Taxi Cup II Elektro

Bas, in die Burda Piper zit de 3520-670. Ik heb in mijn Taxi de 3520-830.
Ik heb hier ook nog zo'n 670 liggen, die zat in mijn ASW20. Die trekt veel minder stroom inderdaad en zou een grotere prop kunnen draaien.
Ik heb in mijn Taxi expres de "hete" motor zitten omdat je geen grotere prop kwijt kunt.

Ha, ja! Top! Goed dat je dat even aangeeft... je moet donders goed opletten wat je neer pent...

Overigens ga ik mogelijk de ... niets zo veranderlijk als de mens...

Laatst bewerkt:
Hoi Bas, ben benieuwd wat er uiteindelijk in de Rascal komt. Ikzelf zit te denken aan een hyperion en wel deze: RCtechnics.

Wel weer wat bezig geweest met de taxi cup, de aansturing van het hoogteroer en richtingroer ging erg zwaar. Ik heb de 2 mm staaldraden hiervan vervangen door 1,5 mm verenstaal. Bij het hoogte roer worden twee staaldraden gebruikt, die heb ik in een 3 mm "kwiklinkhulsje" gesoldeerd.

Verder een wielkapje gerepareerd en beide kapjes wit gespoten.

En een raampje gemaakt om twee servo's te kunnen plaatsen voor de rolroeren. (ik ga toch de standaard servo's gebruiken)

Wel Frank, dat ziet er prima uit...

Ik heb twee receptjes eigenlijk... een derde valt af omdat het Kv net iets te ongunstig uitpakt.

De afvaller... waarvan het Kv net te kort schiet voor 4S, maar gaat op 5S prima met een 13x6,5 Aero-Naut CamCarbon klapprop Propspeed 90,7 km/h
Turnigy Aerodrive SK3 - 4240-530kv. Was dat ding maar 550kv geweest en dan op 4S....
HobbyKing R/C Hobby Store : Turnigy Aerodrive SK3 - 4240-530kv Brushless Outrunner Motor

Op 4S iets minder sappig dan gewenst..
Turnigy Aerodrive SK3 - 4240-620kv ook op Carbon klapprop 13x5 maar met 2,5 graad verstelling... propspeed 82,7 km/h
HobbyKing R/C Hobby Store : Turnigy Aerodrive SK3 - 4240-620kv Brushless Outrunner Motor

Of toch de flink duurdere Scorpion S4020 16 met een kv 542 en met hoog rendement op 14 x 6 met Versetz 2,5 graad, of op 14 x 6 of niet versteld op 14 x 10 (als takelwagen).. en dat alles op 4S

Met de Versetz krijg je een spoedverstelling. Ik dub er nog een poosje over.. en hak ik de knoop door.

Hoi,

ik heb even een vraag aan vooral Arjan (omdat hij ook een Taxi cup heeft).

Ik heb het motorschot eens bekeken en daar zit geen side-thrust in. Moet ik dat gaan inbouwen in de motorbevestiging?

Frank.

Ik heb gezien hoe je het gemaakt hebt en ik wil het ongeveer op dezelfde manier gaan doen echter ik vroeg me af of je in de motor bevestiging nog wat motordomp en/of side-thrust hebt ingebouwd?

Of loopt het voorste vlakje van de motor bevestiging evenwijdig met het originele brandschot?

Frank.

Of loopt het voorste vlakje van de motor bevestiging evenwijdig met het originele brandschot?
Nee, alle down- en sidethrust zit in de aangebouwde dome. In de oude constructie werd het door de moertjes geregeld. Ik heb het een beetje op gevoel gedaan en dat klopte precies. Anders zou ik nog met ringetjes tussen de dome en de motor kunnen werken.

Oké bedankt,

dan ga ik de te maken constructie nog niet definitief vast zetten zodat één en ander nog wat aan te passen is.

Frank.

Inmiddels weer wat gedaan:

wandcontactdoos gemaakt

servo's geplaatst

ruimte voor "accubak" gemaakt

gat in motorkap dichtgemaakt

Staat met enige regelmaat -natuurlijk- op eBay.de vast ook nog wel in de shops.

Ben overigens nog niet uit m'n aandrijvinkje... zoveel keuzes mogelijk.

De Taxi vordert gestaag zo te zien.... ennnnuh... nog zeer netjes ook! Kapje gerestaureerd... keurig!

