Tegengestelde rollen uit het B-programma en de pauze er tussen.

  • Topicstarter Topicstarter hezik
  • Startdatum Startdatum
H

hezik

Guest
De eerste wedstrijd van het jaar werd er direct na het voorvliegen door de jury een mededeling gedaan mbt. de tegengestelde rollen uit het B programma.

Deze mededeling behelste dat er tussen de rollen geen pauze zou mogen zitten.

Als ik echte de reglementen lees, staat daar juist in dat er WEL een pauze tussen moet zitten. Alle rollen etc. moeten door een recht stuk vooraf gegaan en gevolgd worden, tenzij anders vermeld.

Bij de 3 tegengestelde rollen uit het A programma staat het specifiek vermeld dat er een 'zeer korte' pauze tussen de rollen moet zitten.

Bij het B programma staat dat NIET in de reglementen.

Conclusie: geen pauze tussen de rollen in het B programma zou reglementair zelfs puntenaftrek moeten inhouden...
 
Volgens mij moet je duidelijk kunnen zien dat er een stop is tussen de 2 rollen, meer niet. Dat geld ook bij die 3 tegen gestelde rollen.
Dus effe recht en dan direct weer terug rollen.
 
"effe" recht ?

1 sec is geen pauze, 2 sec is al een eind weg mmet die snelheid ? is dat wel een pauze dan ?

hoe zat het nu met het "door rollen of terugrollen verhaal" ?
 
Dit staat geschreven, voor de mensen die de regels niet willen opzoeken:
ANNEX V.1C (2009) zei:
4 Twee horizontale rollen in tegengestelde richting :
Voer vanuit normale vlucht twee rollen uit op een horizontale lijn, elk in tegengestelde richting. Eindig in
normale vlucht.
Met daarboven,
In het geval van elkaar opvolgende lussen, moeten deze hetzelfde
gepositioneerd zijn en over elkaar vallen. Evenzo moeten alle figuren met meer dan één puntrol dezelfde
rolsnelheid en duur hebben. Wanneer er sprake is van een combinatie van doorgaande rollen en
puntrollen in hetzelfde figuur, dan is de rolsnelheid voor de puntrollen niet noodzakelijkerwijs dezelfde als
voor de doorgaande rollen. Alle elkaar opvolgende rollen moeten op dezelfde hoogte en koers worden
uitgevoerd.
Alle figuren met rollen, deelrollen of snaprollen of combinaties van deze moeten worden voorafgegaan en
eindigen met rechte lijnen van gelijke lengte, behalve indien anders vermeld.

:( Meerdere interpretaties mogelijk.

De eerste wedstrijd van het jaar werd er direct na het voorvliegen door de jury een mededeling gedaan mbt. de tegengestelde rollen uit het B programma.
Ik moet zeggen dat ik dat ik niet meegekregen heb, ik was de 2e piloot na het voor vliegen en was dus met het klaarmaken van mijn toestel. Jammer.

Ik heb geoefend met een pauze ertussen (ik vlieg een korte pauze, maar het gaat eigelijk puur om wel of niet, niet hoelang het duurt voordat voordat je het een pauze kunt noemen, bij de splits bv. mag absoluut geen pauze, vlieg je 1m rechtuit na je rol en ziet de jury dat dan heb je een punt aftrek(en Gerard, 1sec is al erg lang.)) een reden dat ik hem zo vlieg (of moet ik vloog zeggen?) is dat het makkelijker is met pauze.

Nu ik de regels zo lees kan ik ook tot de conclusie komen dat er geen pauze in zit...
 
Dat is ook dezelfde beschrijving als in P-09 bij de drie tegengestelde rollen.

'very brief'.. tsja.. lekker grijs. Het probleem is echter (althans, dat was het) dat bij de 1e wedstrijd dit jaar, na het invliegen, door de jury aan de vliegers is medegedeeld dat er geen pauze mag zijn en dat het aanwezig zijn van een pauze, punten kost.

Dan maakt het verder niet zo heel veel meer uit wat de FAI er over schrijft..
 
Meeste vliegers in de B wachten een héél klein stukje voordat ze de tegengestelde rol ingaan, dat ziet er ook beter uit. Als je krampachtig probeert om geen pauze te nemen, dan heb je dikke kans dat het lelijk gehaast wordt in het midden:)
 
Tsja, de laatste wedstrijd verknolde ik het figuur 2 keer, zoals ik alles verknolde, maar op een goede dag vlieg ik 'm zonder pauze en hoewel ik voorstander ben van een pauze, zonder is hij wel het mooist..
 
Als hij perfect lukt zonder pauze, dan is hij uiteraard mooier, maar het risico op fouten is groter als je geen hele kleine pauze neemt, dus ik laat altijd de vleugel heel even horizontaal (zo kort mogelijk) en dan direct de tegengestelde rol:)

Maar ja, nog 1 wedstrijd met het oude B programma, en dan kunnen we weer een nieuw programma gaan stampen:mrgreen:
 
Ik vind die rollen waarbij het lijkt alsof de vleugel tegen een veertje/stootblokje aan rolt bij de omkering toch wel zo mooi.
 
Ik vind die rollen waarbij het lijkt alsof de vleugel tegen een veertje/stootblokje aan rolt bij de omkering toch wel zo mooi.

Die zijn zeker mooi, maar dat is nog best knap lastig om goed uit te voeren:)

Maar goed, Hans gaat volgend jaar naar de A, P11 is nog wat lastiger:mrgreen:
 
Uit eigen ervaring weet ik dat het behalen van 55% van de punten niet zo maar 1-2-3 lukt. Zeker bij dit programma en dan zo vroeg in het voorjaar als je nog niet veel bezig bent geweest.

Inderdaad, als ik zie hoe jij nu vliegt, verbaast het me eigenlijk dat je die 55% niet te pakken had......

Of het niveau in de B is droevig laag, maar dan moet ik ook mezelf gelijk aankijken, dus laten we er maar vanuit gaan dat het niveau in de A gewoon erg hoog ligt:mrgreen: (al doet het niveau in de A er niet eens toe, het is gewoon 55% van het maximaal haalbare, en niet dat van de dagwinnaar)
 
Laatst bewerkt:
Je kunt ook eens een wat mindere dag hebben.. dat principe heb ik toch vrij goed aangetoond de laatste wedstrijd, dacht ik zo.

Het scheelde ook maar 1% toen hans zich wilde invliegen.
 
Back
Top