tekening gezocht

• Topicstarter Topicstarter richard1977
  • Startdatum Startdatum
R

richard1977

Guest
hallo,
ik heb nog een motortje liggen de os max15 is een klein motortje.
nu is mijn vraag weet iemand op wel vliegtuigje dit kan en heeft iemand er tekeningen van?
m.v.g richard baron

hallo,
ik heb nog een motortje liggen de os max15 is een klein motortje.
nu is mijn vraag weet iemand op wel vliegtuigje dit kan en heeft iemand er tekeningen van?
m.v.g richard baron

Vroeger heb ik ooit zo'n motertje gezet in een motorzwevertje van 1,5 meter : De Technicoll SE-10 of zoiets. Het is een wondertje van eenvoud en vloog heerlijk. Misschien heb ik nog wel een tekeningetje daarvan. Moet het ergens opduikelen.

Groeten, JH

De Technicoll SE-10 van Simprop, vliegt inderdaad goed! En ik denk heel gemakkelijk na te bouwen.

Is dit wat je bedoelt?
Zoiets kun je zelf uit de hand maken. Rechttoe, rechtaan. De tekening moet ik nog ergens hebben, anders stuur ik je wel de maten. Een vlieger bij mij op de club vloog het dingetje op heuphoogte het hele veld over. Heel mooi om te zien !!!!

Groeten, JH

hallo,

allereerst bedankt voor je reactie.
en ja dat is wel zo ongeveer wat ik bedoel ja heb je daar toevallig tekeningen en bouwplan van.
hoor het wel m.v.g richard baron

hallo,

allereerst bedankt voor je reactie.
en ja dat is wel zo ongeveer wat ik bedoel ja heb je daar toevallig tekeningen en bouwplan van.
hoor het wel m.v.g richard baron

De tekening is terecht. Hij is wel al uit pakweg 1991.
Er zijn meer liefhebbers, dus we moeten wat verzinnen.

Groet, JH

Technicoll

Hallo,
ik ben de trotse eigenaar geworden van een Technicoll SE10, met heel veel dank aan Jan-Hein. Heeft er misschien iemand de originele bouwbeschrijving van deze prachtige machine.

Gust

Laatst bewerkt:
beetje late reactie

Ik denk niet dat het nog relevant is, maar het bouwt als een eitje. beschrijving heb je eigenlijk niet nodig. Nooit geweten dat er zo weinig onderdelen in een vleugel konden zitten.
Ik heb er mee leren vliegen en verschillende keren de funfly van de Red Eagles mee gewonnen.
Wel met een OS 25FP en later met een OS 25FX met pijp. Vleugel is goed zoals tie is.

Heb hem ooit omgebouwd naar breekbouten, maar later weer terug gebouwd. Wel de romp een keer vervangen een volledig Balsa romp van 2,5 mm en bij de neus en vleugel gedeelte 0,8mm triplex.

Funfly technisch zien ze hem liever komen dan gaan. Heeft weinig met de kwaliteiten van de piloot te maken, maar des te meer met die van het vliegtuig

mocht iemand de tekening digitaal hebben, dan heb ik ook wel interesse. Ziet eruit als een leuk modelletje om op een grauwe herfst / winteravond te bouwen.

Jitze,

Ik heb nog wel zo'n tekening, maar hoe krijg ik die digitaal :confused:

Heb alleen een huis-, tuin- en keukenscannertje.

Leer me dat , dan krijg jij de tekening digitaal :D

Hij is trouwens ook leuk voor electro:cool:

Groeten, JH

Zo'n grote tekening kunnen de meesten niet zelf digitaal maken, heb je een flinke scanner voor nodig. Wellicht kan je hem bij een kopieershop in laten scannen tegen een kleine vergoeding.

Scannen????

Een kist die simpeler is dan deze vind je bijna niet.

Waarom niet alleen het profiel scannen. en een schets van de romp erbij met de hoofdafmetingen.

verder alles recht toe recht aan.

vleugel 13 ribben per kant voor lijst achterlijst en hoofdligers. eerste vier ribben
worden ingedekt met 1,5 mm balsa

ik heb de tekening zelf even niet voorradig, maar geloof me dat zou echt moeten lukken

benodigheden....

in (in de aangepaste versie)

2x balsa 2,5 mm voor de zijkant van de romp en de reststukjes voor verstevigen van de
vleugels op de hoofdliggers (nerf dwars op die van de hoofdliggers)
2x plaatje balsa 5 mm voor de tussenschotjes en het stabilo
2 kleine stukjes 3 mm triplex voor het motorsschot4x vuren latjes 8x5 voor de hoofdliggers
1 plaatje 0,8 mm voor het verstevigen van de zijkanten van de romp tot net achter
de vleugel en de onderkant van de romp
4 of 5 x balsa driehoek voor de versteviging in de hoekjes van de romp
2x 2 mm balsa voor het indekken van de rest van de onderkant en bovenkant van de romp
en het indekken van het eerste gedeelte van de vleugel
2x balsa geprofileerd voor de voorste ligger
2x balsa geprofileerd voor de achterligger
4x vuren hoofdligger 8x5 mm
2 of 3 x balsa 2,5 mm voor de ribben van de vleugel

dotje lijm en wat glasmat.
2 servo's, ontvanger en een accu (misschien ook een schakelaar)
een OS 25 FX of gelijkwaardige electro motor en blazen maar :)

kan zijn dat ik nog iets vergeten ben, maar het zal niet veel zijn.

Beste,

ik ga vanavond de maiden van de technicoll maken.
Technicoll gebouwd met de plannen van Jan-Hein. Ik zal enkele foto's trachten te plaatsen.

Groeten,

Gust

Laatst bewerkt:
Dag allemaal,

maiden is perfect gelukt. Dat ding blijft zweven.

806348b1a04b39d7a.jpg

806348b1a04bebd04.jpg

806348b1a04c98cc1.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Heeft er iemand de tekeing digitaal, of kan deze worden gekopieerd? Ben al langer op zoek naar de tekeing van deze kist.

Ruud

Back