Taxi 2 van Graupner, ribben frezen?

Hallo forumleden,

Zal me even voorstellen, ben René en ik heb vroeger modelvliegen beoefend. Sinds mei dit jaar ben ik opnieuw begonnen met modelvliegen. Nadat ik lid ben geworden van een vereniging heb ik een Taxi 2 gebouwd, gevlogen met een instructeur, toch gecrashed :mad:, gerestaureerd :) en wacht nu op goed weer om opnieuw het luchtruim te kiezen en op een of andere manier het landen ook onder de knie te krijgen :D.
Naast modelvliegen heb ik me ook al langere tijd verdiept in het frezen, bezit een aantal freesmachines waaronder een kleine zelfbouw cnc en wil deze winter een nieuwe vleugel bouwen voor de Taxi en daar meteen rolroeren inbouwen.

Natuurlijk wil ik beide hobby's combineren en de ribben met de cnc freesmachine uitfrezen, heb daarom ook 2 vragen:
1. Is er iemand die al een dxf heeft van deze ribben en wil hij die mij toesturen? (scheelt enorm veel werk met optekenen :rolleyes:)
2. Weet iemand een "simpele" manier om ribben in autocad te tekenen (bezit autocad light)

Heb nu een rib van de tekening opgemeten, onderkant van de rib als rechte lijn, en de rest met de geodriehoek "uitgemeten". Het resultaat van de gefreesde rib is heel aardig, maar niet perfect. Hier en daar scheelt het toch wel een halve milimeter. :(
Ben hier niet tevreden over en hoop dat iemand hier kan helpen zodat ik niet het wiel enz...........;)

Mvg René

Kijk eens naar het programma Profili. Dit is een superprogramma. Je kan er profielen mee doorrekenen, maar daarvoor moet je wel de nodige aerodynamica kennis bezitten om de resultaten te kunnen interpreteren. Maar wat voor jou zeker interessant is is de mogelijkheid om vleugelpanelen te ontwerpen en dxf files te laten maken van de ribben.
Hoe gaat het in zijn werk? Je geeft de buitenmaten van de vleugel op (planvorm: koordes wortel en tip, pijlstelling e.d.), de te gebruiken profielen (kan verlopen over de vleugel), plaatsing van liggers, hulpliggers, vleugelverbinders etc., indekking, verlichtingsgaten en nog meer. Het programma maakt dan een dxf file aan met alle ribben kant en klaar om te frezen. Werkt geweldig. Kijk maar eens hier en hier wat ik voor mijn Elefant gemaakt heb.
Voor het exporteren van dxf files moet je wel de pro versie aanschaffen (gratis versie kan een aantal dingen niet), maar dat kost je geloof ik een tientje. Het programma is het geld dubbel en dwars waard, zeker als je een freestafel hebt.

Olifant049.JPG

Hallo Raymond,

Bedankt voor de info, lijkt me het perfecte programma om ribben te "tekenen" en te exporteren, maar moet me dan nog wel vergaand verdiepen in de "vliegtuig bouwkunde". Gelukkig moet de winter nog beginnen. Zal de cd aanschaffen en me eens flink verdiepen in deze materie.
Jij maakt er in ieder geval prachtige dingen mee, mooie film van het frezen.
Vraag me alleen af of je na het ingeven van het vleugelprofiel zoals jij dat beschrijft, de ribben dan ook getekend worden volgens het origineel van Graupner?

Mvg René

Laatst bewerkt:
Je zult erachter moeten komen welk profiel Graupner gebruikt heeft voor de Taxi. Er zijn vast wel mensen die dat weten. Verder kan je wat zaken uit de tekening opmeten zoals maten en plaatsing van de ligger, indekking, voor- en achterlijst etc en die maten in het programma ingeven.
Ik weet niet waar je woont, maar als het niet te ver uit de buurt is kan je altijd een keer langskomen om eea samen in te geven.

Hallo Raymond,

Bedankt voor het aanbod, ga het programma bestellen en kijken of ik er iets zinnigs mee "getekend" en gefreesd krijg. Ik woon in Boxmeer, Hillegom is 170km, even aanwaaien is dan toch wat lastiger. Kom ik er nou helemaal niet uit meld ik me wel voor nog wat extra uitleg, tot zover hartelijk dank voor het op weg helpen.

Mvg René

Laatst bewerkt:
Back