teflon inliner buis?4.76mm-8mm

Discussie in 'Speedboten' gestart door Ard Muijlwijk, 8 apr 2018.

  1. Ard Muijlwijk

    Ard Muijlwijk

    Lid geworden:
    25 okt 2015
    Berichten:
    146
    Locatie:
    Hardinxveld Giessendam
    Hallo Ben,toen ik met de TT begon kreeg ik het advies om zeker geen 4.65mm flexas te gebruiken,maar een 6.35mm flexas.

    De rede hiervoor was simpel en begrijpelijk,stel dat de flexas met 30.000 toeren breekt kan de boot zwaar beschadigen ,wat zeker niet ondenkbaar is,kan ik je melden uit eigen ervaring,daarbij wil je niet bij in de buurt staan,echt niet,kijk maar eens als een tuinslang aan de haal gaat als er druk op staat,nu is dat maar een tuinslang en dat draaid geen 30.000 toeren.

    Daarom de keus voor een 6.35mm flexas.

    De uitleg kreeg ik voor een 2000 kv motor,nu staat er een 1600 kv motor in,en dat gaat op 6s varen.

    Kijk naar onderstaande foto,de onderste messing pijp kwam eruit en de bovenste zit erin,zo recht loopt die niet,de messing pijp die erin stond die was nagenoeg recht en langer.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • 13.jpg
      13.jpg
      Bestandsgrootte:
      112 KB
      Weergaven:
      259
    • 13.jpg
      13.jpg
      Bestandsgrootte:
      112 KB
      Weergaven:
      262
  2. remco.G

    remco.G

    Lid geworden:
    17 apr 2009
    Berichten:
    502
    Locatie:
    Noord-Limburg
    zoals Ben zegt, vind het persoonlijk ook een beetje onnodig.. 4,76 was meer als zat geweest, vaarde met m'n racemaster van een 1 meter ook met een 4,76.
    als alles goed is uitgelijnd zou het mooi soepel moeten draaien
     
  3. Ard Muijlwijk

    Ard Muijlwijk

    Lid geworden:
    25 okt 2015
    Berichten:
    146
    Locatie:
    Hardinxveld Giessendam

    Hallo Remco,

    Bedankt voor je reactie,word ook zeker in overweging genomen,uitlijning moet zeker goed zijn,deze onderdelen had ik al liggen,mede door bovenstaand advies.Probleem is echter dat het aantal modelbouw winkels hier in de directe omgeving al flink achter hun oren moeten krabben,want de leveranciers hebben dit soort spullen niet in hun assortiment zitten en heb je dus pech.

    Grote afstanden afleggen is niet mogelijk door mijn ziekte en beperkt vervoer,gr ard
     
  4. Ard Muijlwijk

    Ard Muijlwijk

    Lid geworden:
    25 okt 2015
    Berichten:
    146
    Locatie:
    Hardinxveld Giessendam
    Hallo allemaal,vandaag was het mooi weer om de boot eens te gaan testen,nieuwe afstelling,voor zowel de stinger als de motor aanpassing.

    Begonnen met 3s,mooi stabiel,lekker rechtuit en een leuke snelheid.geen gekke dingen.

    Leeg gevaren tot de LCV ingrijpt.

    4s lipo geplaatst,dicht geplakt,en gassen maar.tot half gas mooi beheersbaar,maar dan word het een beest,zag ik dat nu goed?de boot doet een rol goed terecht gekomen en verder maar weer,in de bocht gas terug nemen en dan het gas er weer met beleid op denk ik,echt niet daar gaat de boot 2 keer achter elkaar rollen,en weer verder,zo ging dat nog vele malen tot de lipo tegen de grens van de LCV aanging,het vermogen zakte een klein beetje in,en het werd een beheersbare boot vol gas.

    Wat ik op een gegeven zag voordat de boot ging rollen,als het vermogen op ging de boot al langzaam ging draaien door de kracht van de motor,bij iets minder gas zakte de boot weer netjes terug,dit was echt minimaal.

    1 keer heb ik moeten zwemmen,kom ik bij de boot draait deze keurig terug,nou ja even lekker afgekoeld,een 2e keer gewacht,jawel toen draaide de boot keurig om.

    De boot vaart ook heel mooi geen duikneigingen,heel mooi vlak,maar net vrij aan de voorkant.

    Instellingen aan de motor en de stinger hebben een goed resultaat opgeleverd.

    De boot gaat hard genoeg,volgende week gaat de 2280 er weer in en zal het op 4s meer dan goed zijn,nog wat fine tunen en dan komt er een filmpje,vandaag had ik mijn handen vol aan het varen.

