Tekeningen Kantel Kiel constructie.. Wat zijn de opties.!!!

Hallo dat gaat binnenkort gebeuren als we een test romp(glasvezel) gemaakt hebben als er niks tegen zit beginnen binnenkort met de plug is even afhankelijk van de informatie die we krijgen ,dit opdat we de boten op schaal gaan maken en we geen fouten kunnen hebben , als we een Carbon rompen maken , we houden jullie opde hoogte .

een van mijn schepen draak 1:5 op www.eurosail.nl

groeten Rexonamen

Heey mensen,

Dank voor de mooie feedback.

@ hbr, Lijkt opzich een mooi systeem, maar hoe werkt het?? Die pijltjes worden langer en korter maar gaan die niet alsnog ergens door de huid heen?? Of helemaal buitenom. Toch ben ik net net als de anderen bang voor de extra weerstand onderwater. (als je een 2mm touwtje hebt, schaal 1:10 zou dat in het eggie een lijn zijn van 2 cm die dwars door t water gaat..)

@Rexonamen, Hydrolica.. Ik ben heel benieuwd, denk haast wel dat dat een zeer goede oplossing is. ook voor de snelheid van het systeem.

Toch mensen ik ben nogsteeds opzoek naar een geschikt wormwiel......Ik heb nogsteeds het idee dat een wormwiel ook kan werken. Voor het "dazzler" systeem (heb je al eer van je werk ;-) ) lijkt het mij handig/slim om het stuk hefboom in de boot zo lang mogelijk te maken. Elke cm winst in lengte van die hefboom scheeld aanzienlijk in de krachten die verwerkt moeten worden..

Howly fuck gebruiken jullie een 5 KILO lood bulb??? tjees, volgens mij had ik 2,4 kilo en vond het eigelijk wel zat.. Zeker met kantelen...

Groetjes Remco

Wat mijn bulb betreft... die is inderdaad momenteel 5 kg (heb deze gewoon volgens het plan op schaal grootte gemaakt, en ik kwam op 5 kg uit...) Hiermee ligt mijn romp (zonder dek, mast en zeilen, maar inclusief electronica en batterijen) vrij mooi op zijn waterlijn.

Door het gewicht aan tuigage en dek gaat dit extra gewicht natuurlijk uit de bulb moeten gehaald worden, maar een een stukje afhalen gaat beter dan toevoegen, dus ik vind het niet erg dat ik wat overschot heb momenteel.
(ik bouw ook groter dan de plannen - waarin effectief sprake is van 2,4kg voor een boot van 122 cm; mijn boot is 142 cm)

In het verhaal van Rexonamen, die werken aan een versie op schaal 1/10... dat is dus meer dan 2meter lang!!! Daar zal 5kg zelfs niet genoeg gaan wezen lijkt me...

RJJ zei:
Heey mensen,
Howly *f!@#* (censuur) gebruiken jullie een 5 KILO lood bulb??? tjees, volgens mij had ik 2,4 kilo en vond het eigelijk wel zat.. Zeker met kantelen...

Groetjes Remco

Hallo,

ik heb drie bevestigings punten
de buitenste zijn vaste referentie punten
de middenste is het draaipunt

De pijltjes kun je d.m.v. creatieve oplossing en jullie modelbouwervaring wel zelf invullen.

Volgens mij zijn er meerdere oplossingen mogelijk en wat modelbouw betreft kan ieder hier een keuze maken natuurlijk.

Akkoord met de opmerkingen, maar in werkelijkheid gaat dit niet zoveel extra plaats in nemen (aanpassen aan de schaal)

Denk eraan om twee rompen te meken en ga het systeem van Dazzler zeker toepassen en mijn tekening ook natuurlijk.

Ben nog niet al te zeker over de vaareigenschappen van de romp, suggesties welkom.

Mvg

Wormwiel?? Why not

Heey mensen,

Ik heb het maar weer eens opgepakt en heb het een en ander geknutseld.

CIMG0609.JPG

CIMG0614.JPG

CIMG0611.JPG

Dit zijn foto's van mijn proefopstelling, maar ik ben er nog niet helemaal achter of dit het is.... Het is niet zo makkelijk als het lijkt zegmaar :-( . Met deze opstelling gaat de servo het niet trekken (hitec sailwinch) Nu zijn er nog wel verbeterpunten (is allemaal ongelagerd). Maar dan nog. Ideeen??

Ik hoor het graag van jullie :-)

Groetjes Remco

ps: Hoe was het ookalweer met die foto's? iets met :img ofzo? helppp!!!! (aanpassing.. Thanx Susho)

Laatst bewerkt:
hmm, leuk onderwerp en heb in delft ook dezelfde opstelling gezien als in de eerste post. Ik betwijfel of je alles goed waterdicht kan maken en vooral droog houden.

RJJ, hoeveel weegt die hele opstelling bij elkaar..? want zo'n opstelling wil je toch in een hightech boot hebben en daarin wil je zo weinig mogelijk gewicht hebben... Verder mooie opstelling hoor. ga zo door
Misschien als je je opstelling lichter maakt dat je servo het wel kan trekken?

Hoi Stevie,

Ik verwacht niet veel problemen met het waterdicht maken gezien ik dit van plan ben zoals Dazzler het doet, dat afdichten op de as met een vetkamer heb ik wel vertouwen in.

Deze opstelling is nog best zwaar, alleen het rvs huisje weegt al 400 gr. Dit is natuurlijk vele malen lichter te maken met carbon of iets dergelijks. Alleen blijft het zo dat de servo niet sterk genoeg is om het wormwiel te draaien als er druk op staat.

