Te weinig koeling, of toch iets anders mis?

  • Topicstarter Topicstarter hezik
  • Startdatum Startdatum
H

hezik

Guest
In m'n Sebart Wind S heb ik de door Sebart aangeraden Hacker/Jeti master opto basic 90 ESC.

Deze zit aangesloten op de aanbevolen Hacker A50-16L en gemonteerd op de daarvoor bedoelde plek, geheel volgens handleiding.

Nu wil het geval dat heeeel af en toe, de regelaar tijdens het vliegen de motor uitzet. Je hebt zeg maar 2 opties; of hij doet het de hele vlucht gewoon goed, of hij valt continu uit. Op de 160 vluchten heeft hij dat nu 5 keer gedaan. De 1e 4 keer was het op de grond niet meer te reproduceren, de laatste keer wel.

Die laatste keer bleek dat op dat moment de regelaar toch wel vrij warm is. Het is ook heel duidelijk dat het de regelaar is die de motor uitzet. Je moet dan eerst de gasstick terugzetten naar idle, even wachten, en dan doet hij het weer. Op dat moment is het voltage gewoon goed en wordt er rond de 60A getrokken, dat moet die regelaar dus goed kunnen hebben.

Hoe dan ook, ik ben dus eens gaan kijken naar de koeling van de regelaar. Wat mij daarin opvalt is dat ik alles ingebouwd heb volgens handleiding en dat ik ook de enige ben die deze klachten heeft, voor zover ik er iets over heb kunnen vinden.

Het eerste wat ik van plan was, was om de sluiting tussen koelbloek en regel-electronica beter te maken. Vaak wordt hier een soort van warmte-geleidende tape gebruikt, die op zich voldoet maar niet optimaal is. Mijn plan was om dat te vervangen door een echt goede koelpasta, in dit geval 'Arctic Silver', wat ook voor computer-processoren gebruikt wordt. Uit ervaring met computer-CPU's weet ik dat dit veel verschil maakt.

Dus de regelaar eens nader bekeken. Het eerste vermoeden klopte, er zit een wat dikkere tussenlaag tussen, alleen geen tape, het is meer rubberig.

Het witte lapje op deze foto dus:
53814a6764f6dc7ce.jpg


Wat nu mijn aandacht trekt, zijn de FET's. Het is opvallend dat er 2 rijen vettig zijn, glanzen.. en de rest niet. Op deze foto, van onderen geteld, de 1e rij en de 5e rij.

53814a6764f71c3a3.jpg


In het warmtegeleidende plakje 'koelrubber' staan wel alle chipjes, ze maakten dus allemaal goed contact.

Nu vind ik dit raar.. zou er dan toch iets mis zijn met deze regelaar?

Terzijde, wel interessant, is dit:
53814a6764f75a1b0.jpg


Het ding wordt dus verkocht als 'master basic' maar is dus wel degelijk een ESC uit de 'spin' reeks. Dat sterkt mij in mijn vermoeden dat het hardwarematig dezelfde ESC is, dat het louter de software is die verschilt.

53814a676505efc02.jpg


De CPU is dus een ATMega 168 op, die staakt z'n werk rond de 85 graden.

Gezien het feit dat het koellichaam zeker 50 graden was, en de slechte geleiding van warmte tussen FET's en koellichaam, is het niet raar dat hij z'n temperatuursbeveiliging aansprak.

Enige wat mij nu dus dwars zit is dat er exact 2 hele rijen fet's vettig zijn, en de rest helemaal niet. Dat doet mij vermoeden dat die specifieke rijen een probleem hebben.. Corrien?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Volgens mij zijn die fets kapot. Zo zagen ze er ook uit als er bij mij een regelaar doorbrande.
 
Kapot lijkt mij sterk, daar de regelaar nog wel werkt en ik er mee vlieg/gevlogen heb.. maar ik denk zelf idd ook dat het wel een teken is dat er iets niet lekker is, of ze veel te warm geweest zijn..

Ben er dan ook een beetje huiverig voor om deze regelaar aan te passen en dan weer in gebruik te nemen. Hij zit nog in de garantietermijn en ook vervanging door een nieuwe (bv. een 'echte spin') is voor mij zeker een overweging, als ik daarmee zou kunnen voorkomen dat ik binnenkort een rookspoor achter m'n toestel zie gevolgd door een crash oid..
 
Laatst bewerkt door een moderator:
mijn electronica kennis zegt dat het zweten van de fets een bijna einde is geweest ooit.

let wel, das mijn amateur modelbouweritus mening.
 
De mijne ook.. maar hoopte nog een professionele mening erover te krijgen :)

De kans dat deze regelaar zo nog weer in gebruik genomen gaat wordt, wordt kleiner en kleiner..
 
Hallo Hezik

Uit ervaring met kleinere regelaars (100A), die, net als waarschijnlijk de Hackers, in China gemaakt worden weet ik, dat de koeling van de onderliggende print met het aanstuurdeel vaak slecht is, vaak zit hier ook zo'n velletje geleidend materiaal tussen geplakt, maar het contact met de te koelen componenten laat vaak te wensen over.

