Tekening motorzwever

jitze

PH-SAM
Ik heb nog een Typhoon 6/3D motortje met een 25A regelaar en 3s1300 accu's liggen.

Het lijkt me leuk om hier een motorzwevertje om te bouwen, maar dan niet echt om te zweven, maar vooral om wat rond te racen.

Het lijkt mij dus dat de zwever een spanwijdte moet hebben van zo'n 1,5 meter en een rom waar de accu in ieder geval in past.

Heeft iemand een tekening van zoiets of weet iemand zoiets te vinden?

wat ik tot nog toe gevonden heb is alleen de Guppy, ik weet niet in hoeverre dit model geschikt is.

Tekeningen

Kijk hier eens: tekeningen in overvloed en ook voldoende zwevers die omgebouwd kunnen worden naar electro.

Groet,

Jacob Bos

jacob,

dank je voor je link. ik heb daar wel vaker tekeningen vandaan gehaald.

ik was nu alleen op zoek naar een gratis tekeningetje wat ergens internet rondzwerft, zoals de Guppy.

zijn er meer tips?

Ik denk dat een HAI I ook prima met een 6/3d vliegt. Even het linkje zoeken hier op mbf voor de tekening... Mijn vlieggewicht van de HAI I lag zo rond de 480 gr met KOKAM NiMH cellen. Met de huidige LiPo's kun je hier nog wel wat van afhalen.

Omdat "jouw" Hai tegenwoordig bij mij logeert: er zit een Typhoon 6/15 in. Ik vlieg hem met 2 cellen Lipo 1000 mAh en dan weegt hij vliegklaar 420 gram. Dat is trouwens wel erg licht, ik heb het idee dat rond de 500 gram lekkerder vliegt als het een beetje waait. Prima kistje, zweeft heel goed en makkelijk.
Sjors4x4 heeft er de afgelopen twee weken ook één gebouwd - zie zijn fotoalbum.

bedankt voor de tips. het 6/3d motortje lijkt ook zwakker te zijn dan de 6/15, dus misschien moet ik dan in ieder geval een andere motor kopen. Ik zoek nog steeds verder. Zijn er mensen die ervaring hebben met de Guppy?

Hi Jitze,

ik heb ook de guppy gebouwd, deze is voorzien van een slowflyer motor van robbe (2834).
Nog even naar de specs van de 6/3d gekeken. Max vermogen is 90 watt. De vuistregel die gehanteerd wordt is voor een normale stijgvlucht heb je ca 100 Watt per Kg vlieggewicht nodig. Dit betekend dus dat je een vliegtuig van ca 900gr inclusief motor en accu hiermee zonder problemen omhoog zou moeten krijgen. Zowel de guppy als Hai I zitten op de helft van dit gewicht of zelfs nog lager. Op de site van RBC kits lees ik dat de motor geschikt is voor 150 - 400 gr. en aanbevolen wordt met prop van 8 x 3.8 tot 9 x 3.8. De keuze zou dan 8 x 4 klapprop zijn.
De doorsnede van de motor maakt dat hij in beide toestellen in te bouwen is.
Onderstaand de foto van Guppy:

73148c6c7e5e02a7.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
dankjewel! Dit is informatie waar ik wat mee kan!

De Guppy vind ik een leuker model dan de HAI. In eerste instantie zou ik dus prima met de 6/3D motor kunnen vliegen. Op het moment dat ik meer vermogen zou willen hebben om lekker te kunnen racen zou er altijd nog een snellere motor kunnen komen.

Binnenkort maar eens de tekening laten plotten met de hotliner wing, want ik wil wel rolroeren. Dan nog tijd zoeken om te bouwen, zal wel zomervakantie worden.

Hoe lang heb jij ongeveer aan je guppy gebouwd 'gait'?

Jitze,

ik moet even een schatting maken, ik heb namelijk 2 rompen tegelijk gebouwd met alleen de normale vleugel. De rolroervleugel is in voorbereiding. Al met al denk hieraan 3 weken te hebben gewerkt vnl in de avonduren.

gait

... maar dan niet echt om te zweven, maar vooral om wat rond te racen...

Racen!!
Dan zou ik inderdaad voor de Hai gaan. (gait)

...er zit een Typhoon 6/15 in. Ik vlieg hem met 2 cellen Lipo 1000 mAh...

Dit is wel met een snellere motor 125W, maar wel met maar 2 cellen!!

...het 6/3d motortje lijkt ook zwakker te zijn ...

Ik heb nu deze motor 90W erin met een 6/3 prop en 3 cellen, en hij vliegt aardig snel, ondanks de te kleine prop!

...
Sjors4x4 heeft er de afgelopen twee weken ook één gebouwd...

En lekker snel te bouwen. (Fotoalbum)

Laatst bewerkt:
Wat dacht je hier van.
Als je de plannen wilt ontvangen stuur me dan maar een pb.

Dank je voor de link.

Het voordeel van de Guppy is dat er ook een tekening is van de Hotliner Wing, en rolroeren maken voor mij wel het plezier aan een racekistje.

Vooralsnog hou ik het nog even op de guppy.

Laatst bewerkt door een moderator:
Back