    Waren een paar hele leuke uurtjes aan de waterkant.
     
  5. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Ard,

    Nog wat pielen met de positie van de zware onderdelen in de boot zodat het zwaartepunt iets meer naar bakboord ligt helpt ook bij het vlotter terugkantelen.
    Ook even controleren of alle lucht wel (vlot genoeg) weg kan uit de punt van de kantelkamer die na een flip het hoogst ligt, als er lucht achterblijft duurt het terugkantelen ook een eeuwigheid.
    Desnoods een extra gaatje (minstens 3 mm om de capilaire werking tegen te gaan) op die plek.

    Onze Arowana's hadden daar ook last van, daar heb ik een buisje van het laagste punt aan de voorzijde van de vloedkamer naar de tegenoverliggende zijde van de romp aangebracht, toen kon de opgesloten lucht wél ontsnappen en kantelden de boten probleemloos terug.

    Groeten, Jan.
     
  6. Ben44

    Ben44

    Lid geworden:
    27 jul 2010
    Berichten:
    663
    Locatie:
    Water
    Niet varen tot de lvc ingrijpt,echt niet ideaal.
    De esc meet de totale spanning,stel dat de pvc op 3.2 volt staat en je op 4s vaart dan stopt de esc dus bij 12,8 volt.

    Nu kan het zijn,al naargelang de kwaliteit van je cellen, dat er een cel al een eind onder die 3,2 volt gekomen is maar de andere 3 cellen nog niet. Gevolg is dat je esc nog een spanning ziet boven de 12 ,8 volt en niet ingrijpt, kan fataal zijn voor die iets minder goede cel in je lipo pack.
     
  7. Ard Muijlwijk

    Ard Muijlwijk

    Lid geworden:
    25 okt 2015
    Berichten:
    146
    Locatie:
    Hardinxveld Giessendam
    Er zaten al 2 gaten in gemaakt,1 in de punt en 1 in de trap,probleem is dat ik de 4s lipo met geen mogelijkheid tussen de kantelkamer en de flexas in kon krijgen,te breed,dus was ik noodgedwongen om de lipo aan de rechterkant te plaatsen,maar dat deed niets af aan de lol die ik gisteren heb gehad.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • 18.jpg
      18.jpg
      Bestandsgrootte:
      137,7 KB
      Weergaven:
      249
    • 19.jpg
      19.jpg
      Bestandsgrootte:
      165,1 KB
      Weergaven:
      243
  8. Ard Muijlwijk

    Ard Muijlwijk

    Lid geworden:
    25 okt 2015
    Berichten:
    146
    Locatie:
    Hardinxveld Giessendam
    Hallo Ben,

    Duidelijk,maar wat is dan wel de juiste manier om te varen zonder dat je de lipo beschadigt,alle cellen zitten bij thuiskomst na aansluiten lader mooi bij elkaar,geen grote verschillen,hooguit een paar mv.
     
  9. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Ard,

    Nu ik dit weet, vind ik het geen wonder dat de boot barrelrolls wilde maken, je zwaartepunt met de lipo rechts van de as ligt aan de verkeerde kant en 'helpt' de schroef de romp omdraaien zodra je op het gas gaat...
    Linkerbochten op snelheid zullen ook wel een aparte ervaring zijn, met het gewicht aan de verkeerde kant.
    Dat de kantelkamer maar amper werkte, ligt dan ook voor de hand.

    Groeten, Jan.
     
  10. Ben44

    Ben44

    Lid geworden:
    27 jul 2010
    Berichten:
    663
    Locatie:
    Water
    Vrij normaal dat bij thuiskomst de cellen dicht bij elkaar liggen:ze hebben de tijd gehad tot een evenwichtspunt te komen , te herstellen.
    Je moet dat meten onder belasting of direct erna.
    Paar minuten varen, lipo controleren indien nog voldoende spanning per cel( en geen gtote verschillen ) verder varen.
    Na een extra minuutje opnieuw meten en totale tijd noteren.
    Indien nog ok ,weer minuutje varen en meten.......totdat je slechtste cel rond de 3,3 a 3,4 volt zit en stoppen. Deze tijd in gedachte houden bij volgende beurt.
     
  11. Ard Muijlwijk

    Ard Muijlwijk

    Lid geworden:
    25 okt 2015
    Berichten:
    146
    Locatie:
    Hardinxveld Giessendam
    Hallo Ben,gaan we proberen,even de stopwatch erbij,komt goed,gr ard.
     
