vaker wind en kiezen ervoor om te gaan vliegen "als het maar ff kan" ..........

Wat wel anders is, is dat veel van onze duitse (en midden-europese)vrienden meer kans hebben om te oefenen in dat soort omstandigheden.

Hoe bedoel je dit Arno? Leest voor mij alsof je het met jezelf niet eens bent ;-) Dank!

Op het gebied van afstelling is mij eerlijk gezegd niet veel anders opgevallen dan naar verhouding veel snellere starts op geringe hoogte, op de plek van bestemming half gas zoeken en indien noodzakelijk vol gas naar een veilige zoekhoogte. Kleine props, motoren hoog in de toeren. Carbon prop gebruiken, 2 plastic props zien sneuvelen, kreeg ik als tip.

Nog een persoonlijke tip: lipo mee in de slaapzak. Je krijgt overigens aanvankelijk wel bewonderende blikken als de motor in de voorronde op 13 meter uitgaat. Tagesrekord ;-)

Johnny

Hoe bedoel je dit Arno? Leest voor mij alsof je het met jezelf niet eens bent ;-) Dank!
Johnny

In Nederland wordt altijd gevlogen "als het maar ff kan" waardoor een gebrek aan ervaring ontstaat wanneer je in rustige kondities aan de bak moet. En dat wil helemaal niet zeggen wat Robert zei dat
omstandigheden in Duitsland kompleet anders zijn dan in Nederland

Dat is waar ik opdoelde ;)

In Nederland wordt altijd gevlogen "als het maar ff kan" waardoor een gebrek aan ervaring ontstaat wanneer je in rustige kondities aan de bak moet. En dat wil helemaal niet zeggen wat Robert zei dat

Dat is waar ik opdoelde ;)

Omstandigheden zijn anders althans zo leek het mij. Veel minder turbulent ook zaterdag toen het "harder" waaide. Waardoor laag thermiek op pikken veel makkelijker is/minder risico. Zondag was er bijna geen wind en waren dus de starts veel en veel lager door wind en veel meer thermiek.

Waar ik vaak vlieg moet je laag bij de grond heel hard werken om recht en op de gewenste lijn door te laten gaan voor bv de landing.

Dat is wat mij afgelopen weekend op viel.

En ja Arno we vliegen te weinig... veel te weinig daar heb je natuurlijk volledig gelijk in. En thermiek is thermiek duh...:D;) wind is wind en zwaartekracht is bijna overal gelijk op deze bol die we aarde noemen.

Blakere

Waar ik vaak vlieg moet je laag bij de grond heel hard werken om recht en op de gewenste lijn door te laten gaan voor bv de landing.

En juist daardoor ben je ook niet in de gelegenheid een toestel echt goed af te stellen waardoor je op dat soort wedstrijden als Tarmstedt veel sneller aan je max zit.

Dus zeg je nu dat de omstandigheden dus wel verschillen???
Daar doelde ik niet op. Het ging mij meer om jouw eerdere opmerking:
Wanneer dat voor jouw min of meer je standaard vliegcondities zijn, hoe wil jij daarbij je kist goed afgesteld krijgen ?
Ik zeg heel eerlijk dat mij dat niet lukt. Vliegen met wind en turbulentie is geen probleem maar wel je toestel optimaal afstellen! En mij lukt dat simpelweg niet wanneer mijn kist alle kanten opgeblazen wordt .......

Sorry, maar ik begrijp je dus niet. Je zegt dat door de omstandigheden waar ik normaal vlieg mijn kist minder goed kan afstellen en daardoor op bv de locatie waar we de wedstrijd hadden met minder goed afgestelde kist moet vliegen. Volgens mij zeg je daar mee dat er dus duidelijk verschillen in de locaties zijn. Of begrijp ik je verkeerd?

pssst... gaat langs elkaar heen ..

Volgens mij:
In Nederland meestal turbulent, andere afstelling nodig en finetunen voor mooi rustig weer bijna onmogelijk.
In Duitsland vaker rustig weer en kom je daar met een niet optimale setup naar de wedstrijd.

Dus anders als in, dat zien we niet vaak hier :-)

Althans, dat is mijn vrije interpretatie van bovenstaande

Bob

Aanvulling, mijn Kappa had ik voor het laatst gevlogen in 4Bft voorafgaand aan de benelux cup. Daar was het perfect weer en ik was tot mijn 3e ronde bezig met trimmen, misschien wel langer als ik niet op mijn vingers was getikt.

Dawazzikniegewend :-)

pssst... gaat langs elkaar heen ..

Volgens mij:
In Nederland meestal turbulent, andere afstelling nodig en finetunen voor mooi rustig weer bijna onmogelijk.
In Duitsland vaker rustig weer en kom je daar met een niet optimale setup naar de wedstrijd.

Dus anders als in, dat zien we niet vaak hier :)

Althans, dat is mijn vrije interpretatie van bovenstaande

Bob

Helemaal goed Bob.
Maar niet allen het finetunen voor mooi weer is moeilijk; door maar te vliegen "als het ff kan" is afstellen sowieso een moeilijke zaak .......

Tja.....ik zou ook graag mijn vlieguren op mooi weer afstemmen. Maar aangezien het weer geen rekening houd met werk, gezin en andere tijdrovende bezigheden gaat komende wedstrijd voor mij weer de eerste keer vliegen worden sinds Oosterland.......niet de beste voorbereiding!

Jammer dat ik het nog niet kan veroorloven om re gaan rentenieren......

Back