Als je de regelaar niet terugstuurt als garantiegeval, zou ik de CPU voorzien van een koelichaam en een fan.
De fets vlakschuren, voorzien van warmtegeleidende pasta en de koeliichamen er zonder het rubber lapje op schroeven.

Groeten, Jan.
 
Dat was ik oorspronkelijk dus ook van plan, de fetzijde polijsten op een spiegel, eerst met een schuurpapier met hoge grit en dan met polijstmiddel, en daarna het koelblok terugplaatsen met een goede koelpasta.

Echter, als het zweten van die fets een goede reden is om aan te nemen dat die fets niet helemaal lekker meer zullen zijn, ga ik die moeite dus niet meer nemen.

Heb de winkel een mail gestuurd met de vraag of zij hier een garantiegeval in zien.

Het hangt er een beetje vanaf wat er nu gaat gebeuren. Als het antwoord is 'ja maar dan ben je 'm 3 weken kwijt' dan gaat ie wel voor garantie, maar schaf ik ondertussen wel een andere regelaar aan. 3 weken niet vliegen met deze kist is gewoon absoluut geen optie.
 
Zijn die fet's echt "vet" of lijkt dat alleen zo?
Het zou ook kunnen zijn dat die fet's bedekt zijn met wat flux resten. Flux is de soldeervloeistof die bij de fabrikage wordt gebruikt. Normaal gesproken worden de resten netjes weggespoeld maar soms laat men het ook wel eens zitten. Een andere mogelijkheid is dat deze fluxresten oorspronkelijk onder de fet's zaten maar omdat het bij hogere temperaturen gaat "smelten", het wordt dus weer een soort vloeibaar, kan het zich naar boven verspreidt hebben.
Dat zou inderdaad wijzen op een grote warmte ontwikkeling in die fet's maar waarom dat gebeurt is mij niet helemaal duidelijk. Eigenlijk is de enige logische verklaring dat de regelaar te zwaar belast wordt. Het ziet er naar uit dat de regelaar toch niet de opgegeven specificaties haalt. De warmte ontwikkeling is groter of de afvoer van de ontstane warmte is niet voldoende met dit soort problemen als gevolg.

De koelplaat directer op de fet's zal de koeling zeker verbeteren maar je moet wel zeker weten dat alle fet's exact even hoog gemonteerd zijn. Wanneer één of meer fet's iets lager zitten maken ze minder kontakt met de koelplaat en zullen dus snel opwarmen. Vandaar het het hoogst waarschijnlijk het beste zal zijn om dat siliconen "matje" er weer onder te leggen. Dat lost die kleine hoogte verschillen op en zal uiteindelijk toch voor een betere koeling zorgen.
De koeling anders verbeteren zal lastig zijn. Een koelplaat met hogerer ribben zal best werken maar of het resultaat zo zal zijn dat je problemen voorgoed over zijn is de vraag. Meer koellucht langs de koelplaat? Daar geldt hetzelfde voor. Alle beetjes zullen helpen maar of het genoeg zal zijn blijft dus de vraag.

Misschien moet je wel een "zwaardere" regelaar gebruiken. Één die dus feitelijk veel minder belast zal worden. De warmte ontwikkeling zal dan ook duidelijk minder zijn en het geheel zal beter werken.
Het blijkt toch best wel lastig te zijn om uit te rekenen hoe zwaar een regelaar nu echt belast kan worden. Sommige zijn duidelijk te optimistisch. Bij anderen is het twijfelachtig. Ik heb dus het vermoeden dat deze regelaar tot de tweede catagorie behoord.
Succes.
 
Zijn die fet's echt "vet" of lijkt dat alleen zo?

Ze zijn het echt.. het voelt aan als siliconenvet.

Het zou ook kunnen zijn dat die fet's bedekt zijn met wat flux resten. Flux is de soldeervloeistof die bij de fabrikage wordt gebruikt.

Hiermee ben ik bekend, dit zou flux kunnen zijn. Het zou dan wel heel raar zijn dat er precies 2 rijen fluxresten hebben en de rest totaal niet.

Normaal gesproken worden de resten netjes weggespoeld maar soms laat men het ook wel eens zitten. Een andere mogelijkheid is dat deze fluxresten oorspronkelijk onder de fet's zaten maar omdat het bij hogere temperaturen gaat "smelten", het wordt dus weer een soort vloeibaar, kan het zich naar boven verspreidt hebben.

Het rare hieraan is.. het witte lapje warmtegeleidend materiaal heeft duidelijke, diepe indrukken van alle fets, ook van die 2 rijen dus. Aangezien het spul vrij rubberig is, lijkt mij dan dat daar niets meer tussen kan kruipen.

Eigenlijk is de enige logische verklaring dat de regelaar te zwaar belast wordt.

