Tekeningen voor ombouw X-Twin

silverlit toolbox staan ook leuke dingen in.
Ook voor de heli's...

Ik ben ook wel geinteresseerd om iets voor de X-twin hardware te bouwen. Op zich vind ik de oorspronkelijke X-twin bepaald niet verkeerd, ik heb er meerdere, en zo lang ik niet iets heb wat beter functioneert ga ik ze niet bewust uit elkaar halen, maar bij één heeft de ondervleugel in de knel gezeten. Er zat een buiging in die ik er niet meer uit kreeg. Ik heb de ondervleugels er afgesneden en het vliegt nog gewoon, alleen een stuk sneller, en ik vind het juist leuk als het lekker langzaam vliegt zoals de dubbeldekker.

Daarom wil ik eigenlijk iets maken met een groter vleugeloppervlak dan de modellen die je via de link van Noah kopn vinden en bovendien een gewelfde vleugel. Ik denk dat die (FMT) modellen erg snel vliegen. Andere mensen zullen dat leuk vinden, maar ik niet. Meer oppervlak en een profiel moet zorgen voor meer lift en meer weerstand (niet de ongunstige vorm, parasitaire weerstand, maar de gunstige vorm, hoe heet dat ook al weer?).

Ik heb gegoogled op toolbox en x-twin, maar Pjoeter, ik kon niets vinden. Kun je een link geven of meer zoektermen voor in Google?

Het totaal gewicht mag natuurlijk niet meer zijn dan van de oorspronkelijke X-twin. Ook zorgt de bedrading voor de motorjes een limiterende factor. Bij een groter model zouden ze verder uit elkaar moeten om nog echt links-rechts te kunnen sturen. Misschien moet ik het dus eerder zoeken in een grotere koorde (net als bij de Lazy Bee van Clancy), dan in een grotere spanwijdte.

Ik heb 0,5 en 1mm depron en ook 2mm piepschuim. Ik denk dat ik het eerst met het laatste ga proberen (is ook het goedkoopst, dus weinig aan verspild). Ik wil de stand van de motortjes kunnen varieren (up- of downthrust), om te hoge stijgneiging te kunnen onderdrukken.

Voor de stabiliteit denk ik ook aan een langer staart moment, maar dan is misschien ook een kleiner kielvlak nodig. Dat is prima, geeft ook lager gewicht van de staart.

Is iemand al ergens tekeningen tegen gekomen die aan deze ideeen voldoen? Is er trouwens een forum waar dit soort vragen beter zouden thuishoren? Ik heb over X-twins zowel bij de beginners- als de indoor-subforums gelezen, maar echt thuis hoort het daar lijkt mij ook niet.

Back