Tekening laagdekker

Ik zoek een tekening van een laagdekker voor een .60 2t motor, ongeveer het model van Sig fourstar 60 of Calmato sport. Mag ook een nostalgisch model zijn. Motor op zijn kop om een mooie neus te krijgen?? Spanwijdte ongeveer 1,80 mtr.

Misschien is een HB-1 een goede kandidaat? Is in ieder geval een heerlijke kist om te vliegen (heb er 4 gehad 8) )

hb-1.jpg

Heb zowel de papier versie, alsook de digitale versie (heb m eens ooit in ACAD getekend toen ik ziek thuis zat )

Ik had ook graag de digitale versie gehad.

Bestaat de mogelijkheid dat je die ergens kan uploaden zodat iedereen er aan kan?

Martijn

Ergens uploaden....denk niet dat me dat gaat lukken. Stuur me maar een PB'tje met je email adres, dan stuur ik ze naar je op.

Het gaat inderdaad om het type HB-1

De tekening op de door Kurt vermelde website is de vergrootte versie met en spanwijdte van 225 cm.
Om de tekening te "lezen" even Googlen op "DWG viewer", en een viewer downloaden.

Bij mij gaat het om de 180 cm versie geschikt van 7,5 - 10 cc.

Paul heeft mij een tekening bezorgd. Binnenkort start ik het bouw verslag van dit mooie toestel op dit Forum.

Wist nieteens dat iemand die tekeningen online geplaatst had, maar inderdaad dat is de uitvergrootte versie die ik ooit getekend heb.

Ik heb inmiddels van Paul de orginele tekening ontvangen. Bedankt Paul.
Het gaat om een model de HB-1, wat staat voor Hobby Bullitin. Het toestel is in 1984 in het april nummer geplubiceerd en je kon een pakket bestellen, tekening, bouwbeschrijving en materiaal/stuklijst.
Spanwijdte 180 cm en geschikt voor .46-.61 2 takt, .61-.90 4 takt.

Ik wil hierover een bouwverslag gaan maken. Is er iemand die de orginele bouwbeschrijving en de materiaal/stuklijst nog heeft in zijn verzameling? Het zou wel leuk zijn om het compleet te hebben en ook zo weer compleet te kunnen verspreiden. Bijvoorbeeld tekening, bouwbeschrijving en materiaallijst in een Zip-bestandje. Een uitdaging in dit ARF tijdperk???

Heeft iemand misschien ook nog een tekening van de vleugel in houtbouw??

Bouw is inmiddels gestart.
Bouwverslag HB-1

Misschien even :offtopic: maar:

simendewulf zei:
ik heb de tekening van TIGER 60, het 2 ling broertje van de CALMATO/ CARAT 60
Gaat dit dan om iets dat lijkt op de Tiger 60 van Goldberg? Ben nog op zoek naar iets nieuws om te bouwen en mijn oog was al gevallen op de Tiger van Goldberg. Maar bouwen vanaf tekening zie ik ook wel zitten.

Hoi,

Dit is de Tiger 60 van Carl Goldberg.
http://www.carlgoldbergproducts.com/tiger60ARF.htm

Lijkt ook een beetje op de SIG Fourstar 60.
http://www.xs4all.nl/~hobbyin/paginas/sig.htm

Ik wilde juist een model dat een iets meer nostalgische uitstraling had en zo kwam ik op de HB-1. Dank zij een oproep op dit Forum!!!
Die twee open cockpitjes spraken mij wel aan. Bovendien heeft model een gesloten motorkap waardoor je de plaatsing van de motor naar eigen inzicht kan uitvoeren.
Ik heb nog een nieuwe Super-Tiger .61 liggen en die past op zijn kop bijna helemaal onder de motorkap.

De vleugel moet gesneden worden, kan ik zelf niet. Paul_ehv heeft aangeboden om een setje te snijden.
Ik hoop daarom dat er een modelbouwer is die een houtbouw-vleugel kan tekenen, zodat anderen daar ook van kunnen profiteren.
Liefst natuurlijk meteen in een of ander tekenprogramma, DWG o.i.d.
???Wie waagt zich hieraan???

En zo hoop ik dan dat wij binnenkort nog meer HB-1's zullen tegen komen op de Nederlandse modelvliegvelden.

Hoi,

Een leuk aanbod.
Ik wil proberen om het hele bouwplan weer compleet te krijgen en het op een of andere manier toegangkelijk te maken voor anderen op dit Forum.

Ik weet niet exact wat het profiel is, een NACA profiel maar welke??
Ook is de vleugel naar de vleugeltips taps verlopend dus waar komt de hoofdligger?
Als ik een kopie van de midden en de eindrib plus een kopie van de vleugel maak en die opstuur, kun jij er dan iets van maken????
Ik denk dat jij anderen daar ook blij mee maakt.

Ik heb van enkele mensen gehoord dat deze en andere tekeningen ook op een site in Duitsland te koop zou zijn.
De Muiderkring zou toendertijd al haar tekeningen verkocht hebben aan Das Modell.
Zoeken op internet leverde niets op in die richting!?!?!?

Back