H
hezik
Guest
In m'n Sebart Wind S heb ik de door Sebart aangeraden Hacker/Jeti master opto basic 90 ESC.
Deze zit aangesloten op de aanbevolen Hacker A50-16L en gemonteerd op de daarvoor bedoelde plek, geheel volgens handleiding.
Nu wil het geval dat heeeel af en toe, de regelaar tijdens het vliegen de motor uitzet. Je hebt zeg maar 2 opties; of hij doet het de hele vlucht gewoon goed, of hij valt continu uit. Op de 160 vluchten heeft hij dat nu 5 keer gedaan. De 1e 4 keer was het op de grond niet meer te reproduceren, de laatste keer wel.
Die laatste keer bleek dat op dat moment de regelaar toch wel vrij warm is. Het is ook heel duidelijk dat het de regelaar is die de motor uitzet. Je moet dan eerst de gasstick terugzetten naar idle, even wachten, en dan doet hij het weer. Op dat moment is het voltage gewoon goed en wordt er rond de 60A getrokken, dat moet die regelaar dus goed kunnen hebben.
Hoe dan ook, ik ben dus eens gaan kijken naar de koeling van de regelaar. Wat mij daarin opvalt is dat ik alles ingebouwd heb volgens handleiding en dat ik ook de enige ben die deze klachten heeft, voor zover ik er iets over heb kunnen vinden.
Het eerste wat ik van plan was, was om de sluiting tussen koelbloek en regel-electronica beter te maken. Vaak wordt hier een soort van warmte-geleidende tape gebruikt, die op zich voldoet maar niet optimaal is. Mijn plan was om dat te vervangen door een echt goede koelpasta, in dit geval 'Arctic Silver', wat ook voor computer-processoren gebruikt wordt. Uit ervaring met computer-CPU's weet ik dat dit veel verschil maakt.
Dus de regelaar eens nader bekeken. Het eerste vermoeden klopte, er zit een wat dikkere tussenlaag tussen, alleen geen tape, het is meer rubberig.
Het witte lapje op deze foto dus:
Wat nu mijn aandacht trekt, zijn de FET's. Het is opvallend dat er 2 rijen vettig zijn, glanzen.. en de rest niet. Op deze foto, van onderen geteld, de 1e rij en de 5e rij.
In het warmtegeleidende plakje 'koelrubber' staan wel alle chipjes, ze maakten dus allemaal goed contact.
Nu vind ik dit raar.. zou er dan toch iets mis zijn met deze regelaar?
Terzijde, wel interessant, is dit:
Het ding wordt dus verkocht als 'master basic' maar is dus wel degelijk een ESC uit de 'spin' reeks. Dat sterkt mij in mijn vermoeden dat het hardwarematig dezelfde ESC is, dat het louter de software is die verschilt.
De CPU is dus een ATMega 168 op, die staakt z'n werk rond de 85 graden.
Gezien het feit dat het koellichaam zeker 50 graden was, en de slechte geleiding van warmte tussen FET's en koellichaam, is het niet raar dat hij z'n temperatuursbeveiliging aansprak.
Enige wat mij nu dus dwars zit is dat er exact 2 hele rijen fet's vettig zijn, en de rest helemaal niet. Dat doet mij vermoeden dat die specifieke rijen een probleem hebben.. Corrien?
Deze zit aangesloten op de aanbevolen Hacker A50-16L en gemonteerd op de daarvoor bedoelde plek, geheel volgens handleiding.
Nu wil het geval dat heeeel af en toe, de regelaar tijdens het vliegen de motor uitzet. Je hebt zeg maar 2 opties; of hij doet het de hele vlucht gewoon goed, of hij valt continu uit. Op de 160 vluchten heeft hij dat nu 5 keer gedaan. De 1e 4 keer was het op de grond niet meer te reproduceren, de laatste keer wel.
Die laatste keer bleek dat op dat moment de regelaar toch wel vrij warm is. Het is ook heel duidelijk dat het de regelaar is die de motor uitzet. Je moet dan eerst de gasstick terugzetten naar idle, even wachten, en dan doet hij het weer. Op dat moment is het voltage gewoon goed en wordt er rond de 60A getrokken, dat moet die regelaar dus goed kunnen hebben.
Hoe dan ook, ik ben dus eens gaan kijken naar de koeling van de regelaar. Wat mij daarin opvalt is dat ik alles ingebouwd heb volgens handleiding en dat ik ook de enige ben die deze klachten heeft, voor zover ik er iets over heb kunnen vinden.
Het eerste wat ik van plan was, was om de sluiting tussen koelbloek en regel-electronica beter te maken. Vaak wordt hier een soort van warmte-geleidende tape gebruikt, die op zich voldoet maar niet optimaal is. Mijn plan was om dat te vervangen door een echt goede koelpasta, in dit geval 'Arctic Silver', wat ook voor computer-processoren gebruikt wordt. Uit ervaring met computer-CPU's weet ik dat dit veel verschil maakt.
Dus de regelaar eens nader bekeken. Het eerste vermoeden klopte, er zit een wat dikkere tussenlaag tussen, alleen geen tape, het is meer rubberig.
Het witte lapje op deze foto dus:

Wat nu mijn aandacht trekt, zijn de FET's. Het is opvallend dat er 2 rijen vettig zijn, glanzen.. en de rest niet. Op deze foto, van onderen geteld, de 1e rij en de 5e rij.

In het warmtegeleidende plakje 'koelrubber' staan wel alle chipjes, ze maakten dus allemaal goed contact.
Nu vind ik dit raar.. zou er dan toch iets mis zijn met deze regelaar?
Terzijde, wel interessant, is dit:

Het ding wordt dus verkocht als 'master basic' maar is dus wel degelijk een ESC uit de 'spin' reeks. Dat sterkt mij in mijn vermoeden dat het hardwarematig dezelfde ESC is, dat het louter de software is die verschilt.

De CPU is dus een ATMega 168 op, die staakt z'n werk rond de 85 graden.
Gezien het feit dat het koellichaam zeker 50 graden was, en de slechte geleiding van warmte tussen FET's en koellichaam, is het niet raar dat hij z'n temperatuursbeveiliging aansprak.
Enige wat mij nu dus dwars zit is dat er exact 2 hele rijen fet's vettig zijn, en de rest helemaal niet. Dat doet mij vermoeden dat die specifieke rijen een probleem hebben.. Corrien?
Laatst bewerkt door een moderator: