Tekeningen Puma Schouderdekker

Gerrit zie correcties, het gaat op NACA 2415, 2315 en 0018... (geen ..50)
Ik heb de Puma F, FH, F-Speed tekening ook gedigitaliseerd, net als de Puma-I.

Tekening van de Puma F • FH • F-Speed (polyester romp en schuim vleugel)

full

Opvallend zijn het anders gevormde stabilo en de staart, die voor de F-Speed zelfs werd ingekort. In de bouwbeschrijving is zelfs een stukje over vliegveiligheid met de F-Speed opgenomen. Ging toen al hard (zonder onderstel).
Robbe heeft het model later omgewerkt tot Rasant... want daar lijkt het op plaatje een beetje op.

Onderstaand afgebeeld het omslag van de handleiding Puma F • FH • F-Speed

full

Het ingekorte staartje voor de F-Speed uitvoering.

full

De best vliegende is de Puma-II door de profielcombi.

Kist kan zonder problemen met 10cc gevlogen worden. In die tijd wogen die rond de +500 gram (Beetje HB Helmut Bernard). Laat de neus de neus. Wat Dennis al schreef... los het op met de RC-massa en eventueel wat lood in de staart. Dat extra gewicht kan geen kwaad. Je zal het amper merken. Met een neusjob krijg je problemen met de tank. Er kan al niet zo een grote in. Zolang de prop op dezelfde positie als van de tekening blijft staan zullen de vliegeigenschappen niet echt veranderen. Beetje massa vliegt beter met een beetje wind.
Bovendien is tegenwoordig de RC ook zo zwaar niet. De kist proberen licht te bouwen. Constructie is zeer stabiel en stijf.
Ik denk dat zo een 55AX-je een prima torretje is voor de kist. Andere optie is elektrisch...

Ik heb nog een doosje van de Puma 1 en een prachtig pakket van de Puma II Twin.

Es staan van die wat plaatjes in mijn forumfotobakje. Enige verschil met de andere dozen zijn de aanvulling van materiaal en tekeningen voor de twee motorgondels van de Twin. Doosje is wat vol, en het is een hoogdekker.
Maar hij is vast als laagdekker te bouwen... ha, ha... krijg je een soort Pica Duelist... ook zo een fraai klassiekertje.
Gr Bas

Laatst bewerkt door een moderator:
Heb de laagdekker uitvoering vroeger gevlogen met de al genoemde HB 10cc. Het CG was hiermee door alleen de servo,s naar achteren te plaatsen goed te krijgen :yes: Dus zoals Bas al zei gewoon volgens tekening bouwen dan komt alles goed.

Hier is de Puma waar het eigenlijk om gaat.

full

Het blauwe motortje ligt er even los op zodat het model in evenwicht blijft. De aluminium motorsteun met ingebouwde voorpoot kan ik niet gebruiken omdat de maat van de steun niet past bij de OS 55 AX. Hiermee komt dus ook deze voorpoot te vervallen. Omdat het motorschot een gatenkaas was, heb ik eerst het motorschot verwijderd en vervolgens een nieuw motorschot gemaakt en 4cm verder naar achteren geplaatst. De tank raak ik (denk ik) wel kwijt.

picture.php
picture.php

picture.php
picture.php

Ik had de keuze uit de volgende motoren:
OS 40LA (6,5ccm 2takt, 388 gram incl demper)
OS 55AX(9ccm 2takt, 519 gram incl demper)
YS FZ53(8,5ccm 4takt, 512 gram incl demper)
Saito FA80 (13ccm 4 takt, 584 gram incl demper)

Eigenlijk vielen de viertaktmotoren af omdat, door de plaatsing van de carburateur, het zwaartepunt nog verder naar voren kwam te liggen.
De OS55AX heeft veel vermogen en kun je vrij dicht bij het motorschot plaatsen.

full

Dit is hem dan geworden, de OS max 55AX.​

to - be - continued​

Vraagje: eigenlijk begint het nu op een bouwdraadje te lijken. Kun je een discussie ook verplaatsen naar een andere catagorie of moet je dan een nieuw bericht starten?​

Gr. Gerrit

Beste enthousiastelingen (is dit wel een woord?),

Ik ben voor de afbouw van de Puma maar een nieuw draadje begonnen op 15 mei 2011. Zoek maar even tussen de bouwverslagen naar "Puma hoogdekker - afbouwverslag"

Groetjes Gerrit.

Beste Puma-aanhangers

Ben vanavond onderweg naar huis langs JHvdK geweest. In de berichten noemt hij zich steeds JH, dus dat zal ik hier dan ook maar doen.
JH heeft me na een gezellige babbel en een drankje de tekening overhandigd van de "Oer Puma". De tekening is 32 jaar oud, erg broos en op veel plaatsen waar de tekening gevouwen is, is de tekening doorgesleten.

JH enorm bedankt voor het vertrouwen. Ik zal er alles aan doen om dit vertrouwen niet te schaden. JH bedankt!

Thuis gekomen de tekening bestudeerd en dan blijkt dat dit duidelijk een andere PUMA is dan "mijn" Puma. De bouw is anders, de neus op de tekening is slanker.

