Team Wave Lightning

Ik kocht een Team Wave Lightning. Dit is een ontlaadtoestel voor side-pack accu's (6 cellen).
Ik gebruik 7,2V packs van 4200mA (NiMH IB4200 voor 1/10 elektro wagens) en 1400mA (voor 1/18 electro wagen).

Het toestel heeft een eenvoudig menu waarbij o.a. de cut-off-voltage kan ingesteld en het Exended Discharge Level.

Mijn vraag gaat nu juist over dat laatste. In het menu kan dit XDL ingesteld worden van 1 tot en met 9. Maar ik weet niet waarvoor dit XDL staat. Ik heb even door de bijgeleverde menu gelezen en eens rondgestruind op de betreffende site (zie hoger) maar kan daar verder geen uitleg over vinden.

A.C.C.S is implemented through XDL, higher XDL level will give deeper discharge
en
A.C.C.S staat voor Adaptive Current Control System

... maar daarmee weet ik nog niet wat de cijfers 1 tot en met 9 precies voorstellen. Moet men proefondervindelijk te werk gaan en zelf uitzoeken welke ontladingsdiepte best s voor een bepaalde accu?
Lijkt me sterk.

De instelling 1 tot en met 9 is de snelheid waarmee het gaat en daarmee dus ook de nauwkeurig heid. Ik heb zelf ook de Lightning en vind het best een mooi apparaat, ik gebruik hem in combinatie met een Spintec BatMan V2. Samen heb ik hem altijd op XDL 9 staan, dat is het langzaamste, Overigens kun je hem ook gewoon op XDL 1 zetten, maar omdat ik met 2 apparaten tegelijk 1 accu leeg trek, moeten ze samen niet te veel ampére's er uit trekken. Dus vandaar de keuze van 9.

Het gaat dus kortom om de snelheid. 1 is snel, 9 is langzaam

De diepte van de accu is in te stellen met de spanning zelf staat deze bij mij op 0,91V (omdat ik hem soms nog wat onnauwkeurig vind). Ik gebruik hem ook om mijn nieuwe cellen te machen, maar dan trek ik meteen de cel er af als hij done is, Ik heb gemerkt dat als hij op "done" staat, hij soms nog wel stroom vraagt van de accu.

Tevens vind ik de spanning van de Lightning en mijn voltmeter nog wel eens afwijken, hoe dat komt weet ik niet, maar ik neem het apparaat niet heel erg snel meer serieus, het is een mooie indicatie. !!!

Succes

Groet Robert

dus ik begrijp het correct dat je een accu-pack gaat ontladen met twee ontladers (parallel geschakeld?) ?
De accu in de TeamWave Lightning steken en daar bovenop nog eens de SPintec Batman2 op de eind en beginpool van je accu?

Doe je dat enkel om sneller te onladen of heeft dit nog andere voordelen?

Over het ontladen van de accu's is hier op het forum al heel erg veel geschreven. Persoonlijk heb ik sterke twijfels bij het nut daarvan. Waarom heb ik al vaak geschreven dus als je er interesse in hebt moet je de zoek functie van dit forum even gebruiken dan zal je het ongetwijfeld kunnen vinden.
Lees bijvoorbeeld de onderstaande draadjes maar eens door.
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=35963
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=32861
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=23607

Robert K zei:
.......Tevens vind ik de spanning van de Lightning en mijn voltmeter nog wel eens afwijken, hoe dat komt weet ik niet, maar ik neem het apparaat niet heel erg snel meer serieus, het is een mooie indicatie. !!!
Dat is helemaal niet vreemt, je moet hierbij rekening houden met de nauwkeuringheid van zowel je multimeter als van de Lightning. De afwijking van beide zal makkelijk 1,5% mogen zijn en als de ene naar boven afwijkt en de andere naar beneden dan heb je al een verschil van 3%!!!!!
Je zult dus niet al te veel "waarde" moeten hechten aan de spanning die je afleest, die is dus redelijk "ongeveer". Wat je wel goed kan zien is of er onderlinge verschillen zijn. Als je alle cellen met dezelfde voltmeter meet zullen de verschillen die je ziet wel juist zijn want elke meting heeft dezelfde afwijking.
Als je bijvoorbeeld de volgende spanningen meet: 0,954V: 0,951V: 0,955V: 0,949V: 0,954V: 0,953V. Dan zie je dat de onderlinge verschillen heel klein zijn. Helaas heeft de meter een afwijking van +1,5%. Dat betekend dat de echte waardes dus 1,5% LAGER zijn. De onderlinge verschillen zullen daarmee echter niet veranderen, die blijven vrijwel eender.

Denk erom wat ik hierboven schrijf is slechts een voorbeeld! Hoe het met jouw meter(s) in werkelijkheid is gesteld weet ik niet en dat kan ik ook niet bepalen. Daarvoor zou je jouw meter moeten laten calibreren. Dan wordt hij optimaal afgeregeld en krijg je er een lijst bij met daarop de afwijkingen van die meter. Dit is een dure aangelegenheid dus slechts heel weinig modelbouwers zullen dit laten doen. Ik heb 13,5 jaar op zo'n calibratie en reparatie centrum gewerkt en mijn apparatuur was dan ook altijd tip-top. Helaas is dit al weer lange geleden en moet ik het, net als jullie, met de gewone in de winkel verkrijgbare apparatuur doen. :cry:

Back