Tekening en bouw Cirrus 75

Hierbij wat info over de status van de bouw!
De mal van de cockpit is klaar en tevens hebben we de tuimelaar ook afgemald.
We zijn nu bezig met de snijmallen van de vleugel. We gaan elke vleugel uit 2 delen snijden en hebben hierdoor dus 3 mallen nodig. ( maal 2 natuurlijk, boven en onderzijde!)
De tempex en diverse soorten glasmat gaan we morgen kopen.
Het plan is op zaterdag 20 feb. te gaan snijden.
Hierover volgt een verslagje mét foto's.

groet,
Piet G

Hallo allen,
Gisteravond de voorbereidingen getroffen voor het snijden van de vleugels.
We hebben de basis vleugelvorm uit de tempexblokken gegloeid, 2 delen per vleugelhelft. ( 4 sets ) Dit hebben we met de handbeugel gedaan!
De vleugel heeft een lichte peilstelling én tipverdraaïng. Beide is verwerkt in de vleugelblokken. A.s. zaterdag gaan we de vleugelmallen uitzagen en perfect in profiel schuren. ( spiegelglad natuurlijk, anders blijft de gloeidraad hangen! )
Bijgaand enkele foto's van het resultaat.
We houden jullie op de hoogte!

Groet,
Piet G.

DSC00030.jpg

DSC00035.jpg

DSC00036.jpg

a.s. zaterdag gaan we de vleugels snijden!
De tempex blokken en óók de mallen zijn klaar.
Alles kan dus onder de "gloei-automaat"
Bericht hierover volgt.
groet, Piet G.

100218-Cirrus75-fotogloeimallen.jpg

Hoi,
Vandaag te gast geweest bij Piet en bouwvrienden. Het was erg leerzaam(voor mij) en bovendien gezellig. Ik heb een indruk gekregen hoe een schuimkern gegloeid moet worden.
Omdat ik nog een kale romp van de Cirrus heb liggen heb ik een setje schuimkernen op de kop kunnen tikken. Nu met een set goede schuimkernen heb ik de basis voor een mooie vleugelset van 3,6 meter.
Piet zal ons verder berichten over deze bouw middag met foto's.

Piet Rob en Jos nog bedankt voor de leerzame middag.

Whe can't wait.

Gr Ton en Ap.

O ja vanavond een update in het Ka-6 draadje.

:sleeping:

Hoi,
Vandaag te gast geweest bij Piet en bouwvrienden. Het was erg leerzaam(voor mij) en bovendien gezellig. Ik heb een indruk gekregen hoe een schuimkern gegloeid moet worden.
Omdat ik nog een kale romp van de Cirrus heb liggen heb ik een setje schuimkernen op de kop kunnen tikken. Nu met een set goede schuimkernen heb ik de basis voor een mooie vleugelset van 3,6 meter.
Piet zal ons verder berichten over deze bouw middag met foto's.

Piet Rob en Jos nog bedankt voor de leerzame middag.

Zo, het is me weer gelukt om de foto's op de site te krijgen.
Zaterdag j.l. hebben we diverse sets vleugels gegloeid.
Na het opstellen van de gloeimachine hebben we een proefstukje gemaakt wat perfect werkte.
We hadden de gloeimallen echter van triplex gemaakt en dat was voor de automaat geen succes!
Reden: Door de warmte van de gloeidraad wordt het triplex "ribbelig" waardoor de draad blijft hangen. Andere vleugels die we met de automaat hadden gesneden waren met formica gloeimallen.
Dit ging echt perfect.
Dus zijn we overgestapt op de handbeugel met ook een goed resultaat!
Kijk maar naar onderstaande foto's met een tekst.

Groet, Piet G.

P1050104.jpg

Overzichts foto van de complete unit

P1050105.jpg

Het gewicht dat de gloeidraad door de tempex trekt.

P1050106.jpg

D.m.v. een lange en korte instelling van deze arm, kun je de riblengte van de eerste en laatste rib instellen.

P1050110.jpg

De mal, vastgezet met naalden.

P1050115.jpg

Het gloeiden bij de start!

P1050116.jpg

Het gloeien, bijna achteraan bij de gloeirib!

P1050137.jpg

Het eindresultaat!