Ik heb uiteindelijk deze motor gekozen:

Volgens de gegevens van Hyperion gebruikt hij 650 watt met een 12 x 6 propellor op 4s. (kan maximaal op 1150 watt).

Ik ga het dus eerst maar eens proberen met een APC thin electric 12 x 6.

Frank.

Motor geplaatst. De constructie komt eerst met schroefjes aan het motorschot. Als alles goed blijkt lijm ik alles vast.

Frank.

Ziet er goed uit! Zou willen dat ik zoveel ruimte had in de snuit. Motor ook goed te koelen. Prima. Overigens kan je deze motor ook nog gerust op een 13x8E zetten. Wel kortere vliegduur. Motor heeft een prachtig rendement.

Gerben (F5B crack) raadde me voor sleepfunctie de Scorpion s4020-16 aan. Wil ik op 15x10 op 6S en in de reserve op 16x10. Op AeroNaut klapprops. Dan heb ik geen topvermogen in de piek. (Slechts 6kg) Maar een tot 3 meter zwever zal redelijk goed lukken. Kist is dan net onder 3Kg aan gewicht.

Ik de hoop dat de Rascal al dat gesjor aankan... zij het in een kortstondige piek.
Geen overkill dus!

Van de week zal ik eens wat visjes voor deze aandrijving uit gaan zetten.
Had van Gerben ook nog even een conceptje voor een Scorpion/Hyperion 1600kv helimotor + Reisenauer Super Chief 5:1 Planetengetriebe... met een heel erg net rendement... maar dat wordt verschrikkelijk prijzig. Voor het geld van de reductiekast heb je een accu of twee extra, geeft ook een prima rendement... op een andere manier dan.

Laatst bewerkt:
Hoi Bas,

wordt wel een beest van een Rascal! Ben benieuwd naar het vervolg.

Voor mijn taxi cup is het nog even uitzoeken welke accu's erin komen. 4s dus, tussen de 4000 mah en 5000 mah.

Het totaal gewicht is nu 2280 gram. Hieraan ontbreken alleen nog maar de lipo's. Totaal komt het gewicht dus wel op 2800 gram.

Frank.

Met 5000mA heb je een full power vliegduur van 8,5 minuten vol gas, theoretisch volgens eCalc, en algeheel rond de 14,75 minuten.
Als je uitmelkt... 20 minuten?

Ik ben aan het uitzoeken op RC-Network (staat heel veel info) hoe dat nu steekt met minimum en maximum proptoerental en nog realistische pitch speed van de prop voor het toestel.
Props geven voor de sleep doeleinden het beste hun piek vermogen, koppel af tussen de 6000 en 7000 rpm. Onder de 3000 rpm doet een prop niet veel meer.
Pitch speeds van boven de 100km/h zit je al flink in een bovengrens en nog meer...
2m Piper Super Cub von Krick - Seite 9
2m Piper Super Cub von Krick - Seite 10

Nog een tip... als ik het goed begrijp... prop gerelateerd aan de spanw.
2m Piper Super Cub von Krick - Seite 9

Draadje is zeer leerzaam. Blij dat ik het tegen kwam.

In dat hele relaas dit filmpje. De Cup maakt een sprongetje alsof het een foamie aangaat.
Piper Super Cub Fa. Krick Video - torquemaster - MyVideo

Laatste wat ik wil is dat de romp op eenzame hoogte verder vliegt, met de vleugels in ongeloof achter zich latend :rolleyes:

Laatst bewerkt:
Inmiddels is het accubakje ook klaar, met de 4s 5000mah lipo op deze manier geplaatst is het zwaartepunt goed.

Het vliegtuig is hiermee vliegklaar echter de maiden laat nog wel even op zich wachten aangezien ons veldje nogal nat is.

Frank.

Ziet en prachtig uit. Nette accubak.
Ja... dat weer is belabberd. Hoop dat je filmpjes kunt maken van de maiden. Natuurlijk zeer nieuwsschierig naar de behaalde vliegtijden en resultaten.
Hmmmm... Zou eigenlijk een GPS logger aan boord moeten hebben :) Snelheden meten.

Ik was wel van plan om te gaan nameten. Kijken hoever de theorie van de praktijk uiteenloopt. Voor de F5B heb ik een SM Modelbau Unilog in huis, en kan er een hoop via Jeti.

Alles is besteld. Maar het is beter dat ik daarmee een eigen draadje open.

Back