tekeningen overnemen op hout...hoe?

• Topicstarter Topicstarter Boekel
  • Startdatum Startdatum
B

Boekel

Guest
Vraag:

Wat is een handige manier om tekeningen over te nemen op het bouwmateriaal?

Ik heb al eens alles uitgesneden en met potlood overgetrokken op het hout, maar vraag mij af hoe dit makkelijker kan.
Een idee wat ik zelf heb is het plakken van de tekening op het hout (1mm triplex) met behangplaksel en na het uitzagen / uitsnijden door vochtig maken de tekening weer verwijderen. Nadeel lijkt me dat papier uit zal zetten.

Verder vraag ik mij af wat het ongeveer zal kosten om 6 plaatjes triplex van 25x100 cm te laten frezen / lasersnijden (alles grote stukken, zeg 4 a 5 onderdelen per plaat).

snelle en goedkope optie, met de pritstift op het hoput plakken en na het uitzagen direct weer verwijderen.

iets duurdere en moeilijkere manier is om fotokopieen te maken van de betreffende onderdelen en dan het papier met de bedrukte zijde op het hout leggen waarna je met een heet strijkijzer over het papier gaat. De toner van de kopie wordt dan weer zacht en hecht daarna ook op het hout waardoor je alle lijnen vrij vaag op het hout hebt staan.

Theo Coenen zei:
snelle en goedkope optie, met de pritstift op het hoput plakken en na het uitzagen direct weer verwijderen.

iets duurdere en moeilijkere manier is om fotokopieen te maken van de betreffende onderdelen en dan het papier met de bedrukte zijde op het hout leggen waarna je met een heet strijkijzer over het papier gaat. De toner van de kopie wordt dan weer zacht en hecht daarna ook op het hout waardoor je alle lijnen vrij vaag op het hout hebt staan.

Dat strijken ga ik zeker proberen!! ik heb de tekeningen laten plotten en dat is volgens mij met een 'laser-plotter' gedaan :)

Weet iemand of er kleine zaagbladen te krijgen zijn voor bijv. op de dremel? ik heb nu een heel simpel zaagje en dat werkt maar niet optimaal.

Boekel zei:
Weet iemand of er kleine zaagbladen te krijgen zijn voor bijv. op de dremel? ik heb nu een heel simpel zaagje en dat werkt maar niet optimaal.

Even marktplaats in de gaten houden, af en toe staat er een elektrische figuurzaag voor een paar tientjes. Erg handig.

:idea:
Zaagblaadjes is verkrijgbaar bij de gamma zie naar :

CUT-OFF WHEEL NO 409
inhoud 36 stuks

:idea:
Bouwtekeningen kopieeren bij een copyshop, uitknippen en met houtlijm op het hout plakken en dan uitzagen met een decopeerzaag of met een dremel.

Ik heb het strijken geprobeerd, maar dat gaat niet goed ivm het uitzetten van het hout, ik heb een pritstift gekocht :)

Ook heb ik een (veel te dure) dremel-circelzaag gekocht, deze dus maar die maakt me toch een herrie, weet iemand of dit normaal is? Ook lijkt er olie of vet uit een lager (denk ik, iig bij de ingaande as) te komen. Ik ben van plan 'm van de week terug naar de winkel maar wellicht dat de herrie normaal is (er zit een 'hoek' overbrenging in)

gaat het zagen met de dremel wel goed?
ik heb ook zo'n ding erbij gekregen maar nog niet gebruikt.

dus ik ben benieuwd

jaap zei:
gaat het zagen met de dremel wel goed?
ik heb ook zo'n ding erbij gekregen maar nog niet gebruikt.

dus ik ben benieuwd

De kleine stukjes die ik geprobeerd heb gingen super, het is natuurlijk wel een 'rechtdoor en grote bochten' zaag...

dank je,
ik begrijp inderdaad dat het voor het grovere werk is, maar dat is meestal ook het vervelendste :wink:

Het strijken van een fotocopy doe ik ook wel, alleen trek het hout soms wat krom. Heeft er hier nog iemand last van?

Ik kan alvast verklappen dat de mini-circelzaag prima werkt, mooie zaagsnede en met wat oefening zijn mooie buitenbochten mogelijk, binnenbochten zijn uiteraard moeilijker maar als je buiten de lijntjes blijft kun je daar mooi naartoe schuren.

Als ik een opstelling heb gemaakt als 'tafelzaagtafel' dan zal ik er een apart topic voor maken.

Boekel gewoon Carbon papier nemen.
Voor de spantentekening neem ik eerst etalage karton je hebt een halve spant teken die op het etalage karton dan met een meetlat en stanley mesje licht insnijden op de hartlijn karton dubbelvouwen en dan uitknippen heb je beide zijden altijd gelijk op het hout trek je een hartlijn hier leg je het uitgevouwen etalage karton op met de vouw precies op de hartlijn en dan aftekenen met potlood.

Jan Vos zei:
Boekel gewoon Carbon papier nemen.
Ja maar dan moet ik dus de hele tekening overtrekken, opplakken werkt heerlijk en ik denk ook nauwkeuriger dan overtrekken.

