Tekin en SmartBooster!!!

Hallo,

Even een mededeling:
Ik heb vanavond de eerste meters gemaakt met m'n 1/12 LiPo (3.7v) op de indoor MACH baan met de "Tekin" samen met de "Smart Booster" van "Novak".
Kennelijk kon de "Smart Booster" de "Tekin" niet aan met als gevolg dat er een grote rookpluim eronder uit kwam!
Het is gelukkig goed afgelopen en heb verder geen andere schade eraan over gehouden.
Afijn zie hieronder de foto's van de "Booster":

De smartbooster is een soort BEC maar kan ook lage spanningen opkrikken naar 5 volt.

Je had de rode draad van de stuurkabel van de regelaar moeten loskoppelen.

Ben,

Had je de rode draad uit de Regelaar (in je servodraad) ook in je ontvanger gestoken net als die van je Booster? Ik wilde dit net vannochtend uit gaan proberen, maar als ik het nu lees....

Ik dacht dat het zou moeten werken.... :roll:

Groet Robert

Verleden jaar heb ik ook met de Tekin gereden met een Novak Booster.
Kan me niet herrinneren dat ik een draad heb losgemaakt of weg geknipt.
Ga het voor de zekerheid wel even checken ;)

Zoals ik het me herrinner;
Booster wordt gevoed direct door accu.
Booster wordt aangesloten op ontvanger.
Regelaar zit aangesloten op ontvanger.
Booster heeft eigen schakelaar deze gebruik je om auto aan en uit te zetten.
(De schakelaar van de regelaar blijft uit!)
De booster voed de ontvanger en daarmee ook de regelaar.

Verleden jaar geen enkel probleem gehad.

Verleden jaar heb ik ook met de Tekin gereden met een Novak Booster.
Kan me niet herrinneren dat ik een draad heb losgemaakt of weg geknipt.
Ga het voor de zekerheid wel even checken ;)

Zoals ik het me herrinner;
Booster wordt gevoed direct door accu.
Booster wordt aangesloten op ontvanger.
Regelaar zit aangesloten op ontvanger.
Booster heeft eigen schakelaar deze gebruik je om auto aan en uit te zetten.
(De schakelaar van de regelaar blijft uit!)
De booster voed de ontvanger en daarmee ook de regelaar.

Verleden jaar geen enkel probleem gehad.

Net even lopen kloten en testen... Ik kan de auto laten werken met de schakelaar van de Tekin uit, en met de schakelaar van de tekin aan. Het laatste zorgt er voor dat je een 1S Lipo Cut Off hebt, als je de schakelaar van de Tekin aan zet dus. Doe je dit niet zul je zonder cut-off rijden... (geen probleem in de stock lijkt me?)
Maar ik kan me puur elektrotechnisch goed inzien dat er van twee kanten voeding in de Ontvanger komt, en dat er dus iets fout zou kunnen gaan. Doch volgens Tekin moet dit gewoon kunnen...

Ik denk dat er iets anders mis is geweest ben, want dit zou niet "zomaar" mogen gebeuren lijkt me..

Groet Robert

PS: Je belde, ik zal je straks nog een keer proberen te bellen

2 voedingen kun je probleemloos parallel zetten, mits de spanningen maar gelijk zijn. (dan heb je geen potentiaal verschil, en zal er geen stroom gaan lopen als er geen belasting aan de voedingen hangt.

voedingen hebben een erg lage interne weerstand, maar door de gelijke spanning maakt het niet uit. denk maar aan accu's, die hebben ook een erg lage interne weerstand, maar gelukkig kun je ze wel gewoon parallel zetten.

2 voedingen kun je probleemloos parallel zetten, mits de spanningen maar gelijk zijn. (dan heb je geen potentiaal verschil, en zal er geen stroom gaan lopen als er geen belasting aan de voedingen hangt.

voedingen hebben een erg lage interne weerstand, maar door de gelijke spanning maakt het niet uit. denk maar aan accu's, die hebben ook een erg lage interne weerstand, maar gelukkig kun je ze wel gewoon parallel zetten.

Klopt, maar aangezien het een booster is vermoed ik dat er wel een potentiaal verschil zal zijn.

Klopt, maar aangezien het een booster is vermoed ik dat er wel een potentiaal verschil zal zijn.

Als de spanning gelijk staat (beide 5.5v bijvoorbeeld) is het geen probleem.
een minimaal spanningsverschil is normaal ook niet erg, maar 't is wel beter om maar gewoon 1 voeding te gebruiken.

waarom word die booster eigenlijk toegepast? alleen om een hogere spanning op de servo te krijgen? of voed die booster ook de accu spanning aan de vermogens kant van de regelaar?
(dat je motor op een hogere spanning werkt dan de accu spanning bedoel ik.)

1 cell lipo.... er wordt gereden op 3.7 volt. De electronica wil nog steeds 5v hebben.

dat snap ik, maar de BEC in een ESC kan alleen maar de spanning naar beneden halen? (buck converter ipv buck/boost?)

Zo Ben al stiekem aan het trainen wordt weer lachen straks indoor een hoop 1:12 mensen dacht ik..
Zonde van de booster ik ga gewoon met een 6.6v life ontvanger accu rijden dit jaar..

Groeten

John

nope, die booster dient nét om de spanning omhoog te halen zodat de elektronica meer krijgt dan de povere 3.7V van de lipo.

Je kan het ook anders oplossen via een receiver-pack: een accuutje dat enkel spanning geeft (5V) aan de ontvanger, zoals ook bij nitro-wagens gebruikt wordt.
Alleen is zo'n booster veel ligter en makkelijker dan een apart accu-hompje.

Back