Laatst bewerkt:
Afgelopen dinsdag de romp gemaakt en vandaag deze uit de mal gehaald.
Het resultaat: we zijn tevreden. (zie de foto )
Het fineer voor de vleugel is besteld en spoedig zullen we verder gaan met de vleugels.

groet, Piet G.

DSCN1351.jpg

Laatst bewerkt:
Ziet er goed uit piet we zijn benieuwd naar het eindresultaat.:yes:
Zelf ben ik met een foamsnijder aan de gang gegaan en heb uit hardschuim vleugels gesneden voor de Austria Elefant. Ik ben benieuwd of het straks gaat vliegen
:thumbsup:

Zo, het is me weer gelukt om de foto's op de site te krijgen.
Zaterdag j.l. hebben we diverse sets vleugels gegloeid.
Na het opstellen van de gloeimachine hebben we een proefstukje gemaakt wat perfect werkte.
We hadden de gloeimallen echter van triplex gemaakt en dat was voor de automaat geen succes!Reden: Door de warmte van de gloeidraad wordt het triplex "ribbelig" waardoor de draad blijft hangen. Andere vleugels die we met de automaat hadden gesneden waren met formica gloeimallen.
Dit ging echt perfect.
Dus zijn we overgestapt op de handbeugel met ook een goed resultaat!
Kijk maar naar onderstaande foto's met een tekst.

Groet, Piet G.
Even een tip ivm de gloeiprofielen...
Wij maken ze uit 6 mm. MDF en wrijven met een kaars de snijvlakken in:yes: werkt goed

Triplex vleugel snijmallen

Ik maak ze van gewone Gamma triplex en na het gladschuren plak ik de randen met aluminium tape. Het levert zeer mooie, gladde randen op voor de gloeidraad.

full

De ribbeltjes op de foto zijn alleen aan de zijkanten, de glijvlak is helemaal glad.

Groet, Sinan

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik maak ze van gewone Gamma triplex en na het gladschuren plak ik de randen met aluminium tape. Het levert zeer mooie, gladde randen op voor de gloeidraad.

De ribbeltjes op de foto zijn alleen aan de zijkanten, de glijvlak is helemaal glad.

Groet, Sinan

Allemaal zeer mooi vakkundig werk.
Jammer dat dit model niet gemoderniseerd werd.
Daarmee bedoel ik een ander meer performant profiel.

70er 80er Jahre Retro-Segler

Het origineel Cirrusprofiel wordt hier vervangen door iets perfomanter.
Nu, ik weet het, dit zijn vijgen na pasen.
Veel succes.

Mvg,
Aurectar

Hoi,
Nee, ik verkoop geen rompen en vleugels maar wil wel mensen, die het zelf willen gaan doen, uitleggen hoe e.e.a. mijn inziens gedaan kan worden.
Uiteraad moet je dan wel even bellen voor een afspraak zodat je het ook kunt zien.
Ik hoor wel!
Piet

Hoi,
Nee, ik verkoop geen rompen en vleugels maar wil wel mensen, die het zelf willen gaan doen, uitleggen hoe e.e.a. mijn inziens gedaan kan worden.
Uiteraad moet je dan wel even bellen voor een afspraak zodat je het ook kunt zien.
Ik hoor wel!
Piet

Zou het graag zelf willen proberen, maar dat zit er voorlopig even niet in :). Bedankt voor het aanbod.

Romp maken

Afgelopen dinsdag de romp gemaakt en vandaag deze uit de mal gehaald.
Het resultaat: we zijn tevreden. (zie de foto )
Het fineer voor de vleugel is besteld en spoedig zullen we verder gaan met de vleugels.

groet, Piet G.

DSCN1351.jpg

MOOI WERK!!!:D

Maar: hoe maak je dit? Wel heb ik eens iets gelezen over een romp-mal maken, maar hoe maak je nu hieruit een nieuwe romp?
:confused: Stop je er een ABS-tube in en dan opblazen
:confused: of twee helften maken en die samenvoegen?

MOOI WERK!!!:D

Maar: hoe maak je dit? Wel heb ik eens iets gelezen over een romp-mal maken, maar hoe maak je nu hieruit een nieuwe romp?
:confused: Stop je er een ABS-tube in en dan opblazen
:confused: of twee helften maken en die samenvoegen?

Ik ben ook wel benieuw naar een uitleg :wink:

Back