Te koop: waarom geen vraagprijzen....?

hoera .
eindelijk iemand die er net zo over denkt .
je word ziek op mp van de kenner weet wat het waard is .
en ik ben gewoon een voorstander van een duidelijke vraagprijs.
dat geeft minder gezeik ,en dingen als wel een redelijke bieding doen.[wat vind jij redelijk]

ik heb laders gekocht voor 50 euro terwijl anderen hem weer voor 100 aanbieden.
en tuurlijk mag je er een te hoge prijs op zetten.

er mogen ook wel wat nieuwe regels bij ,
geen interesse post dan niet bijvoorbeeld.wel posten,en geen interesse . 3 dagen bankzitten.

ik zal het er nog eens met robert over hebben.
groeten wiebe.

Het mes snijdt aan twee kanten.. voer dan ook als regel in dat de vraagprijs niet boven 95% van de nieuwprijs mag liggen ofzo..

Het valt hier nog wel mee, maar zo heel af en toe zie je ze voorbijkomen.. de 'snelle jongens' die denken dat ze de nieuwprijs of zelfs meer krijgen voor hun spullen.. of die de boel een beetje proberen te belazeren met dubieuze teksten.

Gebeurd niet veel op het forum, maar als het gebeurd, heb ik er geen problemen mee als mensen daar op wijzen..

laatst nog een voorbeeld gehad.

vraagprijs 100 euro. 107 euro incl verzenden aan de deur.
nieuwprijs 92 euro. 102 euro incl verzenden aan de deur.

tsja dan wijs ik daar wel op.. en dan moet er niet gezeurd worden door de TS dat ik zijn topic vervuil.

of als je een startbod doet op iets van 50 euro terwijl het nieuw 120 euro is en vervolgens te horen krijgt per PB van de verkoper of ik een gaatje heb zitten en dat dat totaal niet naar waarde is en een belediging is voor het gene dat die verkoopt.

heb ik ook zoiets. van tsja het is een startbod.. die hoef je niet te accepteren en valt altijd nog te sturen... maar met zulke reacties ben ik snel klaar.

De hier in Nederland gangbare prijzen zijn vaak.
Iets wat nog in de verpakking zit (of ongebruikt) 2/3 tot 3/4 van de nieuwprijs.
Gebruikt maar nog in goede staat 1/2 tot 2/3 van de nieuw prijs.

Hoe verder mensen er boven zitten hoe lager ik bied.
Dat lijkt me heel simpel dacht ik.
Als iets 50 euro waard is (gewoon de reeele waarde) en het staat voor 70 te koop bied ik 30 euro.
Daar is helemaal niets mis mee in het zaken leven gaat dat ook zo.
Met modelbouwspul, hangt een beetje er vanaf of het een auto, boot, vliegtuig of heli is, mag je blij zijn als je 1/2 tot 1/3 van de nieuwwaarde kunt vangen voor gebruikte spullen. Je weet eigenlijk niet wat er mee gebeurd is en dat risico calculeer je ook in (tenzij je koopt van een bekende maar dan heb je het vaak voor een vriendenprijs dus komt het op hetzelfde neer ;)).

wel belangrijk is het natuurlijk of je Nederlandse prijzen bedoelt ,
of hk prijzen.
soms koop ik nog wel eens iets via het forum,
dat voor iets meer of minder uit hk komt .
gewoon om niet met verzenden ed te zitten.
wel is het zelfde in ned veel duurder natuurlijk.
maar als begin is een nieuw in doos mij wel 95% waard.incluus verz.
echt 2ehands 50%

we zitten ook nog met de verkrijgbaarheid van de dingen ,dat is soms ook nog moeilijk.
groeten wiebe.

Hoi,

aangezien ik de eigenaar ben van zulk draadje "zonder prijs", wil ik toch ook even reageren.

Ik heb 2 redenen waarom ik geen prijs heb vernoemd :

1. Ten eerste om TEGEN te gaan wat er nu wel gebeurt, nl dat er mensen zijn die het draadje komen verzieken met lelijke woorden en onnozeligheden. Dat zijn meestal mensen die proberen het allerlaagste bod te bieden dat mogelijk is (zonder dat ze er zelfs maar in geinteresseerd zijn) om het dan later aan een veel hogere prijs ergens anders kwijt te geraken.

