Tekening zwaardboot waar te vinden???

Hoi zeilers,

ik vraag me af waar jullie de tekeningen van zeilschepen vandaan halen...

Ik zoek een zwaarboot (liefst een eenmans boot) zoals een laser, laser pico, topaz of een finn... Het mag ook een andere zwaarboot zijn, het liefst zonder fok. Maar ik heb al veel :google: maar ik kan echt geen tekeningen of lijnenplannen vinden.

Waar halen jullie die tekeningen vandaan?

Bij voorbaat dank...

Ludo

tja, ik weet ook niet of je zomaar van alle boten alle lijnenplannen kan vinden. van de J-Class boten kan ik ook nergens degelijke plannen vinden.

Wel heb ik enkele boeken gevonden waar deze instaan, en heb deze boeken dus gekocht. Sommige fabricanten of werfen zullen jou misschien ook plannen toesturen, even de situatie uitleggen en duidelijk maken dat het voor een schaalmodel is. En anders kunnen die jou wel in de goede richting sturen hoe je er wel aanraakt. Vaak zijn de plannen verkrijgbaar bij 1 of andere vereniging waar je lid moet zijn, dat soort zaken....

Hoi mede zeilers,

weten jullie met welke factor het gewicht omlaag gaat bij het verschalen, want een boot op schaal 1:10 lijkt mij niet 10 keer zo licht maar 1000 keer zo licht...

@Dazzler, tja, boeken, ik zoek rustig verder...

Ludo

Laatst bewerkt:
weten jullie met welke factor het gewicht omlaag gaat bij het verschalen, want een boot op schaal 1:10 lijkt mij niet 10 keer zo licht maar 1000 keer zo ligt...

Dit lijkt me correct. Gewicht is de dichtheid x volume. Volume neemt veel harder af dan lengte en oppervlak. dus bij schalen naar 1:10 wordt de lengte 10 keer kleiner, het oppervlak (denk aan de zeilen) 100 keer kleiner en het volume inderdaad duizend keer kleiner. Dit lijkt me dus ook het geval voor gewicht.

Omdat de inhoud van je bootje dus in verhouding ook veel kleiner is heb je waarschijnlijk toch iets van een kiel nodig. Als je hebt bedacht hoe je de lengte van deze kiel gaat bepalen hoor ik het graag want daar zit ik zelf ook mee.

Tja Ludo, niet alles in deze wereld is altijd gratis... soms moet je er iets voor over hebben, zeker als je naar een specifiek model op zoek bent.

Wat dat gewicht betreft, kan je heel moeilijk voorspellen.
Enerzijds, is het inderdaad zo, dat als je pakweg op schaal 1/10 bouwt, het totale volume van je model met een factor 1000 afneemt. (lengte wordt 10 maal kleiner, breedte wordt 10 maal kleiner, hoogte eveneens...., )

Kort gesteld zal een model dus inderdaad 1000 keer minder wegen, als je enkel naar het volume kijkt. Daar moet wel tegenoverstaan, dat je met dezelfde materialen werkt, en dat de materiaaldikte met dezelfde schaalfactor afneemt.

Stel: een sleper van staal weegt 100 ton. bouw je deze sleper op 1/10 eveneens uit staal, dan zou het gewicht ergens rond 100 kilo gaan liggen. Maar als de originele sleper gebouwt is uit plaatstaal van 5mm, moet jij wel bouwen met plaatstaal van 0,5mm, of de rekening zal niet kloppen.

Nu, meestal bouwen wij met hout, en vaak balsa of andere lichte houtsoorten, dus onze modellen zullen vaak altijd een pak minder wegen in verhouding tot hun 1/1 broertjes.

En dan moet je ballast toevoegen. Want elke boot heeft een ideale waterlijn, en om jou schaalmodel op deze waterlijn te krijgen, moet het gewicht in verhouding staat tot het verplaatste watervolume (=waterverplaatsing). En dat is dus wel degelijk een factor 1000
(ingeval schaal 1/10 ; lengte * hoogte * breedte dus bij schaal 1/20 is dat factor 8000)

Dus in de praktijk: je model zal in de meeste gevallen een pak lichter zijn in verhouding, doordat je met lichtere bouwmaterialen werkt. Je zal ballast moeten toevoegen, anders zal je model meer op het water, dan in het water liggen. Maar, je kan die ballast wel steken waar deze het beste tot zijn recht komt!

