Denk dat je moet de lage dollarkoers momenteel beter rechtstreeks in amerika kan bestellen....hangt misschien wat af van de hoeveelheid....
De reden dat ik zo'n takels gebruik, is gewoon de eenvoud... ik wou eerst met een wormwiel-systeem werken, maar daar komen nogal ingewikkelde tandwielen/wormen/overbrengingen aan te passen, en dat al snel een zware constructie.
Je zou inderdaad de diameter van de trommel kunnen verkleinen, om zo de kracht op de lijn te vergroten.
Nu, je kan deze diameter van de trommel slechts beperkt vergroten/verkleinen.
bij mijn RMg winch bvb, heb ik 30 kg/cm beschikbaar, en deze winch kan 9 volledige omwentelingen maken. Dat zijn er dus 4,5 naar elke richting dat de kiel moet kantelen.
Nu heb ik, met een drum diameter van 32mm (= aangrijp punt van de kracht op 16mm van het center) dus 30/1,6 = 18,75 kg trekkracht op de lijn. Dankzij de 6-voudige takel vergroot ik deze kracht tot 18,75 * 6 = 112,5 kg
Terug vertrekkende vanaf die 30 kg/cm koppel, wil dit zeggen dat als ik 112,5 kg rechtstreeks op de drum wil kunnen trekken, ik 30kg/cm / 112,5kg = 0,27cm --> dus dan moet mijn aangrijppunt van de lijn, op 2,7mm van het center liggen. Dat geeft mij dus een drum diameter van 5,4mm, ofwel dus gewoon de lijn recht om de servo-as!
Nu deze winch is al sterk van zichzelf, maar je begrijpt dat indien je winch bvb een koppel heeft van maar 15kg/cm, je drum - diameter zo klein wordt dat dit fysiek niet te realiseren is. Dan zit je weer automatisch aan een grotere drum-diameter, met als gevolg het noodzakelijk gebruik van een takel.
Maar je hebt een punt - ik zou inderdaad een kleinere drum kunnen gebruiken, waardoor mijn winch meer kracht op de lijn heeft, en met een 2- of 4- voudige takel kunnen volstaan, ipv met een 6-voudige.
Dat is inderdaad misschien wel iets om over na te denken!