Dat spul van Extreme flight is heel mooi. Tekeningen daarvan zijn moeilijk te maken. Het probleem is dit: die toestellen zijn van lasergesneden superdun triplex. Hele ingewikkelde constructies, alles van gelaserde gaten voorzien om het licht te houden. Als je 'mijn' Extra met grotere roeren zou uitvoeren, wordt het wel een 3D machine, met een flinke motor. Maar zo licht als die ARF's krijg je hem niet. Of je moet het ontwerp zelf onderhanden nemen, de stukken laten laseren (of 984573945 km superperfect figuurzagen) en netjes verlijmen in een mal.
Vroeger waren de ARF's duur, lomp en slecht. Tegenwoordig is de ARF gemiddeld beter, goedkoper en lichter dan de zelfbouw. Zelfbouwers zijn een uitstervend ras, en de meeste 3D vliegers willen die performance, dus kopen ARF. En dus zijn er geen tekenigen van, tenzij je zelf tekeningen, zoals de Extra, aanpast. Voor het heel dunne triplex kan ik je naar de Arnhemse Fijnhouthandel verwijzen. Voor de rest wordt het veel uren, eerst de tekening aanpassen en dan zeer traag bouwen. Succes, ik loop er zelf ook over te denken, maar ik durf nog even niet...
[EDIT]Oh ja, en het wordt waarschijnlijk duurder dan de ARF kit. Dus stel je doelen goed![/EDIT]