Laatst bewerkt:
Nou, ik heb een heel ambitieus plan...

Ik wil een zwaardboot maken zonder kiel, alleen een zwaard, en dan een beweegbaar manneke erop...:cool:

Zoiets als deze Aquataur model racing yachts

Alleen dan iets anders systeem...

Bij die aquateurmodels is het poppetje gewoon stijf, een draait hij naar achter, maar ik wil een pop maken met flexibele heupen en knieën...

En ook een beetje volgens dit principe:
Modellbauvideos und mehr: Obeecat-Video

Ik wil wel een beetje gewicht in het zwaard doen, maar hem niet langer of dikker maken, maar gewoon van een zwaar materiaal!

Ludo

Tja Ludo, niet alles in deze wereld is altijd gratis... soms moet je er iets voor over hebben, zeker als je naar een specifiek model op zoek bent.

Ik doelde er niet op dat het geen geld mocht kosten hoor, dat is het probleem niet, meer de vraag, waar vind je in deze wereld precies het juiste boek?

Ludo

Wat dat gewicht betreft, kan je heel moeilijk voorspellen.
Enerzijds, is het inderdaad zo, dat als je pakweg op schaal 1/10 bouwt, het totale volume van je model met een factor 1000 afneemt. (lengte wordt 10 maal kleiner, breedte wordt 10 maal kleiner, hoogte eveneens...., )

Kort gesteld zal een model dus inderdaad 1000 keer minder wegen, als je enkel naar het volume kijkt. Daar moet wel tegenoverstaan, dat je met dezelfde materialen werkt, en dat de materiaaldikte met dezelfde schaalfactor afneemt.

Stel: een sleper van staal weegt 100 ton. bouw je deze sleper op 1/10 eveneens uit staal, dan zou het gewicht ergens rond 100 kilo gaan liggen. Maar als de originele sleper gebouwt is uit plaatstaal van 5mm, moet jij wel bouwen met plaatstaal van 0,5mm, of de rekening zal niet kloppen.

Nu, meestal bouwen wij met hout, en vaak balsa of andere lichte houtsoorten, dus onze modellen zullen vaak altijd een pak minder wegen in verhouding tot hun 1/1 broertjes.

En dan moet je ballast toevoegen. Want elke boot heeft een ideale waterlijn, en om jou schaalmodel op deze waterlijn te krijgen, moet het gewicht in verhouding staat tot het verplaatste watervolume (=waterverplaatsing). En dat is dus wel degelijk een factor 1000
(ingeval schaal 1/10 ; lengte * hoogte * breedte dus bij schaal 1/20 is dat factor 8000)

Dus in de praktijk: je model zal in de meeste gevallen een pak lichter zijn in verhouding, doordat je met lichtere bouwmaterialen werkt. Je zal ballast moeten toevoegen, anders zal je model meer op het water, dan in het water liggen. Maar, je kan die ballast wel steken waar deze het beste tot zijn recht komt!

Nuttige info!

Het ging me er om hoeveel hij uiteindelijk in totaal moet wegen zodat de diepgang goed is...

Ludo

Dus een laser op schaal 1:5 wordt 120 gram en 90 cm lang... :shock:(een laser 1:1 weegt 60kg)

60:500*1000=120gram

Laatst bewerkt:
Mmmm nee dus....

die "1000" is geen constante, dat is een factor schaal tot de derde macht.
Bij schaal 1/10 is dat 10 tot de derde --> 1000 (10 * 10 * 10)
Bij schaal 1/20 is dat 20 tot de derde --> 8000 (20 * 20 * 20)

Bij schaal 1/5 is dat 5 tot de derde --> 125 (5 *5 *5)

Geeft dus: 60 kg / 125 = 0,48 Kg, maw 480 gram

maarre je zal wel moeten zorgen dat je meer gewicht op een zo laag mogelijke plek krijgt! of schaal je de wind en de golven ook ff terug als je gaat zeilen?? dus als je het voorbeeld van je laser neemt zou je theoretische een waterverplaatsing van 480 gram krijgen, maar die 480 gram moet dan wel zo laag mogelijk "geplaatst" worden.