2. Ten tweede omdat ik idd schrik had om de prijs te vermelden die het volgens mij waard is of die ik er graag voor zou willen hebben, met dan het risico dat men me gaat uitschelden over een te hoge prijs terwijl het voor de verkoper misschien gewoon wel een eerlijke en juiste prijs is.

Persoonlijk heb ik het gevoel dat in het modelbouwwereldje de mensen de prijzen niet meer kennen of niet willen kennen. Onlangs had ik nog iets te koop met een WERKELIJKE waarde van xxx EUR. De biedingen die binnen kwamen lagen op het niveau van 1/10de van deze prijs. Dat is toch gewoon te zot om los te lopen. Dan besluit je als verkoper maar om niet te verkopen of een andere manier te zoeken.

Vriendelijke groeten,

Davy

Het is gewoon net als met een bijna nieuwe auto probeer daar maar een 95% van de nieuwwaarde voor terug te krijgen.

Vooral de kleinere autootjes blijven nog heel erg hun waarde behouden na bijvoorbeeld 1 of 2 jaar, het hangt heel erg van de vraag af:) (we waren deze week op zoek gegaan naar een jong 2ehands 2e autootje, voor die belachelijke prijzen kopen we dus gewoon een nieuwe.....)

Bij modelbouwspullen idem. Vergelijk maar de 2.4Ghz ontvangertjes van de A-merken, die gaan ook als warme broodjes....

Het allergrootste probleem van dit forum komt ook in de verkooptopics naar boven.

Op een forum zul je moeten accepteren dat niet alles gaat zoals _jij_ wil.

Het punt hier is dat veel mensen dat niet kunnen accepteren en dat ook daadwerkelijk in draadjes gaan lopen melden.

Teksten als "typisch het modelbouwforum, bla bla bla"

Totaal niet relevant en niets-toevoegend aan de discussie.

Als je een discussie niet leuk vind, niet waardeert, oid, bemoei je er dan gewoon niet mee. Lees het niet.

Hetzelfde geldt voor verkooptopics. Ben je het met de prijs niet eens, biedt dan niet.

Ben je het als verkoper met het bod niet eens, verkoop het dan niet.

Is iemand als koper geinteresseerd, lijkt het mij een normale vraag om naar een richtprijs te vragen. Het is dan ook normaal dat je dan als koper een richtprijs geeft. Wil of doe je dat niet, ga dan ook niet lopen miepen als er in jouw ogen een onzinbod uitkomt. Dan had je maar een richtprijs moeten geven.

Hoi Davy,
ik hoop dat je begrepen hebt dat ik niet de bedoeling heb jou als "geen-prijzen-noemer" in een kwaad daglicht te stellen. Mijn vraag was oprecht: waarom doe je dat zo.

En nu je het antwoord gegeven hebt is het me helemaal duidelijk. Niet dat ik het zo zou doen maar ik snap het wel.

Punt is, je wilt blijkbaar eigenlijk best een vraagprijs noemen maar bent bij voorbaat al bang voor de reacties. En dat is te triest voor woorden eigenlijk, dat je daar op dit forum bang voor moet zijn. En het is niet voor niks dat je er bang voor bent; het gebeurt ook echt iedere keer weer. Wat mij betreft zouden mensen die zulke onnozele reacties geven als dat in jouw verkoopdraadje gebeurt ("75 euro voor dat stuk brandhout") direct een dagje of 3 op de bank mogen.

De bank: idd.

Bang zijn voor reacties heb je niets aan, hetgeen ook bewezen werd, want nu krijg je juist die reacties.. had je een vraagprijs genoemd, had je die reactie niet gekregen.

Wat niet wegneemt dat die reactie an sich nergens op slaat.

laatst nog een voorbeeld gehad.

vraagprijs 100 euro. 107 euro incl verzenden aan de deur.
nieuwprijs 92 euro. 102 euro incl verzenden aan de deur.

tsja dan wijs ik daar wel op.. en dan moet er niet gezeurd worden door de TS dat ik zijn topic vervuil.