In de stuklijst is sprake van een "Robbe Puma"
full

Op een fotootje op de tekening is de aeleronservo aan de buitenkant gemonteerd.
full

Verder zie ik dat de schotten in de romp anders genummerd zijn dan de schotten in "mijn" Puma.

De schotten in de romp van mijn Puma zijn genummerd zoals de nummers op de SCEN PUMA. Meerdere van jullie hebben de tekening van deze SCEN Puma. Ik denk dan ook dan mijn Puma is gebouwd op de SCEN tekening.

full

schot nummer 56

full

schot nummer 57
full

schot nummer 58

Ook is de neus op de tekening van de oer Puma veel slanker.
full

De voorpoot is in het motorschot verwerkt. Mooi gemaakt.

full

De schotten zijn totaal anders van vorm dan de schotten in mijn Puma.

Kortom: Niet de goede tekening, maar wel een tekening van een "oer" Puma. Heel erg leuk en ik ben er erg blij mee. Morgen of overmorgen laten scannen en dan een digitale afdruk maken. Wellicht eerst de digitale tekening nog een beetje opknappen en als het goed is, dan hebben we een bruikbaar exemplaar om deze Puma te bouwen.

Ik laat het jullie weten!

ennuh .... JH, nogmaals bedankt!

Groetjes Gerrit

Beste bouwers,

Zo, tekening van JH weggebracht. Gesprekje gehad over de staat waarin de tekening zich bevind. Ze zullen hem behandelen alsof hij van goud is. Morgen krijg ik hem terug met een *.pdf file op mijn stickie. Ik zal hem dan thuis bekijken en hem hier en daar retoucheren in de hoop dat het kopietje als nieuw wordt.
Dan zal ik een proefafdruk maken en hem zo schalen dat de lengte en breedte van de tekening weer helemaal juist is als je hem print.

Vroeger dacht ik altijd dat een kopietje altijd 100% hetzelfde is als het origineel, maar vaak heeft de kopie een andere lengte als het origineel. Daar moet je heel erg goed op letten.

Als je ooit eens op het ene adres een houtpakket bestelt en op het andere adres een tekening, dan kun je nog wel eens lelijk in de problemen komen. Vooral in de lengterichting van de tekening kunnen gemakkelijk afwijkingen onstaan van één tot enkele centimeters per meter! Pas daar dus voor op!

Groetjes Gerrit.

Tekeningen staan op mijn website.

Tekeningen

Groet,
Theo

heb de tekeningen vanaf uw website gedownload, dank daarvoor!
nu is mijn vraag of al de pdf documentjes van een en de zelfde puma zijn?
wil hem graag gaan bouwen.
kan ik de tekeningen zo laten afdrukken bij de copy shop?
wil deze puma erg graag bouwen en zou dus mijn eerste bouw vanaf tekening gaan worden.

Mvg,
stephan

De tekening is inmiddels gescanned. Is erg mooi geworden. Ik wilde hem vanavond nog een beetje retoucheren, maar heb het geheugenstickje op mijn werk laten liggen. Morgen dan maar. Of in het weekeind.

Zal daarna even uitzoeken hoe ik het bestandje met geïnteresseerde kan delen. Het kon wel eens te groot zijn om te mailen, maar ik heb geen idee.

Stephan: de tekeningen zijn OK. je moet van te voren alleen goed nadenken of je een hoogdekker of een laagdekker wilt gaan bouwen.

De vleugelribben zitten er netjes bij. Ribbe 3 kun je van de tekening halen.

Vraagje aan Gurodewa en/of Theo: Kunnen jullie meten wat de lengte en de breedte van het kader van de tekening zijn. Bij het printen weet je dan zeker of de maatvoering ook goed is.

Groetjes Gerrit.

Laatst bewerkt:
heb de tekeningen vanaf uw website gedownload, dank daarvoor!
nu is mijn vraag of al de pdf documentjes van een en de zelfde puma zijn?
wil hem graag gaan bouwen.
kan ik de tekeningen zo laten afdrukken bij de copy shop?
wil deze puma erg graag bouwen en zou dus mijn eerste bouw vanaf tekening gaan worden.

Mvg,
stephan

De tekeningen zijn voor zowel de hoogdekker als de schouderdekker.
Een goede copy shop kan deze uitprinten voor je. Eventueel kun je ze ook zelf op A4 formaat uitprinten en vervolgens aan elkaar plakken.

Succes met de bouw!

Groet,
Theo

Daaristiedan

Beste Puma aanhangers,

Met de hulp van JH en mijn zakgeld van deze week (4,50 ex BTW) is de tekening van de Robbe Puma uit ongeveer 1980 gescanned. Ik heb de tekening nog een heel klein beetje bewerkt, maar het offsetbedrijf had hem al netjes gebleekt (nee JH, niet jouw tekening) en mooi gedigitaliseerd. Ik heb nog wel de maten van het zwarte kader in de tekening opgenomen, dus je kunt je kopietje controleren of de maatvoering ervan juist is.

full

Zelf ben ik wel geïnteresseerd in de de tekening van de Robbe Puma II en de verschillende Puma's waar H.B.Busking over schreef. Misschien kunnen we elkaar een beetje helpen?

Ik hou me aanbevolen.

Groetjes Gerrit.

Back