Het ligt allemaal iets suptieler als je over het optimale rendement gaat spreken.
Ik heb mij er voor ingezet om de theorie uit de uitlegverhalen te houden als het voor de praktische toepassing niet zoveel toevoegd. In dit geval toch wat uitleg nodig.
Eenvoudige uitleg:
Het rendement heeft een vlakke top. Dat betekend dat als een motor "beste rendement" heeft bij bijvoorbeeld 20A, dan zal het rendement bij 18A of 22A bijna evenhoog zijn. Fabrikanten geven vaak het stroombereik waarbij het rendement boven een bepaalde grens ligt.
Bijvoorbeeld:
http://www.modelmotors.cz/index.php?page=61&product=2820&serie=10&line=GOLD
"Max. efficiency current 20 - 30 A (>76%) "
Vaak zit je met een "te zware"motor nog binnen dit gebied.
Grootste probleem van een te zware motor is dat je mischien zwaarder bent dan nodig.
Het hangt een beetje van de toepassing af, maar een zware motor kan ook een bewuste keuze zijn om meer rendement te hebben (midden in het gebied) en een betere prop kunnen gebruiken. Ik heb een dreidecker (
http://arizonamodels.com/product_info.php/cPath/41/products_id/164)
Dit model heeft een grote prop nodig vanwege de enorme kap EN kan best wat gewicht gebruiken voor het zwaartepunt.
Een motor van 200g zou normaal genoeg zijn, maar nu komt er een buitenloper in die 400g weegt en een 16x10 prop (of groter) aankan. Met 30A zit je dan zelfs nog aan de hoge kant van het gebied.
Moelijke uitleg:
Optimale rendement heb je als: "de koper verliezen gelijk zijn aan de ijzerverliezen"
(Formules even niet bij de hand).