Technisch advies voor Tamiya Baja Champ

Ik zit momenteel met het volgende. Ik heb onlangs deze buggy kunnen kopen, maar enkel het tandwiel ontbreekt van de elektromotor. Nu had ik zelf nog van de tandwielen liggen die ik gebruikte ten tijde van mijn Tamiya Hotshot en Marui Ninja, maar deze passen niet(15, 20, 23 T) Nu las ik in de manual dat te Baja voorzien moet worden met een 19T tandwiel(die ik dus niet heb).
Nu zie ik dat de tandwielen die ik zelf heb niet lekker lopen in de tandwielen binnen in de baja.

Mijn vraag is of er tussen de diverse wagens (van Tamiya even voor het gemak) verschil zit van de tandafstand(pitch?) ongeacht het aantal tanden? Of te wel, past een 19T altijd op deze wagen?

Deze wagen is dat ik begreep gebouwd obv een TL01B chassis mocht dit van belang zijn om te weten.

Alvast bedankt voor degene die een reply post!

Als de Baja Champ vergelijkbaar is met de Baja King, dan gebruikt die 48 dp tandwielen. Grote kans dat de tandwielen die je hebt geprobeerd module 0.6 zijn, en dat past niet lekker op 48 dp.

Standaard gaat er Tamiya 0.6 module in (grove vertanding, ook wel de 'AV pinions' genoemd), en zowat gebruikt in alle Tamiya's.
In een deel van hun onroad wagens wordt de kleinere 0.4 module gebruikt.
Géén van bovenstaande passend op de universele 48 of 64 dp!

oc4q.jpg

Heb zelf een TL-01b staand, en er zijn 3 posities voor de motor; met 19, met 21, en met 23T pinion.
(zie pagina 8 van de handleiding)
Ander aantal tanden gebruiken, of andere module zal (na enkele ritten) problemen geven, dus niet doen.

Hoi, bedankt alvast voor jullie reacties. Ik had idd al op blz. 8 gezien op mijn manual dat ik een 19t nodig heb. Lastig inderdaad dat ze de tand afstand niet aangeven aangezien er verschillende standaarden zijn binnen Tamiya.

Dus resume; heb ik voor mijn baja een 19T module 0.4 nodig?

Iemand een tip waar ik die kan bestellen? Ik meende die bij een lokale winkel hier in Breda te kopen(Bliek) maar ik begrijp dat die al sinds 2007 gesloten is!

Oja, iemand een idee welke draad schroef er in de 540 motoren past? Ik mis ook deze schroeven.

Je hebt een Tamiya AV module 19T pinion nodig, ( AV = 0.6 module, de grofste vertanding...)

tam50355.jpg

50355_a.jpg

De 2 lange boutjes die de motor vasthouden zijn gewone m3 boutjes (M3x25 zie handleiding)

Ik heb net nog even gekeken, maar volgens mij heb ik die grovere vertanding liggen, en die 15, 17, 20t die ik heb lijken te grof voor de vertanding in de wagen. Dan zou deze 19t toch ook te grof zijn?

Ik zie nu dat de tandwiel van de marui ninja wat grovere vertanding is als die in de tamiya baja. Moet ik toch de 0.6 hebben dan?

Laatst bewerkt:
Als je spurtandwiel van je Baja Champ nog standaard is (99% zeker),
dan heb je een module 0.6 tandwiel nodig, bij Tamiya onder de naam 'AV PINION' te koop...
Nieuw in een setje van 2 st (18T + 19T) te koop, bestelnummer 50355 (zie hierboven)
Ik heb de TL-01b voor mij staan, alsook een nieuw zakje AV pinions, en die passen qua tandgrootte perfect in elkaar...
(of het moest zijn dat je spur zodanig afgesleten/vervormd is dat het lijkt alsof niets past...)

Ok bedankt.
Ik zal maar de 50355 set bestellen om wat te proberen.
Maar dan heb ik nog steeds de vraag; klopt het dat dit tandwiel niet past op de tamiya hotshot en op de marui ninja?

Ik heb net de motortandwielen met de diverse aantal tanden op het spurtandwiel van beide gehouden en die passen prima. Als ik deze tandwielen vervolgens pas in baja tl01b dan loopt dit niet lekker. De vertanding in de baja lijkt een fractie fijner.

Ik heb even gezocht en blijkt dat de Hotshot module 0.8 zou zijn?

http://www.tamiyabase.com/index.php?option=com_kunena&view=topic&catid=11&id=2969&Itemid=476

H.P.: 0.6modlule steel 15T and smaller
A.V.: 0.6module alloy 16T and larger

0.5 steel: 0.5module steel pinions of various sizes

R.D.: 0.4module steel 27T and smaller
0.4 steel: 0.4module steel 28T/29T set
04 pinion: 0.4module alloy 30T and larger

The older 0.8module pinions were not packaged separately.
Dus dan zou de oudere Hotshot toch een andere module hebben dan de TL-01b.
0.8 in je Hotshot nu, zou dan in vergelijking met wat je nodig hebt, ietsje te grof zijn,
dan klopt je bovenstaande waarneming en heb ik weer wat bijgeleerd :)
Ik heb beide modules wel al in handen gehad, maar telkens afzonderlijk,
en blijkbaar is het zichtbare verschil dan zodanig klein, dat ik ervan uitging dat ze allen hetzelfde waren.
Wel altijd geluk gehad dat diegene ik uit mijn reservedoos nam, AV waren en dat ik AV nodig had.

Ok mooi dat we er aan uit zijn!
Ik heb net een setje 50355 besteld bij quartel ofzo, komt goed.
Ik post nog even iets al ik het heb gemonteerd.
Bedankt voor je hulp!

Ik heb t setje ontvangen, past prima!
Topic closed wat mij betreft.

Trouwens moet ik zeggen dat de baja een erg basic chassis is in tegenstelling tot de marui ninja(die al een stap terug is van mn hotshot). Van de baja kan he de stuurstangen niet bijstellen/uitlijnen, frictiedempers die minder werken dan die van de ninja, anyway....rijden met die kar!

Back