Tekening Piper J3 cub, ongeveer 1/5

Discussie in 'Tekeningen' gestart door arnold remkes, 7 mei 2008.

  1. arnold remkes

    arnold remkes

    Lid geworden:
    23 feb 2006
    Berichten:
    1.590
    Locatie:
    Het mooiste dorp in Brabant: EERSEL
    Afgelopen zondag heeft mijn Pipertje een fikse crash gehad. De neus is helemaal weg. Vleugel en staart zijn nog in tact dus wil ik hem repareren.
    Wie kan mij aan een tekening helpen van een Piper J3 cub met een span van 81 inch. Het toestel was ARF van Krick (J-3 Cub ARF 46-60, The Global J-3 Cub).
     
    Laatst bewerkt: 8 mei 2008
  2. concept30

    concept30

    Lid geworden:
    5 apr 2007
    Berichten:
    153
    Locatie:
    middelstum
    heey

    ik heb net tekeningen besteld voor mijn piper cub!
    90'' span!
    maar die is van gp.
    het model is wel het zelfde maar de opbouw van vleugel en romp verschild erg per fabrikant.
    en zeker arf is vaak goedkoop en licht gebouwd.


    suc6.

    m.v.g niels
     
  3. arnold remkes

    arnold remkes

    Lid geworden:
    23 feb 2006
    Berichten:
    1.590
    Locatie:
    Het mooiste dorp in Brabant: EERSEL
    Hoi,

    Ik heb alleen het voorste gedeelte van de neus nodig t.m. het eerste rechte raampje. Zoals ik schreef is de vleugel nog in takt en de romp is vanaf het eerste rechte raampje nog in takt. Motorschot is na te tekenen en het steunschotje voor de tank ook maar dan wordt het gissen.
    Span 90 inch en 81 inch verschilt toch wel wat.
    Ik heb wel een legpuzzel van stukjes balsa, hiermee is wel wat te reconstruerern hoor. Toch een tekening zou wel fijn zijn.
     
  4. Jaap Gaasbeek

    Jaap Gaasbeek

    Lid geworden:
    22 apr 2006
    Berichten:
    2.691
    Locatie:
    Eerbeek
    @Arnold

    Oeps jij ook al een crash met je piper, ik dus ook door zenderstoring.

    Mijn piper is 1/5 en is blauw van kleur en ik weet niet van welk merk ti is, ook is mijn neus dus een puzzel geworden en verder geen schade, dus heb ik hem netjes gecrasht hihi, tis altijd zeur een crash en helemaal als je geen stuurfout hebt gemaakt.

    Ik/wij gaan de piper wel weer opbouwen, hij vloog geweldig met een 13cc 4T.

    Groet Jaap
     
    Laatst bewerkt: 9 jun 2008
  5. arnold remkes

    arnold remkes

    Lid geworden:
    23 feb 2006
    Berichten:
    1.590
    Locatie:
    Het mooiste dorp in Brabant: EERSEL
    De Pipers gaat weer vliegen.

    Hoi Jaap,

    Even met paar weekjes vakantie geweest, vandaar de late reactie.
    Wat voor zender heb jij? Een MPX SX cockpit??
    Ik ben al weer een behoorlijk eind op weg met de reparatie. De vorm zit er al weer in. De folie (Oracover) is niet 100% dezelfde kleur maar dat zie je niet op 100 meter afstand.;)
    Hier wat foto's van voor en tijdens de reparatie.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dat gaat dus weer helemaal goed komen.
    Ik heb ook nog de mallen van de motorkap, de dummymotoren en de voorruit. (Had ik uit voorzorg al gemaakt tijdens het opbouwen.)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  6. Jaap Gaasbeek

    Jaap Gaasbeek

    Lid geworden:
    22 apr 2006
    Berichten:
    2.691
    Locatie:
    Eerbeek
    @Arnold


    Hoi fijn om te lezen dat je kist weer zowat klaar is, die van mij staat ook weer netjes op zijn pootjes, op een paar dingen na is hij weer vliegklaar, jammer dat ik geen respons kreeg op mijn oproep om een tekening alhier, lijkt me raar dat ik de enigste ben met een pipercup van sig schaal 1/4.

    Ik kan alleen niet aan dat materiaal komen voor de ruitjes, dat is minder maar ik blijf zoeken en komt goed.

    Ik heb een Futaba/Robbe 1024 eerst vloog ik op kan 66 daar voelde ik ook al 2x wat storing en toen ben ik over gegaan naar kn 80 na 100mtr gelijk een linker bocht en toen de crash, voor je het beseft ligt hij plat en je doet van alles maar je staat machteloos te knuppelen.

    Bij thuiskomst heb ik gelijk een futaba/Robbe FF10 2,4 Ghz besteld (ook op aanraden van Ger Kovacks) met 3 ontvangers 1x 14 kanaals (is standaard trouwens) voor mijn jet en 2x 8 kanaals voor mijn andere kisten en gelijk een trainerkabeltje gekocht om samen met Ger mijn jet te kunnen vliegen, von ik wel slim van mezelf en is altijd makkelijk om anderen te helpen leren vliegen toch!!!!!

    Ik kan me geen storingen van buitenaf permiteren en helemaal niet met men jet

    Vriendelijke groeten

    Jaap
     
    Laatst bewerkt: 21 jun 2008
  7. arnold remkes

    arnold remkes

    Lid geworden:
    23 feb 2006
    Berichten:
    1.590
    Locatie:
    Het mooiste dorp in Brabant: EERSEL
    Piper weer maiden.