Hij werd in het verleden zwaarder belast en heeft zo vele vluchten probleemloos gevlogen. De eerste 60~70 vluchten heb ik met een 18x12 prop gevlogen, welke statish tegen de 80A trok, in de lucht wordt dat dan lager. De 18x10 waar de laatste ~100 vluchten mee gevlogen zijn, trekt statisch zo'n 65A. Een 90A regelaar zou dat dus makkelijk moeten afkunnen, zeker als je in ogenschouw neemt dat dit geen goedkope b-merk regelaar is. Raar is ook dat hij dus nog steeds warm wordt, met de 18x12 heeft hij 2 keer deze storing vertoont. Je zou dan verwachten dat het met een wisseling naar een 18x10 (wat toch 15A minder belasting inhoudt) de storing opgelost zou zijn.

De koelplaat directer op de fet's zal de koeling zeker verbeteren maar je moet wel zeker weten dat alle fet's exact even hoog gemonteerd zijn.

Het is allemaal SMD werk en op het oog zitten ze gelijk. Vanuit de computer-wereld ben ik erg bekend met koeling, airflow, etc. Vandaar ook het plan om het geheel eerst te polijsten en dan pas de koeling weer te monteren.

Mijn theorie is nu toch een beetje dat deze regelaar gewoon niet helemaal lekker is. Hij zou niet zo warm mogen worden. Ik heb sterk het vermoeden dat de 'master basic' regelaars stiekum gewoon 'spin' regelaars zijn die hun specs niet helemaal haalden ofzo.

Hoe dan ook, zo langzamerhand geen vertrouwen meer in deze regelaar, dus er komt een ander in. Hetzij een vervanger op basis van garantie, of dan toch maar een nieuwe Opto Spin 99.
 
Zou dat "vet" afkomstig kunnen zijn uit het koel matje? Die twee rijen zijn waarschijnlijk één fase en die is mogelijk te heet geweest. Daardoor is misschien dat "vet" uit het matje gekomen.
Wie weet is er wel één of meerdere fet's van die ene rij defect. Niet kortgesloten maar onderbroken. Ze doen dan niet meer mee dus krijgen de andere het zwaarder voor hun kiezen en worden dus heter. Dit is wel heel lastig te testen. Daar zal je een speciale stroom sensor voor moeten hebben die de stroom door componenten kan "testen". Maar ja, wie heeft dergelijke specialistische apparatuur in huis?
Allemaal maar raden, het blijft vreemd!
 
Niet verder aan rommelen en gewoon terugsturen.
Het vettige is volgens mij gewoon warmtegeleidend vet om het isolatieplaatje op zijn plek te houden.
Misschien is er iemand met de kwast uitgeschoten.

Aangezien ik weet hij precies jij bent neem ik aan dat de timing en dergelijke allemaal goed staan, dus zal er wel iets met de regelaar niet OK zijn.
90A moet makkelijk 60A continu kunnen hebben.

Anders moet je Hacker zelf even bellen.
Jens Bartels
Fon: +49-8761-752 129

Grts Gert-Jan
 
Qua timing etc zijn alle opties wel geprobeerd.. hij staat nu op 20 graden, wat toch vrij conservatief is voor deze motor. Schakelfrequentie 8khz wat volgens Hacker de juiste instelling is.

Verder is er niet zo heel veel in te stellen aan deze regelaar. De rem staat op 'hard' (alle lagere instellingen geprobeerd) en de spin-up op 0.5s, wat al te traag is eigenlijk.
 
Hacker levert zeer goede service. Rechtstreeks contact opnemen met Hacker, niet via de winkelier gaan is het gemakkelijkst. Mailtje sturen met uw verhaal en vragen om de regelaar terug te sturen. Je hebt waarschijnlijk binnen 1 a 2 weken een nieuwe regelaar in de bus, het hangt ervan af hoe snel de post werkt.
 
Voor jouw toch geen probleem....................

En anders lekker tegendraads engels doen dan wordt het ook wel wat :yes:


Succes.
 
Ach nou ja, op zich spreek ik wel wat duits.. maar niet voldoende om goed uit te kunnen leggen hoe en wat, ben ik bang.

Hier mijn poging, misschien dat beter duits sprekende mensen (Johan?) nog correcties hebben?

Ich fliege mit einem sebart wind S 110, mit dem Sebart combo-deal, so einer Hacker A50-16L und die Hacker Master Basic Opto 90.

Die regler habe ich eingebouwt sowie der brauchsanleitung anbefehlt. Veile leute brauchen dieze setup genau wie ich und haben damit keine problemen.

Ik habe er etwas wie 160 mahl mit gevlogen, meistens ohne probleme, aber 5 mahl schallte die regler die motor aus.

Deswegen hatte ich die regler aus einander geholt, das plan war die kuhlung zu verbesseren.

Wenn ich das machte, sah ich dass es 2 reihen FET's gibt welche 'ein Fettglanz' haben. Ich denke das da etwas fehlt und vertraue die regler nicht mehr.

Ist es moglich das ich diese regler wechsel unter garantie?

Als je uitgelachen bent: bedenk je dat ik maar 1 jaar Duits gehad heb op school en daar nooit hoger voor haalde dan een 1 :P
 
Is prima leesbaar, ook voor een duitser.
En je moet maar denken, zij spreken geen nederlands.


GJ
 
Back
Top