team orion 5100 MAH rocket pack dood?

Hoi,

Ik heb vorig jaar een team orion 5100 MAH rocket pack gekocht, voor mijn tamiya df-02. Helaas een jaar niet kunnen rijden. Nu weer opgepakt, echter lijkt mijn accu defect. Ik laad hem met mijn ultramat 14 met 3,8A en 5mv/cel. Ik kan er 5 min mee rijden en dan is het over. In ca 15min is hij weer opgeladen en dan weer 5 min rijden. Kan dat komen dat de accu lang heeft stil gelegen? What to do?

Lijkt mij dat als je het pakje met 3.8 A laad je hem stuk laadt.

Maar heb zelf geen ultramat maar met mijn lader is het ook veel teveel voor de accu als ik hem op 3 A zet. Laad meestal maar met 0.2-0.5 A.

Dus mischien gewoon stuk geladen.

Gr ben

Ik heb ook zo'n lader, maar als je het mv wat hogwr zet laad ie langer, of als je weer op start drukt laad ie ook gewoon weer verder.

Als je met 3.8A laadt en hij is na 15 min vol dan heb je minder als 1/4 van de capaciteit er in geladen.
Je kunt er nog 5 minuten mee rijden dus de accu is niet overleden.
Na lang stil liggen is mogelijk de fut er uit en het kan best dat na een paar keer laden het weer veel beter gaat.
Controleer ook of de Deltapeak goed is ingesteld.;)

Probeer anders eens op 5,1A te laden. M&N heeft er zelf een en die verteld wat handig is dus zou ik dat even uitproberen

Maar heb zelf geen ultramat maar met mijn lader is het ook veel teveel voor de accu als ik hem op 3 A zet. Laad meestal maar met 0.2-0.5 A.

Gr ben

Berekening = 0,75xC = 0,75*5100=3,8A. Klopt toch?

Als je met 3.8A laadt en hij is na 15 min vol dan heb je minder als 1/4 van de capaciteit er in geladen.
Je kunt er nog 5 minuten mee rijden dus de accu is niet overleden.
Na lang stil liggen is mogelijk de fut er uit en het kan best dat na een paar keer laden het weer veel beter gaat.
Controleer ook of de Deltapeak goed is ingesteld.;)

Hoe weet ik wanneer de deltapeak goed staat? Welke waarde aanhouden?

Maar is het een nimh pakket of lipo.:confused:

Lipo kan je best met 3.8A laden maar bij mij overleeft een nimh dat niet.

Gr ben

Maar is het een nimh pakket of lipo.:confused:

Lipo kan je best met 3.8A laden maar bij mij overleeft een nimh dat niet.

Gr ben

Nimh accu. Heb dit aangehouden: <Oude "Te Koop" Link Verwijderd >

Staat 0,5 of 1xC voor nimh. Wat zou het dan moeten zijn?

Laatst bewerkt door een moderator:

Gr ben

Dit soort accu's kunnen met gemak op 1C dus 5A geladen worden, er is niets kapot laden aan. Na een jaar stilgelegen te hebben is er een kans geweest op een te verre diepontlading door een zelfontlading. Als je lader een conditioning stand heeft (meerdere malen laden/ontladen) is er misschien weer wat leven in te krijgen maar het beste is er gewoon van af.

'Verplicht' leesvoer voor NiMH gebruikers. Goed voor levensduur van accu's en levensduur van je portemonnaie, en voor veiligheid.

• Modelbouw FAQ's - MBF
    -> [FAQ] Accu's en laadtechnieken
    -> De Nikkel-Metaalhydride accu
    en ook
    -> Delta Peak laden/snelladen van NiCd en NiMH
    maar delta-peak niet gebruiken bij zender/ontvanger, gewoon risicoloos langzaam laden met 0,1C, uitschakelen van beveiligingsdiode is niet nodig, rvs
  • PK-Racing - akku laden info

'Verplicht' leesvoer voor NiMH gebruikers. Goed voor levensduur van accu's en levensduur van je portemonnaie, en voor veiligheid.

• Modelbouw FAQ's - MBF
    -> [FAQ] Accu's en laadtechnieken
    -> De Nikkel-Metaalhydride accu
    en ook
    -> Delta Peak laden/snelladen van NiCd en NiMH
    maar delta-peak niet gebruiken bij zender/ontvanger, gewoon risicoloos langzaam laden met 0,1C, uitschakelen van beveiligingsdiode is niet nodig, rvs
  • PK-Racing - akku laden info

Helder! Mijne heeft heel lang stil gelegen dus. Laden met 0,75*5100=3800mA=3,8A is dus wel goed eigenlijk.

Zover ik nu kan zien heeft mijn Ultramat 14 (geen plus) geen discharge functie voor NiMh. Is dat correct?

Dat kan....

Maar als de lader afslaat, doe je dan nog wel eens een herstart van het laden?
Als je dat niet doet moet je het gewoon eens proberen, vaak in dit soort situaties gaat die wel even door.

Dat kan....

Maar als de lader afslaat, doe je dan nog wel eens een herstart van het laden?
Als je dat niet doet moet je het gewoon eens proberen, vaak in dit soort situaties gaat die wel even door.

Ja dan laat ik hem weer opnieuw laden. Twijfel nu nog wel steeds over laadstroom. Ene zegt je laadt het kapot met 3,8A op een 5100maH, andere zegt je kan 1xC gebruiken = 5100x1=5,1A

Laden met 3.8A valt in de categorie versnelt laden en kan geen kwaad.
Ga je langzamer laden dan 1/2C dan werkt de deltapeak niet lekker meer.
Sneller als 1C(meer dan 5.1A) kan maar beter van niet en de lader kan dat ook niet.
Hier nog een uitleg van iemand de weet waar hij het over heeft.;)

<Oude "Te Koop" Link Verwijderd >

Laatst bewerkt door een moderator:
Back