    Twee weken geleden heeft de Piper zijn maiden weer gehad na het herstel van een flinke crash.
    Het vliegt weer als voorheen en ook de motor heeft geen schade op gelopen.
    Gisteren de kap weer gemonteerd en ook de piloot is naar achter verhuist. Bij een J3 hoort de piloot achterin te zitten.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ik ben best wel wat trots want het is weer prima gelukt om een gecrashte kist een tweede leven te geven.

    Hier de link naar het trekken van de kap.

    Kap trekken
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  8. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    8.182
    Dit item heb ik blijkbaar gemist.
    De Piper Cub lijkt wel verdacht veel op de Piper van de Amerikaanse bouwdozenfabrikant Carl Goldberg.

    Inderdaad, een uiterst plezierig toestel om mee te vliegen. Mijn Goldberg Piper vliegt al bijna 25 jaar met een elektromotor. Kort geleden is de Keller-motor vervangen door een moderne borstelloze buitenloper.

    Je reparatie ziet er geweldig uit! Vooral het maken van de kunststof delen vind ik een prestatie!

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  9. arnold remkes

    arnold remkes

    Lid geworden:
    23 feb 2006
    Berichten:
    1.590
    Locatie:
    Het mooiste dorp in Brabant: EERSEL
    Piper van GlobalARF

    Hoi,

    Dit berichtje even gemist.
    Dit kit is van Global ARF uit Amerika en wordt in Duitsland door Krick Modellbau op de markt gebracht onder bestelnummer 14430 ARF.
    Ondanks het feit dat ik geen tekening had is het inderdaad allemaal weer best aardig in model gekomen.
     
  10. vliegman

    vliegman

    Lid geworden:
    22 dec 2003
    Berichten:
    1.708
    Locatie:
    In Braband waar het mooi is
    Nou dat weet zo net niet dat de piloot achter moet zitten, ik ben er met een mee gevlogen en achter gezeten maar daar zitten alleen de hoog nodige instrumenten en voor zit alles als je als achterste wil vliegen moet je over de schouder van de piloot kijken voor de horizon te zien en dat is niet zo makkelijk tijdens het vliegen voor de piloot als dezer een mee vlieger heeft, en het gewicht zit dan achter het zwaartepunt bij de echte,
    Bij een dubbel dekker zoals een Tiger Morh zit de piloot wel achter.
     
  11. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    7.685
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Dat is bij de J3 (en de vergelijkbare L4) toch echt wel het geval.
    De benzinetank zit achter het dashboard, en om het zwaartepunt goed te krijgen moet er dus eerst iemand achterin gaan zitten. Of er daarna nog iemand voorin bij komt zitten maakt niet meer uit, want dat is nagenoeg onder het zwaartepunt.
    Bij de PA-18 en L-21 zitten de tank(s) in de vleugels, zodat ze dichter bij het zwaartepunt zitten. De Super Cubs worden dan ook solo vanaf de voorste zitplaats gevlogen.
    Maar de Cub dus niet......
     
    Laatst bewerkt: 11 dec 2008
  12. vliegman

    vliegman

    Lid geworden:
    22 dec 2003
    Berichten:
    1.708
    Locatie:
    In Braband waar het mooi is
    Ik denk dat je gelijk hebt en dat het een 18 was.
     
  13. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    7.685
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Hier de J-3/L-4 solo-positie (achterin):
    [​IMG]

    En hier die van de PA-18/L-21 (voorin):
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 11 dec 2008
  14. P.R.O. Peller

    P.R.O. Peller

    Lid geworden:
    26 sep 2011
    Berichten:
    44
    Beste mensen,

    De blauwe L4J heeft zo te zien bagage of vracht op de achterste stoel.
    De J3/L4 wordt solo vanuit de achterste stoel gevlogen. De Super Cub vanuit de voorste stoel.

    P.R.O. Peller (ex monteur Cub en Super Cub)
     
  15. arjandevries

    arjandevries

    Lid geworden:
    11 nov 2009
    Berichten:
    468
    Locatie:
    Een (Drenthe)
  16. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    7.685
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Monteur? Voor mij ben je dan een technicus met een grote T!:thumbsup:
     
  17. F_Timmermans

    F_Timmermans

    Lid geworden:
    2 aug 2010
    Berichten:
    45
    Locatie:
    Brunssum. Lid van MVC Sunflyers Landgraaf!
    Ik heb de tekening gedownload. ik vind het mooi eerste bouw project. Maar ik kan het alleen niet op de goede grootte uitprinten. ik heb het bij ons op het werk laten doen op een a0 printer maar die moet het zelfs terugbrengen naar 75%. kan iemand mij helpen hoe ik m goed kan uitprinten ?
     
  18. moos

    moos

    Lid geworden:
    27 jul 2003
    Berichten:
    446
    Locatie:
    Gelderland
    Waarom laat je het dan niet in 2 delen uitprinten?
    Of probeer het met een print plotter op rol en dan alleen de hoofd delen uitprinten, vleugel, romp etc appart.

    Ga je de romp dan ook uit metaal/ rvs buis maken?
     
  19. arnold remkes

    arnold remkes

    Lid geworden:
    23 feb 2006
    Berichten:
    1.590
    Locatie:
    Het mooiste dorp in Brabant: EERSEL
    Hoi,

    Ik had tekeningen in pdf gekregen en die moesten verkleind worden.
    Ging ook wat moeilijker.
    Het copycenter heeft toen met een digitaal meetlatje, op het scherm, de gewenste spanwijdte ingesteld en de tekening in die maat gesaved en afgedrukt.

    Gr. Arnold
     

Deel Deze Pagina