Teams in F5J

Het CIAM reglement is dubbelzinnig wat betreft wedstrijdorganisatie (team vs. individu). Enerzijds wordt er gesteld dat het een 1:1 wedstrijd is, maar toch worden EK/WK (F3J) altijd per team georganiseerd. Uiteindelijk biedt de fly-off een oplossing om de individuele piloten alsnog tegen mekaar uit te laten te komen, maar een EK/WK organisatie gaat in principe uit van teams. (-> tijdens de qualificaties vlieg je niet tegen teamleden)

Feitelijk komt het er op neer dat CIAM enkel eenmalige internationale wedstrijden reglementeert (EK/WK), de rest moet je zelf maar uitzoeken en lokaal reglementeren...

opmerking a:
Meteen onder de header van de code sportif, VOLUME F5 SECTION 4C – MODEL AIRCRAFT – 15 – ELECTRIC POWERED, staat de vlgd. tekst: Technical Regulations for Radio Controlled Contests
Een reglement dus voor alle westrijden, zonder uitzondering! Hier is nergens sprake van W of EK's. Wanneer dus een wedstrijd georganiseert wordt waar duidelijk vermeld wordt: Contest Rules: The latest FAI F5J Rules, zoals in Bulletin Zero, lijkt het mij niet meer als logisch dat deze regels gevolgd worden.
Alpha's verhaal dat je het maar zelf moet uitzoeken kan ik dus niet helemaal of beter, helemaal niet, volgen.

Dat op een W of EK andere regels gehanteerd worden begint al met feit, dat voor een kampioenschap, landen uitgenodigd worden die een team afvaardigen, maar die procedure heeft helemaal niets te maken met het hier besproken thema.

Opmerking b:
Kennelijk zijn een fors aantal F3J vliegers betrokken bij de organisatie van deze eerste internationale F5J wedstrijd; prima toch:). Alleen is mijn vraag/opmerking richting de organisatie: het gaat om een F5J wedstrijd en geen F3J wedstrijd. Volg dan ook de regels voor deze klasse en ga niet jullie F3J "gewoonheidjes" implanteren in F5J.

Opmerking c:
Door de diverse kommentaren hier, o.a. van Arjan waar het betreft de vliegersvergadering en de daar gemaakte opmerkingen, moge het duidelijk zijn waar de voorkeur van de nederlandse F5J vliegers naar uitgaat, betreffende het fenomeen team en teamvorming. Bovendien is hun mening een reglementair ondersteunde mening maar dat terzijde. Mij lijkt het dan ook logisch dat de wedstrijdorganisatie dit respecteert.

Even de wespen en trollen voeren.

Met F3J wedstrijden hebben wij niks te maken <punt>. De CIAM/FAI regels voor F5J hebben duidelijk voor ogen dat het een man tegen man wedstrijden zijn en dus geen team wedstrijden. Dat er teams zijn door gezamenlijk reizen, nationaliteit, club of het bed deelt is voor de wedstrijd niet belang.

Wat ik mij kan voorstellen, vanuit de organisatie, is dat vanwege voertaal het voor iedereen handig is dat tijdwaarnemer,controleur dezelfde taal spreekt als de vlieger of dat "team lid" kan vertalen.

Deze discussie is volgens mij kompleet overbodig en maakt volgens mij meer kapot dan dat er iets goeds uit komt. Het is helaas dat ik deze thread niet kan verbergen, volgens mij. Het wekt namelijk een beetje irritatie bij mij op en als dat dan ook in de F5J wedstrijden zichtbaar wordt kap ik er mee.

Blacquièrdinges - zo jammer

Het is in de vliegers vergadering besproken en afgewezen (zo uit het hoofd).

De opzet van F5J is duidelijk een man-tegen-man spelletje.
Als je persé in teamverband wil vliegen ga dan lekker naar F3J en blijf weg bij F5J!

Lijkt me niet zo moeilijk, einde verhaal :)

Als je persé in teamverband wil vliegen ga dan lekker naar F3J en blijf weg bij F5J!

Volgen mij hebben de jongens daar zelf een probleempje, want zojuist lees ik een heel leuke
hierover :rolling: :rolling: :rolling:
Op de agenda van de vliegersvergadering voor F3J stond namenlijk als discussiepunt opgevoerd :

6. Discussiestuk: toekomst F3J
......................
- sterke deelnemers binnen een ploeg komen momenteel niet tegen elkaar uit
......................

Deze discussie is volgens mij kompleet overbodig en maakt volgens mij meer kapot dan dat er iets goeds uit komt.
Dat ben ik niet met je eens. Ik voer hem liever nu dan (nog een keer) een heel wedstrijdjaar lang. Het is nu voor iedereen duidelijk en dan kan hij afgesloten worden. Scheelt mij heel veel mailtjes, PB'tjes en tijd die ik beter kan gebruiken.
Het is helaas dat ik deze thread niet kan verbergen, volgens mij. Het wekt namelijk een beetje irritatie bij mij op en als dat dan ook in de F5J wedstrijden zichtbaar wordt kap ik er mee.
Als het jou al duidelijk was hoe het zat (en dat is zo) kun je hem ook gewoon niet lezen :-)
Relax, lekker vliegen komend jaar!

okay, naar ik hoop het laatste in deze discussie.
Een bericht wat ik heb ontvangen.
Team protection hoort NIET bij F5J, behalve op EK/WK evenementen.
Dit sterkt mij in de beslissing die in de vliegersvergadering is genomen (en zoals we het de afgelopen jaren hebben gedaan); die is volledig in lijn met de FAI reglementen.
Tegelijkertijd is het duidelijk hoe het op een Eurotour (zoals Toldijk) moet maar daar ging dit draadje eigenlijk niet over. De Subcommissie Elektro is niet betrokken bij de organisatie daarvan.
Ik wil het onderwerp nu ook niet meer horen :-)

===============================

Hello Arjan,

Allow me to introduce myself; I was part of the Working Group responsible for the F5J rules and am chairman of the EDIC Working Group responsible for the AMRT approvals.

I have been watching the discussion on your forum about F5J Teams in connection with the Toldijk competition.

What no one has commented about is that World Cup competitions are for an individual ranking and are part of an series for which FAI medals may be awarded. Therefore they must be a man on man competition with a random nature of the flight matrix. A Continental or World Championship is a standalone competition at which awards are made for both individual and national team honours.

Eurotour competitions are also for individual rankings and are required to be flown in accordance with FAI rules, so the same applies.

As Toldijk is both a World Cup and Eurotour event, there can be no protected teams and the Group matrix must be set up with the aim of the best possible arrangement for everyone to fly against everyone else.

Best regards,

Paul
Eur Ing Paul N.
Chairman FAI-CIAM EDIC Working Group

Laatst bewerkt:
Back