tekening vliegtuigjes cox motor

hallo,ik heb sinds gistere geken waar ik de spullen kan krijgen voor de brandstof kan maken:) en dit ga ik dus maken en nu wil ik ook een vliegtuigje erbij maken.het liefste geen lijnsturen.het gaat op een cox 0.49 sure startalvast bedanktkevin

De Holiday 280 of de holidep? te vinden op de site van Willem Bravenboer.
Op Jivaro-models staan drie vliegtuigjes die hierop gebaseerd zijn...
(P-51 Mustang, Spitfire, Mig 3)

Jivaro-models.org

klik op "plans"en scroll wat naar beneden...

Je moet echt geen schuim modellen nemen bij de Cox , de nitroaandeel vreet alle styro op. :mrgreen:

Reine houtbouw is de wereld van Cox.
En papier bespanning met spanlak.:cool:

Mvg Johan

Op de site van jivaro staat onderaan een jaguar 180 in houtbouw met een span van 63 cm.
Lijkt erg op een Mustang...

als het van balsa moet (heb ik nog wel wat van en ook folie)
ik weet jniet welke dat dit is maar deze is wel mooi weet iemand of hier een cox in kan en zo ja waar zou ik die tekening kunnen vinden
dx2zfi7.jpg

kevin

Ik heb wat voor je zitten googelen maar vind niet veel.
Kun je niet een 280 electro model aanpassen naar een cox?
een depron modelletje nabouwen in balsa ribben / spantenbouw lijkt me wel mogelijk.
Die speed 400 electro zou je kunnen verschalen naar een cm of 60?

Laatst bewerkt:
De vliegtuigjes die vroeger voor speed400 elektromotor zijn ontworpen zijn allemaal bruikbaar.

Het is zelfs zo dat bij het begin van de speed400 rage (alweer meer dan 10 jaar geleden) er een hoop "1/2A" ontwerpen werden gebruikt.
"half-A" is een aanduiding voor vliegtuigjes die voor 0.8cc coxjes zijn ontworpen. Mishcien is er nog iets te vinden met die zoekterm.

Bij rcgroups blijkt er een heel forum aan gewijd:
1/2A Planes - RC Groups

Wat ook kan: Neem een ontwerp bedoeld voor 6.5cc en maak die 50%. Volgens mij zit je dan ook goed.

Laatst bewerkt:
Hier staan nog een aantal tekeningen: Dave Fritzke's R/C Plane Page

Persoonlijk zou ik de DNU aanraden. Vliegt geweldig!
Het lijkt er op dat de site van Patrick Ulmer, de bedenker van deze Stick-variant, niet meer inde lucht is, zodat de tekening hier helaas niet meer te downloaden is. Hier staat nog wel veel informatie over dit model:
Das Not Ugly!
Heb je interesse dan kunnen we wel iets over de mail regelen voor de tekening.

Onderstaande link is van een draadje op het al eerder genoemde forum:
1/2A Sources - RC Groups

Zoeken op "plan" "1/2A" en "049" levert meestal wel een aantal hits op.

Je moet echt geen schuim modellen nemen bij de Cox , de nitroaandeel vreet alle styro op. :mrgreen:

Reine houtbouw is de wereld van Cox.
En papier bespanning met spanlak.:cool:

Mvg Johan

Sorry, dat verhaal over dat schuim niet zou kunnen is nonsense, Cox zelf heeft meerdere modellen van gewoon styropor uitgebracht (ik heb er een aantal gehad) en die losten niet op.
Dat was nog ruim voor de introductie van Depron, Elapor en andere moderne schuimsoorten.

Verder heeft Graupner eigenlijk (tot het einde van de leverbaarheid van de Cox motortjes) altijd wel een of meer houtbouw modelletjes gehad voor een Coxje. Ik heb zelf meerdere jaren met hun Citabria(tje) gevlogen, en dat ging eigenlijk prima. Het lijkt mij, dat er vast nog wel hier en daar bouwdoosjes van deze en soortgelijke kistjes in een oude winkelvoorraad moeten liggen....

Eigenlijk alles met normale lengte/spanwijdte verhoudingen en een max spanwijdte van plm 80~90 cm wil wel vliegen met een cox Babe Bee of surestart, tot een max vlieggewicht van 450 gram (als je aerodynamisch gezien heel zuiver bouwt, kun je bij 80 cm spw. tot 500 gram gaan, maar dan word het wel erg kritisch). De toestellen van Cox zelf waren plm 95 cm spw, en wogen 550 gram met normale servo's en ontvangeraccu, en vlogen ook goed tot zeer goed. En dat is alweer bijna 30 jaar geleden.
Wat ik zelf destijds met de Citabria gedaan heb is de vleugel modificeren: Vurenhouten ligger verwijderd, ribben 1 mm afgehaald, en de vleugel volledig ingedekt met 1mm balsa. Resultaat was een veel stijvere en bijna 10 gram lichtere vleugel t.o.v. origineel, met een over de gehele lengte gelijk profiel (dat is wat ik bedoelde met "aerodynamisch zuiver bouwen". Met moderne microservo's en een lichte 150 mAh accu, alle overtollige materiaal van de staartvlakken verwijderd, etc, woog dat nét 400 gram, en met een TeeDee 0.050 vloog dat als de brandweer en klom nagenoeg verticaal! Bespanning was gewoon solarfilm, en dat is veel makkelijker recht te bouwen, en ook makkelijker te repareren (de landing blijft bij dit soort kleine kistjes altijd wat kritisch, dus kleine krasjes etc komen voor).

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Back