Te lange antennedraad....

De bij mijn zoom geleverde ontvanger heeft een lange antennedraad.
Deze is ongeveer twee keer de lengte van de zoom... 8O
Ik had de draad eerst van de zender naar de staart en weer terug langs de andere kan naar voren, maar volgens mij is dat niet de optimale opstelling voor een antenne. :?

Ik heb net geprobeert de helft te wikkelen op een plastic pijpje, maar bij de range check verloor ik het contact al op ca. 6 meter ! :cry:

Wat is nu de beste opstelling voor de ontvanger antenne bij micro heli's ?? :roll:

Heb je daar goede ervaring mee ??

Deze is toch eigenlijk ook verkort d.m.v. een spoeltje ?

Is deze bedoelt voor indoor ? of ook grotere afstanden ?

Thanks ! :D

Nog een maal.

Ik gebruik de Azarr antenne nu al bijna 2 jaar zonder problemen. Deze antenne is zoals jij zegt idd een soort spoeltje met een stukje draad, maar dit geheel is compleet afgeregeld op de te gebruiken frequentieband. Azarr zelf claimt een verlies van 15% van de reikwijdte en geeft ook aan dat deze antennes te gebruiken zijn voor modellen tot en met speed 400 motoren of de borstelloze varianten. Bij grotere modellen heeft het gewichtsvoordeel niet zoveel effect en ook de lange draad is dan makkelijker weg te werken.

Volgens mijn testen op reikwijdte heb ik geen verlies en is de ontvangst zelfs iets verbeterd. Vroeger had ik regelamtig van die dipjes die telkens op dezelfde plaatsen voorkwamen maar nadat ik overgestapt ben op die Azarr is dit allemaal weg.

ps. ik gebruik ze op de ACT micro 6 ontvanger en op de Multiplex pico 4/5 ontvanger. Bij de Hitec Feather ontvanger was het geen succes maar dat is dan ook een ontvanger met kleine reikwijdte.

Ik begrijp dat hier al een en ander over gezegd is... :oops:
Ik heb het forum afgespeurd maar niets hierover kunnen vinden. :?

Ik ben blij met de positieve reactie, en heb er al een besteld!

Ik hoop dat de standaard ontvanger van mijn zoom goed genoeg is !
Ik heb idd. een tijdje gelede bij het vliegen op ca. 10 meter afstand een total drop out gehad. Alles stopt dan en de zoom viel van 3 meter hoogte al een dooie vogel uit de lucht !! :( Gelukkig is het landingsgestel nog best wel stevig ! :)

Heb je de antenne "bifilair" gewikkeld rond dat buisje en was dat buisje van kunststof?
Bifilair wikkelen betekent dat je ergens halverwege het stukdraad dat je "kwijt" wil begint en de draadeinden die naar weerskanten lopen tegelijk en in dezelfde richting opwikkelt. Dan komt het er op neer dat het eerste deel bv linksom opgewikkeld is terwijl een evenlang tweede deel rechtsom opgewikkeld is op dezelfde "spoelhouder" (gebruik hiervoor een stukje karton met een breedte van ongeveer 3 cm waar omheen je wikkelt) Deze wikkeling "heen en terug over dezlefde spoel en met evenveel wikkelingen heen en terug" wordt zelfs in de handleiding van sommige Futaba ontvangers aangeraden als de antenne ingekort moet worden. Doordat het effect van de "heengaande" wikkelingen teniet gedaan wordt door de "teruggaande" wikkelingen kan dit goed werken. Iedere verkorting kost natuurlijk wel wat afstand die overbrugd kan worden. "simpel" de antenne draad opwikkelen maakt een inductie=spoel werking, die als je geluk hebt zo rond de 4,7 microhenry uitkomt (want daarmee kan je de antenne inkorten) maar anders als een inductieve weerstand gaat werken en reikwijdte kost.

Hans Delemarre, PH7JDE

Back