Tekening 3D kist

Ik ben op zoek naar een tekening van een kist als bijv. een Yak 54 of een Extra 300 o.i.d. Kortom, een mooie schaalkist met goede 3D prestaties. Afmeting het liefs ergens tussen de 1.60m en max. 2m.

Hoi,

kwam een tijdje geleden dit plan tegen :)

Hugo heeft er een draadje van gestart hier op mbf, succes !

bouwverslag-extra-1500mm-span

Verder kan je ook zoeken met google, gebruik de term plans of free plans. Kijk verder eens op RCgroups of RCUniverse bij plans.

Grtz,
Menno

Laatst bewerkt door een moderator:
De Extra die ik bouw is een mooie kunstvluchtkist, maar niet 3D waardig. Roeren te klein, romp te dik, enz. Ik zou bijvoorbeeld de Ugly Stik tekeningen van de Profili site downloaden (Profili 2.0 - software for wing airfoils managing, drawing and analysis - free download), de vleugel vervangen door een NACA 0018 profiel en buiten het profiel enorme platte rolroeren erop maken (koordte totaal ongeveer gelijk houden). Staartroeren vergroten ten koste van de vaste delen en je bent een heel eind. Alleen voor knife-edge werkt dat niet zo goed. Dan zou je de romp nog kunnen versmallen en verhogen. Wordt het een Even Uglier Stick!

Succes,

HugoW en RCEFlyer: bedankt voor jullie reactie maar er zijn 2 dingen wel belangrijk voor mij en dat is ten eerste dat het een beetje een schaalkist is zoals ik al noem en ten tweede moet ie wel full 3d kunnen vliegen en dat kan die extra niet.

Als ik kijk naar de vliegtuigen van bijv. extreme flight vindt ik dat enorm mooie modellen. Zijn van soort gelijke modellen geen tekeningen te krijgen?

Dat spul van Extreme flight is heel mooi. Tekeningen daarvan zijn moeilijk te maken. Het probleem is dit: die toestellen zijn van lasergesneden superdun triplex. Hele ingewikkelde constructies, alles van gelaserde gaten voorzien om het licht te houden. Als je 'mijn' Extra met grotere roeren zou uitvoeren, wordt het wel een 3D machine, met een flinke motor. Maar zo licht als die ARF's krijg je hem niet. Of je moet het ontwerp zelf onderhanden nemen, de stukken laten laseren (of 984573945 km superperfect figuurzagen) en netjes verlijmen in een mal.

Vroeger waren de ARF's duur, lomp en slecht. Tegenwoordig is de ARF gemiddeld beter, goedkoper en lichter dan de zelfbouw. Zelfbouwers zijn een uitstervend ras, en de meeste 3D vliegers willen die performance, dus kopen ARF. En dus zijn er geen tekenigen van, tenzij je zelf tekeningen, zoals de Extra, aanpast. Voor het heel dunne triplex kan ik je naar de Arnhemse Fijnhouthandel verwijzen. Voor de rest wordt het veel uren, eerst de tekening aanpassen en dan zeer traag bouwen. Succes, ik loop er zelf ook over te denken, maar ik durf nog even niet...

[EDIT]Oh ja, en het wordt waarschijnlijk duurder dan de ARF kit. Dus stel je doelen goed![/EDIT]

Laatst bewerkt:
Back