Dit deel ik van harte, als je wil verkopen, 2de hands en via een forum moet je wel redelijk blijven. En natuurlijk, iedere goeie koper is uit op een voordeeltje, dat kan je verwachten en lage biedingen hebben dan ook geen pest met beledigend te maken (tja, lange tenen volk :)). Geld weg geven doe ik wel aan het kankerfonds oid.

Koopt men een speeltje voor 100 euro en speel je daar een jaar mee ga het dan niet aanbieden voor 90 euro...... Dan ben je pas echt goedkoop.......

Overigens heb ik de meneer van het stuk brandhout een berichtje gestuurd en een waarschuwing gegeven, dat is nu juist een van de taken die bij ons liggen. Ik veeg regelmatig topics met prijsdiscussie die nergens over gaan.

De post van de meneer in het topic ook aangepast.

Een vraagprijs voorkomt een vraagprijsdiscussie maar kan ook reacties opleveren als "te duur" enzo. Echter, het is een vraagprijs. Ik word ook nooit boos op die mensen, heeft geen zin. Open discussie moet mogelijk zijn als het maar binnen de grenzen van fatsoen blijft.

Netjes opgelost.
En ik denk echt dat dit op termijn beter werkt dan je vraagprijs "geheim" houden of alleen via PB willen communiceren.

Interessant draadje zo.. :-) Toch?

Hoi allemaal,

bedankt voor jullie begrip !

Ik heb hier op het forum al redelijk wat zaken in goede vriendschap (en met tevreden kopers) verkocht. Ook daar had ik eigenlijk nooit echt een prijs bijgezet. Was alleszins toen nooit met "voorbedachten rade" ... :-)

Nu merkte ik echter op, en dat is toch oh zo jammer, dat mensen de draadjes gaan vervuilen en daarom deze keuze (zie ook vorige posting comment).

Ben blij dat het draadje is opgekuist en ik begin het zelfs BIJNA aan te durven om er een richtprijs bij te gaan zetten... BIJNA... :-) Komt dus nog wel... Hahaha

Zelf ben ik iemand die alles in alle eerlijkheid wil afhandelen met mensen. Bij mijn koopdraadjes staat er dus ook altijd eerlijk bij of er iets aan de handelwaar scheelt of niet. Na vraag krijgen de mensen altijd meer info en/of foto's ! En als de mensen beslissen om iets niet te kopen, dan kan dat alsnog in goede vriendschap !

Vriendelijke groeten,

Davy

Dat is ook de basis wat mij betreft. Zoals ik vertelde mijn FG onraod en mijn Mini Titan verkocht via het forum en de mensen zijn bij mij thuis geweest en hebben buiten de koffie ook een complete uitleg gehad en precies kunnen zien wat ze kochten.

Bij mij is een vraagprijs ook best onderhandelbaar maar weggeven doe ik ook niet. Het moet naar waarde zijn. Eerlijk is eerlijk!!

1 ding is bijna een feit. Als je geen vraagprijs vermeld, zul je in de 1e 5 reacties de vraag hierom krijgen. Geef je dan nog geen vraagprijs, dan krijg je onzinbiedingen.

Dat kan wel veranderd worden (moderatie) maar vooralsnog is dat hoe het er voorstaat op het forum.

Vermeld dus maar wel een vraagprijs ;)

ZO kan het ook!

mensen zijn vaak bang om de richtprijs te hoog in te schatten en dan van die vervelende opmerkingen daarover krijgen.

Ik zag net dat iemand iets wou verkopen voor bijna de nieuwprijs. Ik heb hem even een nette Pm gestuurd met de opmerking dat de prijs waarschijnlijk te hoog is en hij hem voor deze prijs moeilijk verkocht krijgt en de redenen enzo.

Meteen een nette Pm terug gekregen waarin stond dat ik gelijk had en heeft de richtprijs meteen naar een egte redelijke richtprijs gewijzigd.

Zo kan het toch ook ofniet ?

Back