Het CIAM reglement is dubbelzinnig wat betreft wedstrijdorganisatie (team vs. individu). Enerzijds wordt er gesteld dat het een 1:1 wedstrijd is, maar toch worden EK/WK (F3J) altijd per team georganiseerd. Uiteindelijk biedt de fly-off een oplossing om de individuele piloten alsnog tegen mekaar uit te laten te komen, maar een EK/WK organisatie gaat in principe uit van teams. (-> tijdens de qualificaties vlieg je niet tegen teamleden)
Feitelijk komt het er op neer dat CIAM enkel eenmalige internationale wedstrijden reglementeert (EK/WK), de rest moet je zelf maar uitzoeken en lokaal reglementeren...
opmerking a:
Meteen onder de header van de code sportif, VOLUME F5 SECTION 4C – MODEL AIRCRAFT – 15 – ELECTRIC POWERED, staat de vlgd. tekst: Technical Regulations for Radio Controlled Contests
Een reglement dus voor alle westrijden, zonder uitzondering! Hier is nergens sprake van W of EK's. Wanneer dus een wedstrijd georganiseert wordt waar duidelijk vermeld wordt: Contest Rules: The latest FAI F5J Rules, zoals in Bulletin Zero, lijkt het mij niet meer als logisch dat deze regels gevolgd worden.
Alpha's verhaal dat je het maar zelf moet uitzoeken kan ik dus niet helemaal of beter, helemaal niet, volgen.
Dat op een W of EK andere regels gehanteerd worden begint al met feit, dat voor een kampioenschap, landen uitgenodigd worden die een team afvaardigen, maar die procedure heeft helemaal niets te maken met het hier besproken thema.
Opmerking b:
Kennelijk zijn een fors aantal F3J vliegers betrokken bij de organisatie van deze eerste internationale F5J wedstrijd; prima toch

Opmerking c:
Door de diverse kommentaren hier, o.a. van Arjan waar het betreft de vliegersvergadering en de daar gemaakte opmerkingen, moge het duidelijk zijn waar de voorkeur van de nederlandse F5J vliegers naar uitgaat, betreffende het fenomeen team en teamvorming. Bovendien is hun mening een reglementair ondersteunde mening maar dat terzijde. Mij lijkt het dan ook logisch dat de wedstrijdorganisatie dit respecteert.