  12. Ard Muijlwijk

    Ard Muijlwijk

    Lid geworden:
    25 okt 2015
    Berichten:
    146
    Locatie:
    Hardinxveld Giessendam
    Hallo allemaal,inmiddels een tijd verder,de hopf heeft een tijd stil gelegen,maar we gaan weer met frisse moed verder.Kleur gaat groen worden.Ik ben bezig met verandering aan de kap,die is dusdanig verlaagt zodat het een beter gezicht word,persoonlijk vond ik die nogal lomp,ziet er nu een stuk mooier uit,eerste laagjes glasvlies gaan er deze week opkomen,het is nu voorbereidingen treffen om het te kunnen afmaken.Dan volgd de achterkant die word een stuk lager zoals bij een proboot,word mooi.Foto,s volgen.
     
  13. ardmuijlwijk

    ardmuijlwijk

    Lid geworden:
    16 okt 2020
    Berichten:
    178
    Locatie:
    zuid holland
    nog maar eens een post plaatsen, hopf ligt nog steeds stil door een nieuwe aanschaf, die krijgt voorrang, maar word zeker niet vergeten, kleur gaat veranderen naar fluor oranje, deze kleur bevalt zo goed dat het plan maar weer om word gegooid, gelukkig nog niets in de kleur gezet, maar gaat er zeker van komen.
     
  14. ardmuijlwijk

    ardmuijlwijk

    Lid geworden:
    16 okt 2020
    Berichten:
    178
    Locatie:
    zuid holland
    Toch wel iets nieuws te melden, inmiddels is het gele monster terug naar huis gekomen, dankzij hulp van mede forummer pompebled, waarvoor nogmaals mijn hartelijke dank, inmiddels heeft de romp, een gedeeltelijke nieuwe kleur gekregen fluor oranje, 2 lagen grond lak en 1 laag aflak, er volgt nog 1 of misschien 2 lagen aflak, word vervolgt.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • 2.jpg
      2.jpg
      Bestandsgrootte:
      124,9 KB
      Weergaven:
      90
  15. ardmuijlwijk

    ardmuijlwijk

    Lid geworden:
    16 okt 2020
    Berichten:
    178
    Locatie:
    zuid holland
    en het dekje
     
  16. ardmuijlwijk

    ardmuijlwijk

    Lid geworden:
    16 okt 2020
    Berichten:
    178
    Locatie:
    zuid holland
    [​IMG]
     
    Carbohans vindt dit leuk.
  17. ardmuijlwijk

    ardmuijlwijk

    Lid geworden:
    16 okt 2020
    Berichten:
    178
    Locatie:
    zuid holland
    ook deze boot heeft zijn laatste kleur laag erop zitten, mooi genoeg zo, nu maar laten uitharden en daarna opbouwen maar.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • 8.jpg
      8.jpg
      Bestandsgrootte:
      201,3 KB
      Weergaven:
      95
    • 7.jpg
      7.jpg
      Bestandsgrootte:
      138,2 KB
      Weergaven:
      103
  18. ardmuijlwijk

    ardmuijlwijk

    Lid geworden:
    16 okt 2020
    Berichten:
    178
    Locatie:
    zuid holland
    Eindelijk gaat het gele monster het water in, alles heeft een plekje gekregen. De ontvanger en motor zijn in de nano coating gespoten dus zou gewoon nat mogen worden. Niet dat dat de bedoeling is, maar weet uit ervaring dat dat niet te voorspellen is. Ga aan de gang met props, en vooral rustig aan varen, temperaturen in de gaten houden, dan zien we weer verder.

    Heb koelpijp gebruikt, en de motor en esc hebben bijde aparte koelkanalen, en ook 2 aparte wateruitgangen.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • 19.jpg
      19.jpg
      Bestandsgrootte:
      248,3 KB
      Weergaven:
      108
    • 18.jpg
      18.jpg
      Bestandsgrootte:
      227,8 KB
      Weergaven:
      101
    • 17.jpg
      17.jpg
      Bestandsgrootte:
      231,4 KB
      Weergaven:
      105
  19. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Ard,

    Ik zou de ontvanger op een voetstukje zetten, niet vlak op de bodem, mocht je wat water binnenkrijgen, dan blijft je ontvanger droog.

    Groeten, Jan.
     
  20. ardmuijlwijk

    ardmuijlwijk

    Lid geworden:
    16 okt 2020
    Berichten:
    178
    Locatie:
    zuid holland
    Hallo Jan, ontvanger zit helemaal in de nano coating, dus als de boot water maakt, gaat tie gewoon door als ik het filmpje mag geloven. Stond zelfs een 220V boormachines kopje onder en bleef gewoon werken.
     

Deel Deze Pagina