ook mis ik in je verhaal een beetje die 50-80 kg van de zeiler in de 1:1 laser :)

ga je nu ook daadwerkelijk die laser bouwen?? daar moeten volgens mij wel tekeningen van te vinden zijn bij mede forum bezoekers......

suc6

@Wedema,

ik heb er zeker al over nagedacht, en het wordt inderdaad niet makkelijk om hem stabiel te krijgen. Gelukkig is een laser redelijk vormstabiel... En hij zal inderdaad alleen met licht weer te zeilen. Maar ik vind het een leuke uitdaging!

Over de zeiler; daarom vroeg ik eigenlijk hoeveel 60 kg op schaal 1:5 is, dan weet ik hoe zwaar de pop moet worden en de boot. Bij een laser is de zeiler ongeveer even zwaar als de boot, dus rekende ik een laser van 60 kg, dit is dan ook het gewicht zonder man. De laser zal dus 480 gram wegen, en de man ook zoiets, maakt bij elkaar 960 gram waterverplaatsing...

Ik weet nog niet precies welke boot ik wil gaan bouwen...

Eisen zijn een zwaardboot zonder fok, met een brede zitrand (anders werkt mijn systeem niet goed)

Het liefst geen open kuip aan de achterkant want dan is de roerbesturing zo moeilijk te realiseren...

De standaart Laser, de splash(of de Flash), de Europe of de Finn(jol) komen in aanmerking...

Ludo

Laatst bewerkt:
hier ging het natuurlijk gewoon om het gewicht van het rompje zelf.

Het klopt wel natuurlijk, dat als je een schaalmodel bouwt van een schip van 25 ton, die 200 of 300 kilo aan opvarenden te verwaarlozen is.

In dit geval overtreft het gewicht van de opvarende het gewicht van de boot, en er moet wel degelijk rekening mee gehouden worden, uiteindelijk is het net dit gewicht dat dergelijke bootjes recht houdt.

Nu lijkt het mij, een streefgewicht van 480 gram puur voor het rompje, en dat kan er nogmaals een 500 gram aan ballast gebruikt worden in het verplaatsbare poppetje.

Ludozz, van Delftship is een gratis versie te downloaden, en met dat laser modelletje in de database op hun site, denk ik dat je genoeg mote hebben om je romp te bouwen!

ook mis ik in je verhaal een beetje die 50-80 kg van de zeiler in de 1:1 laser :)

suc6

/edit: Ludozz was me net voor met zijn antwoorden... beetje dubbel antwoord dus

Hoi allen,

ik heb weinig ervaring met balsa met glasmat eroverheen.

Maar ik vrees dat ik mijn streefgewicht nooit zal halen...

Het rompje wordt op het breedste punt ongeveer 26cm en hij wordt 90cm lang en 6cm hoog. Het rompje mag met alle electronica erin zo'n 480 gram wegen.

De electronica zal ongeveer wegen:
  • zeilwinch: 90 gram
  • twee servo: 50 gram
  • accu: 90 gram
  • ontvanger: 30 gram
totaal: 260 gram

480 - 260 = 220 gram =

gewicht romp + beslag + tuigage en alles erop en eraan...

Dat haal ik toch nooit?

Maargoed, om de romp zo licht mogelijk te maken, wat voor glasmatjes moet ik dan gebruiken?

Ik zie dat mensen bijv. 160 grams matjes gebruiken, maar zou één laagje 35 grams écht niet gaan?

En hoeveel epoxy heb je nodig voor één zo'n rompje?

Ik hoor het graag!

Ludo

80 grams weefsel over een balsa kern is genoeg, daaronder wordt het een heel teer bootje.
dun balsa nemen. en lichtere electronica zoeken ;)
Eventueel kun je ook nog een mal maken en dan een dun bootje lamineren.

rompje mag 480 gram wegen. je gaat uit van een poppetje van een gelijk gewicht. ik ken weinig laser zeilers van 60 kg. meestal zitten ze rond de 80 of meer. Ik zou gewoon alles zo licht mogelijk houden. en het poppetje daarna pas op gewicht brengen ;)

Laatst bewerkt:
Back