tekeningen gezocht van een simpel depron zwevertje .

zijn er van dit soort vliegtuigjes ??

• Total voters
    314
hallo ,

ik wil graag wat simpele depron vliegtuigjes gaan bouwen .
gewoon lekker vliegen zonder al te veel poespas ,
het leek me leuk om gewoon bij ons in het park met een 2 kanaals gooi en smijt zwever te gaan vliegen
(daar is een bult van c.a. 20a30 meter hoog , ) het hoeven geen vluchten te worden van 10 min , met 2a3 ben ik al blij.
zijn er verder nog dingen waar ik op moet gaan letten als ik met depron ga bouwen??

mv.gr. mike de jager

Warom niet een zellufbedaggie..dat zijn de leukste projecten.

Vleugel:
Plaatje depron als onderkant
balsa liggertje op ondeveer 1/3 van de LE(voorkant van de vleugel).
Plaatje depron als onderkant.
Verzin zelf een leuk vleugelmodelletje.

Romp:
Vliegerstokje

Staart:
twee plaatjes balsa of depron.
Maak ze niet te klein!

Zorg dat het het zwaartepunt ongeveer op 1/3 van de vleugel zit(inderdaad op de balsa ligger)
Voor de besturing maak je ailerons en hoogte(b.v. met single pull en een verenstalen veertje :D )

Op een windstille dag even kijken of hij neutraal vliegt en of het zwaartepunt goed zit.
:pim: Ready for take off

@Mike,

Da's geen zwever! Er zit een duwprop op. Ik zou gaan voor een 'zelfbedaggie'.
Je kunt ook naar een vliegende vleugel gaan, bv de Dizzy Bird. Simpel te maken. Zoek anders eens op dit forum naar 'Pibros' of 'Wibros'.

@ariekraakjr

Misschien heeft Mike voor zijn 'zelfbedaggie' wat aan een aantal grove maten. Ik bedoel daarmee: spanwijdte, vleugelkoorde, afstand stabilo-vleugel etc.
Misschien wel de maten van een 80 cm Felix zwever of zoiets.

Leon

Wibros en pribros vind ik persoonlijk erg kriebelschuimpjes.
Kijk eens op deze site.
De zweefplank vliegt erg goed en rustig met niet al te veel wind aan de helling.
Deze zijn met balsa ribben en ligger.....de latere versies hebben depron ribben(rg-14 profiel)

ik wou dan inderdaad dat vliegtuig ombouwen naar een zwever , gewoon wat langere vleugels e.d.
maar die dizzie bird ben ik ook wel erg over te spreken ,
dus als papsie zo tijd heeft even naar de parket boer en de modelbouwzaak en dan kan ik beginnen aan mijn eerste
depron vliegtuig ,
waar kan je depron eigenlijk het beste mee lijmen en waar moet ik extra op letten??

mike

Ik lijm depron altijd met UHU POR, superlijm voor depron. Opsmeren, vlakken heel even tegen elkaar en meteen weer van elkaar afhalen, 2 minuten wachten en nu alles weer op elkaar zetten. Vast! Werkt geweldig.
Bij de dizzybird zit ook een bouwbeschrijving, daar staat alles nauwkeurig beschreven.

zoek eens op 'pibros': dit is een hellingszwevertje van depron maar ik lanceer hem met een rekker. Ze zeggen dat hij vrij moeilijk is om te vliegen, maar hij stuurt zo makkelijk als wat vanwege zijn geringe gewicht , afmetingen, snelheid en is ongelofelijk crashbestendig ( lanceer met rek, zender stond niet aan: en nix kapot! )
http://users.pandora.be/pavaro/project/pibros/pibros2.htm
hier staat 250 gram, maar omdat je nimh batterijtjes van bvb 150mah, 4.8v kan gebruiken (nog geen 20g ) spaar je al snel wat uit
150-200g is haalbaar

ik ben de afgelopen dageb bezig geweest met de bouw van de dizzy bird , en hij is af ,
ik hoop vanavond de maiden te doen , (mijn eerste echte modelvlucht ooit !!!) hij is helemaal uit 6mm depron
(beetje dik ik weet het , maar de 3 was uitverkocht)dsu kan wel een paar klappen hebben denk ik .ik zou even kijken of mn vader een filmpje wil maken

Back