Tekening PlingPling

Om te laten zien dat het niet allemaal BlingBling's hoeven te zijn heb ik de tekening van mijn PlingPling ( :D ) in PDF formaat neergezet op:

PlingPling

De PlingPling is wat groter als de welbekende BlingBling en kan dus iets makkelijker wat zwaarder zijn.
Momenteel vlieg ik met dit model mee in de F3P-C,

Motor: AXI 2204/54
Regelaar: CastleCreations Phoenix 10
LiPos: 2S 450 Etec
Servo: (4 stuks) Dymond 4.7
Ontvanger: Schulze 5.40
Prop:GWS 8 x 4.3

Vlieggewicht 155 gram.

(inmiddels 145 gram met de Axi 2203/46)

Ik heb express gekozen voor 2 aileron servo's, zodat je via je zender de aileron differentiering kan fine-tunen. Ook moet de snap-flap
nog wat leuke effecten kunnen geven, maar daar heb ik nog geen tijd voor gehad.

Onderstaande foto is van de PlingPling v1.0, de tekening is v1.1, het verschil zit 'm in de hoogte van de romp.
De v1.0 is erg gevoelig op zijn richtingroer, en heeft wat rolneigingen bij rudder omdat er meer oppervlakte boven de hartlijn zit, dan eronder.
Dit is echter met enkele procenten mix weg te werken, maar beter is om zo neutraal mogelijk te zijn en zonder mixers te vliegen.

Inmiddels zijn er ook wingtips toegevoegd. Eerst dacht ik dat dit een beetje mode was en had ze er niet op zitten. Naderhand toch maar eens geprobeerd en het model kan nu merkbaar langzamer vliegen.

plingpling3re5.jpg


Winfried
 
Hey Winfried,

Hoe is je ervaring met de Axi 2203/46?

Hoe kan je hem vergelijken met de 2204/54 kwestie vermogen, prop en verbruik (A)?

Gr J
 
@Joeri: Ik ga zondag als het goed is vliegen met de Axi2203/46 dan kan ik je meer vertellen.

@Raymon: Ik zal de maten er even bijzetten, spanwijdte is dacht ik 84cm
 
Die gaatjes heten op zijn engels 'Rudder deflection angle depended drag generators'

(waarbij 'rudder' dan algemeen gelezen moet worden voor ailerons/hoogteroer/richtingroer)

dus scherper vertaald:

'flight control deflection angle depended drag generators'
 
wvr zei:
Die gaatjes heten op zijn engels 'Rudder deflection angle depended drag generators'

(waarbij 'rudder' dan algemeen gelezen moet worden voor ailerons/hoogteroer/richtingroer)

dus scherper vertaald:

'flight control deflection angle depended drag generators'
`

Dit is toch een nederlandse forum..... :lol:

Mvg,

Daniël.
 
Bling Bling en yak draadje beter lezen

Bert zei:
Het gaat er niet zozeer om het roer effect te versterken of te verzachten, maar meer om het roer effect voorspelbaarder te maken bij grote uitslagen. De gaatjes zorgen voor een bewuste verstoring in de grenslaag zodat plotselinge overgangen van laminair naar turbulente afstroming rond de achterlijst van de roeren bij grotere uitslagen geen onvoorspelbaar stuur gedrag kunnen veroorzaken.

Bovendien blijken de gaatjes de verticale duiksnelheid wat te limiteren wat voor bepaalde figuren in wat hogere indoor hallen van voordeel is.

Voorlopige vliegtests lijken erg veelbelovend voor precisie vliegen.

zelfs een naam ervoor
Bert zei:
Gaatjes?

Je bedoeld de "aerodynamic boundery layer directional cross feed trajectories for maximum deflection control response enhancement"?

Beeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeetje lang
 
O ja: dat was inderdaad de juiste omschrijving.....

Hoewel ik persoonlijk meer lol heb als ik mensen vertel dat de gaatjes er voor dienen om het model lichter te maken.... :D
 
ja, want het scheelt namelijk wel... 2 gram ofzo ! :P hahaha, (als je model nou van hout was of zelfs van alu ofzo, dan had dat een reden kunnen zijn :P


maar het is mooi :)
 
Inderdaad, heb een poging gedaan om de rondjes te wegen, maar kon mijn weegschaal niet overtuigen om van 0 naar 1 (gram) te springen..... :D

Joeri: Heb inmiddels met de Axi 2203/46 gevlogen en dat gaat uitstekend. Je merkt dat de 46 wat meer rpm/volt heeft is wat feller op het gas.
Vermogen is ruim voldoende (in ieder geval voor de PlingPling @140 gram), prop 8 x 4.3 , cellen E-tec 450. En motortje loopt mooi !

Zo nu even mijn PlingPling updaten naar v1.1 :D
 
De 'update' bestaat uit het verwijderen van romp oppervlakte voor het zwaartepunt. en het verplaatsen van het hoogste punt van de cockpit naar achter het zwaartepunt. Dus eigenlijk zoals de romp nu op de eerder geposte tekening staat.

Beoogde doel moet zijn dat het model minder gevoelig wordt op richtingroer.

GrW
 
haha ik dacht dat ze voor deze waaren;)
kan je er weer 7 gram af krijgen als ik het goed heb
die 450 zijn 24 gram en die 300 bij mij 16 gram (nieuwe 17 gram) scheeld toch weer;)
 
Back
Top