te zware motor ?

• Topicstarter Topicstarter GS_Jan
  • Startdatum Startdatum
G

GS_Jan

Guest
Hallo,

Wat is het gevaar van een te krachtige brushless in een model te steken ? Stel men schrijft 450W voor en ik stop er 1000W in ? Wat is het gevaar buiten zwaarder ?

Thx
Jan

Gevaar is het niet direct, maar nadeel behalve het hogere gewicht door de motor is waarschijnlijk minder rendement omdat je de motor licht belast wordt, dus kortere vliegtijden of nog meer gewicht door zwaardere accu's

Dirk

Dat het model zwaarder wordt neemt een hele hoop consequentie met zich mee.
Als je dan ook veel vermogen hebt... Dat klinkt leuk, maar het hele model is er niet voor gebouwd. vleugelbevestiging, motorschot, enz. Het kan allemaal te zwak zijn.
Liever een ligt model met relatief weinig vermogen, dan een zware met veel meer vermogen.

@dirk, juist het omgekeerde. Een zwaardere motor zal vrijwel altijd een hoger rendement hebben, omdat je uit zo'n motor niet het maximale eruit hoeft te halen. Langere vliegtijden dus.
Echter heb je met een zwaar model, ook meer vermogen nodig om te blijven vliegen.

dus als ik een zwaardere motor neem die ik later bvb in een groter model wil steken, kan dat ?
dan vlieg ik half throttle ? of zie ik dat verkeerd ?

michiel b zei:
@dirk, juist het omgekeerde. Een zwaardere motor zal vrijwel altijd een hoger rendement hebben, omdat je uit zo'n motor niet het maximale eruit hoeft te halen. Langere vliegtijden dus.
Echter heb je met een zwaar model, ook meer vermogen nodig om te blijven vliegen.

Mijn redenatie was alsvolgt: Een (brushless) motor levert een maximaal rendement bij ca. 70% van zijn maximale vermogen. Als voor een bepaald vliegtuig 450W is voorgeschreven, zal ie dus ongeveer bedoeld zijn om ca 300 Watt te verstoken bij normaal vliegen (optimaal rendement). Stop je er nu een 1000W motor in dan zul je misschien 40% of 50% van zijn maximale vermogen gebruiken bij normaal vliegen (compensatie voor het gewicht), dus veel minder dan 70%, dus minder rendement. Maak ik een denkfout?

Dirk

Hoe meer je een motor belast, hoe warmer hij word, hoe minder redement. Dus belast je hem minder, meer redement.

Zo denk ik...

Klinkt goed Dirk.

Maarrrrrrr. ik heb ook zo'n soort vraagje...
Ik wil een stunter. Maar nou zie je er erg veel in de klasse 6/3D met 3S1000mah ongeveer. Die zitten rond de 80/90cm spanwijdte.
zoiets bijvoorbeeld: http://www.rctechnics.nl/product_info.php?cPath=24_42_44&products_id=1382
die wil ik wel. Ik wil alleen een wat grotere motor enzo erin gooien. 85gr. 1100KV, 3S2200mah lipo. eventueel 3S1300mah.

Lijkt al een beetje te zwaar te gaan worden... maarrrrrr...
dan kom je ergens anders ineens een benzinekist tegen. Ook 90cm span, maar geschikt voor iets van 10cc ofzo (weetnietmeerprecies). en daar staat dan bij: 1 tot 1,5 kilo vliegklaar....

Dussssssss.
zal wel lekker vliegen met een lekkere powersetup?
iemand trouwens ervaring met die "unique"?

Tja,

Als je er een zwaardere motor in wil gooien omdat je graag sneller wil vliegen, of verticaal omhoog, dan gaat het rendementverhaal niet meer op want dan kun je die zwaardere motor ook weer in de buurt van zijn maximale rendement gebruiken.

Maar hoe meer warmte, hoe minder rendement klopt niet. Een motor op 70% van zijn vermogen kan(zal) een beter rendement hebben dan op 30%, terwijl ie wel aanzienlijk warmer wordt.

Maar een stilstaande motor heeft wel weer 100% rendement. O nee, nul gedeeld door nul mag niet :mrgreen:

Dirk

Het ligt allemaal iets suptieler als je over het optimale rendement gaat spreken.

Ik heb mij er voor ingezet om de theorie uit de uitlegverhalen te houden als het voor de praktische toepassing niet zoveel toevoegd. In dit geval toch wat uitleg nodig.

Eenvoudige uitleg:
Het rendement heeft een vlakke top. Dat betekend dat als een motor "beste rendement" heeft bij bijvoorbeeld 20A, dan zal het rendement bij 18A of 22A bijna evenhoog zijn. Fabrikanten geven vaak het stroombereik waarbij het rendement boven een bepaalde grens ligt.
Bijvoorbeeld:
http://www.modelmotors.cz/index.php?page=61&product=2820&serie=10&line=GOLD
"Max. efficiency current 20 - 30 A (>76%) "

Vaak zit je met een "te zware"motor nog binnen dit gebied.
Grootste probleem van een te zware motor is dat je mischien zwaarder bent dan nodig.

Het hangt een beetje van de toepassing af, maar een zware motor kan ook een bewuste keuze zijn om meer rendement te hebben (midden in het gebied) en een betere prop kunnen gebruiken. Ik heb een dreidecker (http://arizonamodels.com/product_info.php/cPath/41/products_id/164)
Dit model heeft een grote prop nodig vanwege de enorme kap EN kan best wat gewicht gebruiken voor het zwaartepunt.
Een motor van 200g zou normaal genoeg zijn, maar nu komt er een buitenloper in die 400g weegt en een 16x10 prop (of groter) aankan. Met 30A zit je dan zelfs nog aan de hoge kant van het gebied.

Moelijke uitleg:
Optimale rendement heb je als: "de koper verliezen gelijk zijn aan de ijzerverliezen"
(Formules even niet bij de hand).

Back