tekeningen overnemen op hout...hoe?

• Topicstarter Topicstarter Boekel
  • Startdatum Startdatum
antonh53 zei:
@Jan Vos
de bouwtekening van een 1:1 schip is toch ook niet op ware grote?

Het wordt wel gedaan door copieen van de tekening te maken en die op het hout te plakken maar daar wordt door sommigen ook anders over gedacht.
Die zeggen een copieer apparaat is niet zuiver papier is niet zuiver rek en krimp ja dan hoef je ook geen tekening van een scheepswerf te nemen die krijg je ook op papier daar zit ook rek en krimp in.
Zelfs in hout zit rek en krimp enige oplossing niets meer bouwen ghegheghe

In een copieër apparaat zitten spiegel en daar door krijg je de afwijkingen Mijnheer Vos.
Maar dat is waarschijnlijk techniek die jij niet wilt snapen.

Laurent heeft gelijk
wij moeten niet heiliger zijn dan de Paus , werken op 1/10 van een millimeter op een romp dat 120 centimeters lang is voor mij overbodig

Er is geen mens die de afwijkingen in de maat ziet.
Maar Jan zelf wil zo precies zijn met de tekeningen volgens zijn eigen schrijven op het forum hier.
Op de werf hebben ze een tekening met maten er op en daar bouwen ze van af.
En een 1:1 schip is ook niet op de mm hoor.

Anton

Ik heb geschreven dat ik het overteken met carbonpapier en vele modelbouwers met mij.
Ik beb geschreven dat een copieer apparaat een afwijking geeft maar wij kijken niet op 1 mm.
En je kan alles niet op schaal nabouwen denk maar aan je reling.

Maar als je schrijft dat je de spanten op een copieerapparaat copieert van schaal 1: 100 naar 1 : 50 en je doet eerst een paar proefjes tot je met je procenten op de juiste maat zit dan geeft Anton als antwoordt dat een copieer apparaat niet zuiver is.

Een ieder bouwt op zijn wijze Anton.

Het voordeel is dat ik onder een en de zelfde naam op dit forum werk dat kan ik van jou niet zeggen.

En voor WO II werden de schepen hier in Groningen bij de werven zonder tekening gebouwd gheghegheghe.

hallo

als ik een afbeelding vergroot op een foto copie apparaat dan doe ik op het origineel een lijntje trekken van BV 10 cm
als ik dan de schaal vergroot hoef ik maar het lijntje op te meten om te kijken of dat juist is
de fout zit in de gehele copie dus allemaal gelijk

sommige foto copie apparaten werken met inkt die warm wordt opgebracht
als je dan je copy onderste boven op het hout lecht en er met een strijkijzer (warm)overheen gaat dan lost de inkt van het papier en komt zo op het hout te staan

lees wel SOMMIGE anders gaan we weer de boel opblazen

groetjes raf

Back