tekeningen gevonden

heey

ik was vandaag op me inimini knutsel zoldertje
en zag opeens een zak staan met bouw tekeningen die me vader ooit circa 15-20 jaar geleden heeft gehad van iemand
dus ik die zak mee naar beneden en overal foto's van gemaakt en namen opgeschreven
van de 16 zijn er zover ik ken zien 14 compleet
nu vroeg ik me af is het het waard om dit te digitalizeren
het zijn transparante tekeningen het lijkt wel zoeen tekening waarvan zeandere tekeningen printen voor bij de bouw paketten

er zitten 3 vliegtuigen bij : De Tiny met de motor boven op
de zwever de Helios 3
en een onbekende zweven spanw circa een meter
en mijn favoriet omdat me vader die ooit had de Dandy
dit zijn de boten :
3mast zeilboot de Norsk Love (lunder kov )
jeugd catamaran zeiljacht
2x de Fury zeesleper 1:50(hier staat op de tekening modelbouw vereniging )
een duits fregat naam onbekend graupner nr 2137
de Bugsier 3 graupner best nr 2147
de Fuhres Feuerlosch boat 2 dusseldorf best nr 1100
revell oceanic best nr b-3509
robbe marauber motorjacht
graupner nr 488 vegesack (model onbekend zie wel duits kruis erop )
de Neptune rc haven rchlepper
en een enorm duits fregat
graupner Adolph Bermpohl best nr ken ik niet zien op de foto heb net alles opgeborgen

op sommige tekeningen staan datums varierend tussen 1965 en 1982
en op een helehoop ook geen datums

is dit het waard om te digitalizeren denken jullie
de ene tekening is er beter aan toe dan de andere maar zijn allemaal nog transparant
en de inkt zit er nog goed op
en dan de vraag wie/waar is er zoeen grote scanner die het ken inscannen

ik heb van elke tekening foto's gemaakt is nogal lastig maar de lijnen zijn te zien met een wit laken erachter

mvg lip

Laatst bewerkt:
Denk dat het het altijd waard is om zulke oude tekeningen te conserveren/bewaren.

Maar het lijken mij kopietjes van tekeningen als ik je beschrijving zo lees. Ik maak zelf ook gebruik van doorzichtig folie om tekeningen over te trekken van het origineel.

Dit zijn geen tekeningen zoals in de bouwdoos meegeleverd. Graupner voegde, zoals alle fabrikanten, afdrukken op wit papier bij de bouwdozen. Soms werd een transparante tekening van de RC-inbouw bijgevoegd. De bedoeling was dat deze op de witte tekening werd gelegd.

Dit zijn waarschijnlijk kopieen van witte tekeniingen gemaakt op een lichtdrukmachine of op een vlakdrukraam. De lijnen zijn dan niet getekend maar via een soort fotografisch proces overgenomen.

De rij ponsgaten in één van de tekeningen wijst er op dat deze tekening in een speciale archiefkast voor tekeningen hangend een een z.g. speld is bewaard.

ok dus toch kopieen
blijven deze lang goed ?
als je ze donker bewaard of adviseer je toch om ze te laten scannen
want zoals de zwevers mischien wil ik die nog wel eens bouwen
sommige tekeningen bestaan uit 6 delen zoals de fury die ik overigens 2 keer vond

ik denk dat de tekeningen bij een modelbouw vereniging vandaan komen op sommige tekeningen staat modelbouw vereniging met een nr erachter

grtz lip

De tekeningen behoren in ieder geval droog en donker bewaard te worden. Op de foto's is het materiaal waarop de tekeningen zijn afgedrukt niet te herkennen. Als dit transparant (rijst)papier is, dat is er sprake van een kwetsbaar materiaal. Het is ook mogelijk dat de tekening bestaat uit polyesterfolie. Dat is een veel sterker materiaal.

Scannen is altijd een optie. Voor het scannen en afdrukken is professionele apparatuur nodig. Die zal je niet snel bij hobbyisten vinden

Goede reprobedrijven beschikken over deze apparatuur, maar het zal zeker niet goedkoop zijn!

Laatst bewerkt:
het is een soort platic ja dat polyester follie
ik heb inieder geval alle info die ik heb en de namen op een papiertje
op elke tekening geplakt
en gaat maar eens kijken bij die kopie winkels of hun kennen scannen zonde om dit te laten vergaan denk ik zo maar ondanks ik waarschijnlijk nooit zoeen boot zal bouwen

thnx voor de info heren

grtz lip

Je moet niet bij copy shops zijn, maar bij reprobedrijven die voor b.v. ingenieursbureau's werken. Die kunnen op repro-apparatuur grote tekeningen scannen en printen. In Rotterdam heb je b.v. van der Heim. In Amsterdam zullen dergelijke bedrijven ook wel zijn.