Hier nog 3 mogelijke manieren om houten stukken uit te zagen :

1. kleef de tekening op een 'wegwerp' stuk dun MDF of Hardboard (of iets dergelijk). Dan het plaat materiaal en MDF aan mekaar bevestigen, bvb door lijmtang of enkele schroeven (op een plaats waar dat geen kwaad kan). Dan uitzagen op een zaagmachine die mooi haaks werkt. (ikzelf gebruik bvb een decoupeerzaag/wipzaag die omgekeerd gemonteerd is in een soort zaagtafeltje).

Extra voordeel van deze methode is dat je een zuivere zaagsnede kan bekomen, omdat de bramen ontstaan in het MDF materiaal ipv in het uiteindelijke werkstuk

2. tekening met plakband op het hout kleven. Dan met scherp mesje de contouren op het papier insnijden. Dit geef ook een duidelijke snijlijn op het hout. Dan papier verwijderen en op basis vd snijlijnen uitzagen.

3. Er bestaat ook een soort spuitbus met niet-permanente lijm. Wordt gebruikt om papier van een flip-chart aan de muur te hangen etc. Het lijkt mij ook heel geschikt om de tekeningen tijdelijk (tijdens het zagen) op het hout te lijmen. Ik heb tot nu toe echter nog niet zo'n spuitbus kunnen vinden...

roobroup zei:
Hier nog 3 mogelijke manieren om houten stukken uit te zagen :

1. kleef de tekening op een 'wegwerp' stuk dun MDF of Hardboard (of iets dergelijk). Dan het plaat materiaal en MDF aan mekaar bevestigen, bvb door lijmtang of enkele schroeven (op een plaats waar dat geen kwaad kan). Dan uitzagen op een zaagmachine die mooi haaks werkt. (ikzelf gebruik bvb een decoupeerzaag/wipzaag die omgekeerd gemonteerd is in een soort zaagtafeltje).

Extra voordeel van deze methode is dat je een zuivere zaagsnede kan bekomen, omdat de bramen ontstaan in het MDF materiaal ipv in het uiteindelijke werkstuk
Dit lijkt me een goede manier, met nog een extra voordeel: je hebt gelijk een mal van al je onderdelen zodat je makkelijk kan reproduceren :)

2. tekening met plakband op het hout kleven. Dan met scherp mesje de contouren op het papier insnijden. Dit geef ook een duidelijke snijlijn op het hout. Dan papier verwijderen en op basis vd snijlijnen uitzagen.
Dit heb ik ook wel gedaan, werkt goed maar niet echt handig

3. Er bestaat ook een soort spuitbus met niet-permanente lijm. Wordt gebruikt om papier van een flip-chart aan de muur te hangen etc. Het lijkt mij ook heel geschikt om de tekeningen tijdelijk (tijdens het zagen) op het hout te lijmen. Ik heb tot nu toe echter nog niet zo'n spuitbus kunnen vinden...
Ik heb deze methode met pritt-stift gedaan, dat werkt niet lekker, erafhalen ging door de tekening vochtig te maken. Later hoorde ik van die spuitlijm, en dat blijft als 'foto-lijm' verkocht te worden (o.a. van bison, bij de bouwmarkt) en wordt ook veel gebruikt om schuurpapier op schuurplanken te lijmen bijvoorbeeld. Volgende keer zal ik zo'n bus gebruiken, al dan niet gecombineerd met de eerste methode.

Als je vele ribben moet snijden uit balsa, werkt een malletje van triplex perfect.

De rib kopieeren, op het triplex plakken, uitfiguurzagen, en snijden maar, zoveel ribben als je wilt in no-time.

afb2770.jpg

afb2771.jpg

Tim

Nu heb ik nog even een vraag, als je met veel moeite een tekening van een schip van de werf gekregen hebt dan heb je maar 1 tekening die ga je toch niet op het hout plakken.

Je hebt dan geen tekening meer dat bedoel ik er maar mee.
Het wordt wel gedaan door copieen van de tekening te maken en die op het hout te plakken maar daar wordt door sommigen ook anders over gedacht.

Die zeggen een copieer apparaat is niet zuiver papier is niet zuiver rek en krimp ja dan hoef je ook geen tekening van een scheepswerf te nemen die krijg je ook op papier daar zit ook rek en krimp in.

Zelfs in hout zit rek en krimp enige oplossing niets meer bouwen ghegheghe

Jan Vos zei:
Die zeggen een copieer apparaat is niet zuiver papier is niet zuiver rek en krimp ja dan hoef je ook geen tekening van een scheepswerf te nemen die krijg je ook op papier daar zit ook rek en krimp in.

Zelfs in hout zit rek en krimp enige oplossing niets meer bouwen ghegheghe

heel juist !

wij moeten niet heiliger zijn dan de Paus , werken op 1/10 van een millimeter op een romp dat 120 centimeters lang is voor mij overbodig

de groetjes ,

Laurent

Back