Tekening Socata TB-10GT

Hallo,

Ik ben op zoek naar tekeningen van de EADS Socata TB-10GT. Deze kisten worden 1:1 alleen nog maar op aanvraag gebouwd. Er waren plannen om de constructie van deze kist naar Tsjechie te verhuizen maar dit is er echter nooit van gekomen. Weet iemand toevallig een leuke tekening op het net of ergens anders?

Grt Jesse

Laatst bewerkt:
SocataTB-10.GT.Tobago.jpg

zoiets vlieg je dus ?

Heee Jesse,

Tja, dat moet niet zo moeilijk zijn toch?
Even vragen bij het onderhoudsbedrijf naar de boeken en je hebt een 3-zijdenaanzicht tot je beschikking.

Veel controleren/vergelijken met je pa z`n kist want die tekeningen zijn niet helemaal correct meestal.

Zelf dus al je spanten en ribben maken en klaar.

Vrees namelijk dat je niet snel tekeningen van de TB9/10 zult vinden.

Zal eens voor je kijknen bij mijn oude manuals, wij hadden de TB9, 10 en 20 in onderhoud en heb nog wat oude manuals ergens rondslingeren.

Grt,
Berto.

ha berto,

Ik heb hier inderdaad een zogenaamd ''Pilot Information Handbook'' liggen waar elk knopje en systeem (van carb heat tot remsysteem) in detail wordt besproken van de werking ervan. Hier zitten ook veel foto's bij. Ook zit er aan het begin van het boek een 3-zijdenaanzicht met afmetingen erbij, alleen is deze vrij simpel en aangezien ik geen ervaring heb met het tekenen van een tekening vanuit zo'n 3-zijdenaanzicht gaat dat mij niet lukken. Daarom probeerde ik het op deze manier. Ik zal ook eens even bij de onderhoudsmonteurs vragen of zij nog een meer gedetailleerde tekening hebben rondslingeren die ik mag kopieren.

Mocht ik de tekeningen tot mijn beschikking krijgen en er iemand in geintresseerd is om hier een CAD of PDF bestand van te maken (evt tegen betaling) zodat ik het kan laten frezen hoor ik het graag!

Mijn bedoeling is om er een schaalmodel van te maken van rond de meter, dus electro aangedreven.

Mvg Jesse

TOBArn.gif

bagage luik staat wel aan de verkeerde kant getekend
en de luiken op de neus helemaal niet

TB20
TRINrn.gif

Socata-TB10-Tobago-side.gif

Al deze tekeningen zijn van een gewone TB10
Als ik me goed herriner is de PH-ESB een TB-10GT
hier is voornamelijk de cockpit opbouw anders (iets hoger) en voornamelijk te zien aan het achter raampje

Laatst bewerkt:
De ESB is inderdaad een GT, zoals ik aangaf in de titel ;) (ps u kent hem?) Met deze tekeningen zijn we wel al een stuk verder, veel meer gedetailleerd dan die ik heb in mijn Manual. De cockpit is inderdaad iets ruimer en de ramen wat groter, echter is dit makkelijk bij te werken bij het tekenen van de tekening. De TB-10 lijkt verder qua vleugels en romp enorm op de GT, dus dat is schaal genoeg voor mij!

Mocht er nog iemand wat meer weten hoor ik het graag! Ik ga maar eens aan de slag en proberen een tekening te maken. Gaat een hoop tijd inzitten denk ik...

EDIT: U zegt dat de tweede foto een TB20 is, lijkt me sterk aangezien een TB-20 retractable gear heeft?

Dat klopt dan toch?
TRINrn.gif

Ik heb gesleuteld aan alle drie de versies, de 9 / PH-BEA, de 10 / PH-PJT en de 20 / PH-JBW toen ze nog bij ons kwamen.
Zal nog eens kijken voor je.

Laatst bewerkt:
oeps titel niet goed gelezen :oops:
De ESB is inderdaad een GT, zoals ik aangaf in de titel ;) (ps u kent hem?)

Yep, in de tijd dat "de Voort" socata importeur was voor NL heb ik de PH-ESB volgens mij een paar keer voor de deur zien staan als ze een andere toestel kwamen halen of brengen ivm werken aan de avionics.
Het kleuren schema sprak me aan.

Mocht iemand nog een tekeningetje hebben rondslingeren of weten waar ik er een kan bemachtigen dan hoor ik het graag!

Laatst bewerkt:
Back