Je moet echt geen schuim modellen nemen bij de Cox , de nitroaandeel vreet alle styro op.
Reine houtbouw is de wereld van Cox.
En papier bespanning met spanlak.
Mvg Johan
Sorry, dat verhaal over dat schuim niet zou kunnen is nonsense, Cox zelf heeft meerdere modellen van gewoon styropor uitgebracht (ik heb er een aantal gehad) en die losten niet op.
Dat was nog ruim voor de introductie van Depron, Elapor en andere moderne schuimsoorten.
Verder heeft Graupner eigenlijk (tot het einde van de leverbaarheid van de Cox motortjes) altijd wel een of meer houtbouw modelletjes gehad voor een Coxje. Ik heb zelf meerdere jaren met hun Citabria(tje) gevlogen, en dat ging eigenlijk prima. Het lijkt mij, dat er vast nog wel hier en daar bouwdoosjes van deze en soortgelijke kistjes in een oude winkelvoorraad moeten liggen....
Eigenlijk alles met normale lengte/spanwijdte verhoudingen en een max spanwijdte van plm 80~90 cm wil wel vliegen met een cox Babe Bee of surestart, tot een max vlieggewicht van 450 gram (als je aerodynamisch gezien heel zuiver bouwt, kun je bij 80 cm spw. tot 500 gram gaan, maar dan word het wel erg kritisch). De toestellen van Cox zelf waren plm 95 cm spw, en wogen 550 gram met normale servo's en ontvangeraccu, en vlogen ook goed tot zeer goed. En dat is alweer bijna 30 jaar geleden.
Wat ik zelf destijds met de Citabria gedaan heb is de vleugel modificeren: Vurenhouten ligger verwijderd, ribben 1 mm afgehaald, en de vleugel volledig ingedekt met 1mm balsa. Resultaat was een veel stijvere en bijna 10 gram lichtere vleugel t.o.v. origineel, met een over de gehele lengte gelijk profiel (dat is wat ik bedoelde met "aerodynamisch zuiver bouwen". Met moderne microservo's en een lichte 150 mAh accu, alle overtollige materiaal van de staartvlakken verwijderd, etc, woog dat nét 400 gram, en met een TeeDee 0.050 vloog dat als de brandweer en klom nagenoeg verticaal! Bespanning was gewoon solarfilm, en dat is veel makkelijker recht te bouwen, en ook makkelijker te repareren (de landing blijft bij dit soort kleine kistjes altijd wat kritisch, dus kleine krasjes etc komen voor).
Groet, Bert