Gerrit zie correcties, het gaat op NACA 2415, 2315 en 0018... (geen ..50)
Ik heb de Puma F, FH, F-Speed tekening ook gedigitaliseerd, net als de Puma-I.
Tekening van de Puma F • FH • F-Speed (polyester romp en schuim vleugel)
Opvallend zijn het anders gevormde stabilo en de staart, die voor de F-Speed zelfs werd ingekort. In de bouwbeschrijving is zelfs een stukje over vliegveiligheid met de F-Speed opgenomen. Ging toen al hard (zonder onderstel).
Robbe heeft het model later omgewerkt tot Rasant... want daar lijkt het op plaatje een beetje op.
Onderstaand afgebeeld het omslag van de handleiding Puma F • FH • F-Speed
Het ingekorte staartje voor de F-Speed uitvoering.
De best vliegende is de Puma-II door de profielcombi.
Kist kan zonder problemen met 10cc gevlogen worden. In die tijd wogen die rond de +500 gram (Beetje HB Helmut Bernard). Laat de neus de neus. Wat Dennis al schreef... los het op met de RC-massa en eventueel wat lood in de staart. Dat extra gewicht kan geen kwaad. Je zal het amper merken. Met een neusjob krijg je problemen met de tank. Er kan al niet zo een grote in. Zolang de prop op dezelfde positie als van de tekening blijft staan zullen de vliegeigenschappen niet echt veranderen. Beetje massa vliegt beter met een beetje wind.
Bovendien is tegenwoordig de RC ook zo zwaar niet. De kist proberen licht te bouwen. Constructie is zeer stabiel en stijf.
Ik denk dat zo een 55AX-je een prima torretje is voor de kist. Andere optie is elektrisch...
Ik heb nog een doosje van de Puma 1 en een prachtig pakket van de Puma II Twin.
Es staan van die wat plaatjes in mijn forumfotobakje. Enige verschil met de andere dozen zijn de aanvulling van materiaal en tekeningen voor de twee motorgondels van de Twin. Doosje is wat vol, en het is een hoogdekker.
Maar hij is vast als laagdekker te bouwen... ha, ha... krijg je een soort Pica Duelist... ook zo een fraai klassiekertje.
Gr Bas
Ik heb de Puma F, FH, F-Speed tekening ook gedigitaliseerd, net als de Puma-I.
Tekening van de Puma F • FH • F-Speed (polyester romp en schuim vleugel)
Opvallend zijn het anders gevormde stabilo en de staart, die voor de F-Speed zelfs werd ingekort. In de bouwbeschrijving is zelfs een stukje over vliegveiligheid met de F-Speed opgenomen. Ging toen al hard (zonder onderstel).
Robbe heeft het model later omgewerkt tot Rasant... want daar lijkt het op plaatje een beetje op.
Onderstaand afgebeeld het omslag van de handleiding Puma F • FH • F-Speed
Het ingekorte staartje voor de F-Speed uitvoering.
De best vliegende is de Puma-II door de profielcombi.
Kist kan zonder problemen met 10cc gevlogen worden. In die tijd wogen die rond de +500 gram (Beetje HB Helmut Bernard). Laat de neus de neus. Wat Dennis al schreef... los het op met de RC-massa en eventueel wat lood in de staart. Dat extra gewicht kan geen kwaad. Je zal het amper merken. Met een neusjob krijg je problemen met de tank. Er kan al niet zo een grote in. Zolang de prop op dezelfde positie als van de tekening blijft staan zullen de vliegeigenschappen niet echt veranderen. Beetje massa vliegt beter met een beetje wind.
Bovendien is tegenwoordig de RC ook zo zwaar niet. De kist proberen licht te bouwen. Constructie is zeer stabiel en stijf.
Ik denk dat zo een 55AX-je een prima torretje is voor de kist. Andere optie is elektrisch...
Ik heb nog een doosje van de Puma 1 en een prachtig pakket van de Puma II Twin.
Es staan van die wat plaatjes in mijn forumfotobakje. Enige verschil met de andere dozen zijn de aanvulling van materiaal en tekeningen voor de twee motorgondels van de Twin. Doosje is wat vol, en het is een hoogdekker.
Maar hij is vast als laagdekker te bouwen... ha, ha... krijg je een soort Pica Duelist... ook zo een fraai klassiekertje.
Gr Bas
Laatst bewerkt door een moderator: