Tekening zwaardboot waar te vinden???

Heel erg bedankt, dat is bruikbare informatie!

Maar één laagje 80 grams weefsel?

Ik wil geen winch kopen, maar een transmissiemotor, en de as door het kuipje naar boven, en dan wil ik de schoot tussen twee rollen in klemmen, en hem zo laten vieren en aantrekken. Maar het is niet makkelijk de geschikte transmissiemotor te vinden. Weet jij nog een site waar je die kan krijgen?

Ik zoek er één met ongeveer 300 rpm en 20 Ncm, maar met een gewicht onder de 70 gram...

Ludo

1. omdat ik eigenwijs ben :wink:

Nee, ff serieus, een zeilwinch gaat niet passen en vind ik te zwaar en te traag.

Bovendien is het moeilijk er een te vinden die precies aan jou eisen voldoen.

Bovendien wil ik hem zo waterdicht mogelijk krijgen dus ik wil geen touwtjes door het dek.

En ik wil gewoon wat anders dan anders.

Maar als je een servo ombouwt, bestuur je hem dan als motor of als servo, maw, als je de stick naar voren duwt, blijft hij dan oneindig draaien?

Ludo

Wat btreft gewicht van de glasmat en de epoxy: een gangbare regel is, dat je evenveel gewicht in hars nodig hebt als gewicht in glasweefsel.
(dus 1 vierkante meter glasweefsel van 80gr/m² daar heb je 80 gram epoxyhars voor nodig.

Ik schat dat jou bootje van oppervlak ongeveer op 0,2 m² zit. Dat komt dan met glasweefsel van 80 gr/m² op 16 gr weefsel, en normaal gezien evenveel hars. Reken maar minstens op het dubbele, want als je met de hand werkt dan gebruik je toch altijd wat meer. Maar goed, veel meer dan 50 gram zou dat dus in totaal niet mogen toevoegen aan het gewicht van je rompje...

Als je de standaard potmeter van de servo vervang voor deze van conrad: Bestnr.: 424803 - 89 dan kun je een mini zeilwinch bouwen die zo'n 11 omwentelingen draait en gewoon proportioneel werkt.

Ik zelf heb een Hitec HS225 servo omgebouwd tot lier en deze werkt prima, volgens mij moet deze potmeter ook in een HS85 passen.

Volgens mij werkt deze manier van ombouwen niet met digitale servo's

De draden van de oude potmeter kun je gewoon 1 op 1 over zetten op de nieuwe. Als de servo dan niet reageerd op de stuur comando's dan moet je de buitenste draden van de potmeter even omwisselen.

Het pasmaken van de as van de potmeter op het servo tandwiel kan lastig zijn maar is goed te doen. ik heb van de standaard potmeter de uitgaande as afgezaagd en een gaatje onder in de as geboord waar de uitgaande as van de nieuwe potmeter in past. je kunt dan de asjes aan elkaar lijmen. ik heb daarvoor secondenlijm gebruikt, maar de volgende keer zal ik 5min epoxy gebruiken omdat dit niet zo snel uithard en ook niet zo makkelijk de potmeter kan vastlijmen.

succes ermee!

Laatst bewerkt:
Bedankt voor jouw reactie. Ik lees allerlei verschillende manieren om een servo om te bouwen. De ene zegt, alleen de potmeter anders instellen en het nokje verwijderen, de andere zegt de hele potmeter vervangen en nog een andere zegt ergens een weerstandje tussen zetten.

Volgens mij is het grootste verschil tot wat je hem ombouwt, tot een winch of tot een transmissiemotor met ingebouwde regelaar. In het eerste geval is het zo dat als je de knuppel beweegt hij net zo lang draait tot hij in positie is, in het tweede geval draait hij net zo lang to je de knuppel weer neutraal zet...

Is dit waar?

Maar je heb gelijk, ik zal het in overweging nemen.

Het van zo'n modificatie is wel dat hij zijn 'tegenwerking' verliest als hij stilstaat...

Ludo

je kunt inderdaad de potmeter in het midden vastlijmen, het tandwiel waarin de potmeter as hoort uitboren en het nokje verwijderen. dan heb je inderdaad een moter met regelaar die voor of achteruit draait zolang de knuppel niet in het middel staat. deze modificatie heeft inderdaad het nadeel dat de servo geen houdkracht meer heeft. dit komt omdat de servo geen feedback meer krijgt van de potmeter, en dus ook de door jouw ingestelde stand niet kan vasthouden.

Het voordeel van de modificaties die ik aan mijn servo's gedaan heb is dat de servo gewoon echt werkt als een lier. hij blijft dus ook staan op de stand waar jij hem insteld.

Wat ik nog vergeten ben om te zeggen is dat je ook bij de modificatie van de servo op "mijn" manier het nokje van het uitgaande tandwiel moet afhalen,anders draait de hele boel in elkaar.

Laatst bewerkt:
Back