Techniek van het off-road rijden.

• Topicstarter Topicstarter Erik
  • Startdatum Startdatum
ook mischien interesant om mee te werken zijn de inserts in de banden .
dat waar mischien sommigge het niet of minder mee eens zijn .
maar het verschil is enorm in rijgedrag.

Hallo kroket? Is dat niet genoeg ofzo? :rolleyes:

is inderdaad een leuk begin en is inderdaad niet genoeg.
leuk is om ook te lezen en te begrijpen hoe de wereld van off-road
rijden in elkaar zit en hoe verschillende mensen omgaan met hun auto en
prestaties. En wat voor een soort veranderingen zij hebben aangebracht om tot dit resultaat te komen.

Note: De link die jij had gestuurd is inderdaad grappig maar voor een startende rijden soms niet te begrijpen

PS volgens mij ben jij een ijslolie gezien de foto. :mrgreen:

Kan niet anders dan dit onderstrepen! Het liefste op een gesloten parcours/circuit. Op deze manier herhaal je het nemen van hindernissen. Het is net als Sesamstraat. De herhaling bepaald hetgeen wat je leert. Heb hier zelf i.i.g. veel aan gehad;)

@Erik: Een hindernis is niet per definitie een jump o.i.d. Het klinkt misschien stupide, maar er zijn rijders genoeg (ook ik soms) die moeite hebben met het nemen van een bocht. En dan bedoel ik natuurlijk zo snel mogelijk! Ook hier vaak weer de vraag/oefening: Wanneer remmen, wanneer gas, hoeveel gas...en ga zo maar door. Is maar een voorbeeld...

Laatst bewerkt:
is inderdaad een leuk begin en is inderdaad niet genoeg.
leuk is om ook te lezen en te begrijpen hoe de wereld van off-road
rijden in elkaar zit en hoe verschillende mensen omgaan met hun auto en
prestaties. En wat voor een soort veranderingen zij hebben aangebracht om tot dit resultaat te komen.

Note: De link die jij had gestuurd is inderdaad grappig maar voor een startende rijden soms niet te begrijpen

PS volgens mij ben jij een ijslolie gezien de foto. :mrgreen:

Voor zo'n specifieke dingen moet je gewoon in het wereldje zitten, die probeersels, ontwikkelingen variëren constant. Rijden rijden rijden is de enige manier om dingen te ontdekken en samen te werken met andere mensen.
Het forum van Oople is redelijk verregaand qua buggy en dan nog moet je dat auto per auto bekijken, er is geen algemene regel van 'zet je shock 1.2356mm meer naar binnen en je auto is plots beter'
Begin bij de link die ik je gaf, probeer de instellingen en afstellingen uit. Noteer alles in een boekje als je er echt zo diep mee bezig wil zijn.

en ja, ik ben een lekker stuk.

Kan niet anders dan dit onderstrepen! Het liefste op een gesloten parcours/circuit. Op deze manier herhaal je het nemen van hindernissen. Het is net als Sesamstraat. De herhaling bepaald hetgeen wat je leert. Heb hier zelf i.i.g. veel aan gehad;)

Geleerd te rijden door sesamstraat? dat heb je goed onthouden :p

Intressant topic. Begin net met rc, met een sc10. Dit zijn zeker nuttige tips.

De link naar het wereldbefaamde hudyboek is een goed begin, helaas kloppen sommige gegevens en instellingen niet of werken net verkeerd om. Tip is om zelf veel te proberen op een wedstrijdbaan b.v. (1 instelling tegelijk veranderen) en eens kijken wat er gebeurd en zoals gezegd dit te noteren.

Tweede is dat je je wagen moet leren lezen...........stuurt hij te snel in, heb je onderstuur bij gasgeven bocht uit etc etc. pas dan kan je de instellingen ook zinnig toepassen. Natuurlijk speelt inzicht en je vinger een grote rol.

Ik heb het geleerd door lid te worden van een vereniging en heel veel te trainen. Tips en trucs kreeg ik van de ervaren rijders aldaar en zodoende kon ik daarna redelijk in wedstrijden meekomen. Ik heb het i.i.g. niet geleerd vanaf papier en forums al levert dat wel buikbaar materiaal op om te uberhaupt te begrijpen waar ze het op de baan over hebben b.v.

Ik kan je melden dat als je jumpt en je neus wijst omhog dat je dan moet remmen, maar is dit te lang dan vliegt hij over de kop. Trouwens als je echt wedstrijden wilt rijden dan wil je sowieso zo weinig mogelijk airtime want dit is verlies in snelheid en control, al kan je het een beetje bijsturen. Het is wel leuk voor aanwezig publiek of voor jezelf om even flink te jumpen natuurlijk.

m.b.t. Bumpstuur, dit hoeft niet persee op nul afgesteld, sommige wagens of rijstijlen vragen om wat bumpsteer. Dit is ook een kwestie van ervaren.......

Back