Laatst bewerkt:
ok goeie tip kom regelmatig in rotterdam en wat je zegt zal hier in amsterdam ook wel zitten
me buurman zag de tekening van de 3 master zeilboot en die kreeg opeens rode oortjes
en vondthet toch wel intresant dus er zullen zoieso kopieen moeten komen

thnx alweer voor de goeie tips

nog 1 vraagie over de zwevers ik probeer echt info of video's ervan te vinden maar lol heeft of vliegt niemand met deze vliegtuigen ?
het gaat hierbij om het vliegtuig(zwever) de tiny met de motor op zijn rug
en de helios 3
ken hier gewoon helemaal niks over vinden

grtz lip

Laatst bewerkt:
Bij het het Repro bedrijf Rijnja repro kan je o.a. tekeningen laten scannen.
Rijnja repro zit in diversen plaatsen in nederland o.a. rotterdam en amsterdam. Voor adressen even kijken op www.rijnja.nl

Ik denk het zijn qalg-s.Dit is wat grau en nogaal stevig papier, een beetje ondoorzichtig.Ik gebruik dit persoonlijk voor wc raampjes bij schepen.Gezien de datum die er op staat weet ik dat het gebruikt werd op de tekenkamers in die tijd.Hier werd direct op getekend met potlood,waarna als de tek klaar was hij ge inkt moest worden.Dit is met een inkt pen,deze kon men op vele breedte-s afstellen.Hierna kon je dan op een speciale kopieermach tek kopieren.Wanner dit gereed was sonk dit geheel naar amoniak.Als je in een winkel naar passers zoekt en je kijkt in de doos,zit er altijd een inktpen bij.

M vr g W.W.

dat er een intrigerende lucht vanaf komt dat klopt
kon het luchtje niet plaatsen maar nu je het zegt het komt erg dicht bij in de buurt van amoniak

ik vroeg me alleen nog af weet iemand wat meer info over dit model
de tiny
ik heb gezocht op google maar met de naam tiny, krijg ik enkelt dit model wat hem dus niet is Toni - Modellbau Wiki

http://img706.imageshack.us/img706/3956/dsc03136u.jpg
http://img20.imageshack.us/img20/5723/dsc03139s.jpg
http://img46.imageshack.us/img46/4224/dsc03138t.jpg
http://img686.imageshack.us/img686/367/dsc03137v.jpg

en met de helios 3 het zelfde verhaal daar krijg ik steeds dit model
Helios von Ostflieger - Modellbau Wiki
een totaal ander model ter vergelijking tot de tekening die ik heb
http://img11.imageshack.us/img11/2750/dsc03035m.jpg

in de toekomst lijkt het me leuk om een van deze 2 te bouwen ,met de voorkeur van de tiny
omdat deze mij wat makkelijker in de bouw lijkt (correct me if iam wrong )
plus een motor lijkt me handig voor iemand die nog niet zoveel ervaring heeft met thermieken

dus als iemand er info over heeft met name vlieg gedrag en moeilijkheids graad
of overige info houd ik me aanbevolen ,foto's zouden helemaal te gek zijn
Het bouwen zal nog wel even op zich laten wachten
ivm dat ik net een dg1000 gekocht heb en deze uiteraard eerst wil gaan vliegen
maar tijdig info verzamelen ken nooit kwaad

grtz lip

Die tekeningen zijn getekend/gedrukt op Calque papier, dat is een "doorzichtig" papier soort dat gebruikt wordt/werd om tekeningen in inkt te tekenen zodat er later kopieën op een lichtdruk machine gemaakt kunnen worden, de gaten in de boven kant zijn gemaakt voor de tekening hangend op te bergen in een speciale kast.
Dit soort tekeningen worden hangend of, meestal, liggend bewaard, als je ergens een "oude" architecten, ingenieurs bureau of zo iets dergelijk weet dan kunnen zij deze tekeningen op een licht druk machine kopiëren of op gewoon papier of op Calque reproduceren wellicht tegen een vergoeding.

Natuurlijk niet weggooien, wie weet wie er nog eens naar vraagt of zoekt.
Het is bijna cultuurhistorisch materiaal :).
Desnoods onderdak brengen bij een grote modelbouwvereniging.

Als het om een enkele tekening gaat kun je 'm op een gewone scanner scannen en dan met Photoshop aan elkaar lijmen, maar dat is geen pretje.

Een A0-scan laten maken bij een repro-bedrijf kost misschien 15 of 20 euro, die wordt dan automatisch of met Photoshop negatief gemaakt zonodig.
Het is dus vooral de moeite van het scannen als je het gaat gebruiken.

Die van de Bugsby zou ik inlijsten.

Back