Groetjes Remco

Hoi Dealmitri,

Leuk leuk, ziet er best goed uit. Ook bijzonder snel!!! dat spreekt mij ook erg aan. Het lijkt erop alsof er geen vertraging is gebruikt en een trommel op een gewone 90 graden servo. Het ziet er goed uit. Ook het idee om de canard tegengesteld te laten kantelen is redelijk slim " bij 1:1 heet het X-keel geloof ik" alleen tweivel ik of het bij modelzeilen nodig is. Ik zal eens informeren bij de jongens die het af hebben of ze de boot nagenoeg altijd vlak kunnen varen, als dat het geval is heeft het bijna geen zin om de canard tegengesteld te laten kantelen... Het ziet er wel hip uit :-) .

Groetjes Remco

Hoi RJJ,

Eh ik ben er al meer tegen gekomen met een canard die tegengesteld kantelen kan zal dus wel nut hebben waarom anders de moeite er voor doen. Maar ik hoor graag de voors en tegens :D

groeten D

Hoi Dealmitri,

Bij 1:1 zeilen is het niet mogelijk om een boot in 80% van de situaties rechtop te varen. Hierdoor is het ideaal als je de (of zou een het zijn) canard verticaal in het water kan houden..

Maar de vraag blijft nog even staan of de kantelkiel modelzeilers rechtop kunnen varen. Naja alles kan natuurlijk door zeil te minderen...

Groetjes Remco

helemaal rechtop varen met een kantelkiel lijkt me niet mogelijk en is ook niet altijd het beste, het hangt er maar net van af wat de optimale helling van jou rompvorm is. De ABN-amro boten varen ook niet volledig rechtop omdat hun romp daar niet op ontworpen is.

Ik had de filmpjes al is voorbij zien komen, ziet er echt gaaf uit.

mvg Robert

Hoi Allemaal,

Na een tijdje stil gezeten te hebben en wat rondgehangen met kantelkiel vragen op Dazzler zijn bouwverslag. Toch maar even hier verder dan met de discussie.

Voor degene die het bouw forum van dazzler niet bij houden (kan het me haast niet voorstellen) Maar het ging even over het type blokjes voor de vertraging om de kiel te kantelen..

Nu ben ik even aan het testen gegaan.. En eigelijk vraag ik mij nu af waarom iedereen blokjes gebruikt voor de vertraging. Om vervolgens op de winch een trommel te hebben van 32mm diameter. In mijn benadering: als ik de diameter v.d trommel half zo groot maak krijg ik 2 keer zoveel kracht, in principe dus hetzelfde als een vertraging. Op deze manier kan je de hoeveelheid lijn verplaatsing naukeurig uitrekenen. Voordeel hiervan is dat er geen spagettie in die boot komt & de weerstand van de katrollen valt eruit (ok ok die kogelgelagerde blokjes geven niet zoveel weerstand) maar toch.

Wat denken jullie hiervan??

@ rexonamen, Waar heb jij die blokjes gekocht?? Op inet besteld in Amerika?

Thanx Gr Remco

Denk dat je moet de lage dollarkoers momenteel beter rechtstreeks in amerika kan bestellen....hangt misschien wat af van de hoeveelheid....

De reden dat ik zo'n takels gebruik, is gewoon de eenvoud... ik wou eerst met een wormwiel-systeem werken, maar daar komen nogal ingewikkelde tandwielen/wormen/overbrengingen aan te passen, en dat al snel een zware constructie.

Je zou inderdaad de diameter van de trommel kunnen verkleinen, om zo de kracht op de lijn te vergroten.

Nu, je kan deze diameter van de trommel slechts beperkt vergroten/verkleinen.

bij mijn RMg winch bvb, heb ik 30 kg/cm beschikbaar, en deze winch kan 9 volledige omwentelingen maken. Dat zijn er dus 4,5 naar elke richting dat de kiel moet kantelen.

Nu heb ik, met een drum diameter van 32mm (= aangrijp punt van de kracht op 16mm van het center) dus 30/1,6 = 18,75 kg trekkracht op de lijn. Dankzij de 6-voudige takel vergroot ik deze kracht tot 18,75 * 6 = 112,5 kg

Terug vertrekkende vanaf die 30 kg/cm koppel, wil dit zeggen dat als ik 112,5 kg rechtstreeks op de drum wil kunnen trekken, ik 30kg/cm / 112,5kg = 0,27cm --> dus dan moet mijn aangrijppunt van de lijn, op 2,7mm van het center liggen. Dat geeft mij dus een drum diameter van 5,4mm, ofwel dus gewoon de lijn recht om de servo-as!

Nu deze winch is al sterk van zichzelf, maar je begrijpt dat indien je winch bvb een koppel heeft van maar 15kg/cm, je drum - diameter zo klein wordt dat dit fysiek niet te realiseren is. Dan zit je weer automatisch aan een grotere drum-diameter, met als gevolg het noodzakelijk gebruik van een takel.

Maar je hebt een punt - ik zou inderdaad een kleinere drum kunnen gebruiken, waardoor mijn winch meer kracht op de lijn heeft, en met een 2- of 4- voudige takel kunnen volstaan, ipv met een 6-voudige.

Dat is inderdaad misschien wel iets om over na te denken!

ik ben weer bezig met een nieuwe boot(naast veel te veel andere dingen trouwens...) waarin ik ook een kantelkiel wil hebben.
in de bouwverslagen kom ik een as tegen, die op lagers ligt, en dan door een vet tussen de lagers waterdicht gehouden wordt?

Posted via Mobile Device

Hoi Suhso,
wat is de vraag? Dat van die as die met vet en bij mij ook met 2 rubberen simeringen (ook wel keerringen) waterdicht gemaakt is klopt wel! Tussen de ringen in zit bij mij het vet.

Gr remco

Back