Tekin RS / RS Pro

  • Topicstarter Topicstarter mikky32
  • Startdatum Startdatum
De werking van de Tekin en de Mamba is nu vrijwel gelijk.
Het enige verschil is nog de Turbo maar kwa Boost en RPM settings werkt het nu het nu ongeveer het zelfde.
Bij de vorige versie was het lastiger om de Turbo op het juiste moment er in te laten komen.

Motor temp blijft met de nieuwe software lager.
Komt omdat de vertiming er nu niet gelijk in komt waardoor je ook een optimalere vertiming krijcht.

Alexander, heb je Jason Scheffers setup al geprobeerd?
Is een 2 cel lipo setup en de Duo2 vertimed op 1 gaatje na helemaal open.

Ik heb de setup getest met de LRP X11. Werkt super.
 
4 cellen, 5,5A geladen, dus geen vieze trucjes. Ook niet hard gerepeaked ofzo... Motor was na 8 minuten netjes 70 ~ 75 graden Celsius.

Eens kijken hoe hard we kunnen gaan op de ETS!

Groet Robert

Hmmm, uitdaging ;-) Als jij op vier cellen gaat rijden op de ETS dan redt ik het wel.....haha...

Zie je vrijdag in Warschau :-)

groet,

Eric
 
nee niet geprobeerd. laatste wedstrijd heb ik een conservatieve setup gebruikt aangezien ik de vorige keer in beide finales was uitgevallen. Ik heb de sensordraad vervangen in een ultra flexibele en geen last meer gehad.

Mijn setup was:
54 boost
iets van 1600 begin rpm en 10.500 eind rpm
32.3 mm rolout
geen turbo.
temperatuur na 7 minuten was ~45-50 graden.

Snelheid was prima, had nog sneller gekunt maar de setup van de auto maar vooral het stuurwerk liet veel te wensen over dus heb het maar zo gelaten. Jammer want de wedstrijd ervoor ging kwa rondetijden goed en zat ik beter in het ritme behalve dan dat ik uitviel tijdens de finales :rolleyes:

Ik ga de RS nu overzetten voor het buitenseizoen aangezien het binnenseizoen voor mij is afgelopen. Dus als iemand nog een goede bassis setup heeft voor een 1/8 circuit voel ik me aanbevolen.:mrgreen:
(10.5t 2s lipo TC of pancar setup)


~75 graden is inderdaad netjes gezien de snelheid die je had. Voor mij was het hetzelfde maar dan met de tekin. Na een jaar geen snelheid en hete motoren met eigenlijk alle versies van de tekin software in het buitenseizoen had ik nu binnen 1 trainingsdag een goede bassis setup met de v203 software en belangrijker, geen hete motoren. Dit is wel op een indoor circuit dus het is maar even afwachten hoe het gaat op een 1/8 circuit.
 
Laatst bewerkt:
nee niet geprobeerd. laatste wedstrijd heb ik een conservatieve setup gebruikt aangezien ik de vorige keer in beide finales was uitgevallen. Ik heb de sensordraad vervangen in een ultra flexibele en geen last meer gehad.

Mijn setup was:
54 boost
iets van 1600 begin rpm en 10.500 eind rpm
32.3 mm rolout
geen turbo.
temperatuur na 7 minuten was ~45-50 graden.

Snelheid was prima, had nog sneller gekunt maar de setup van de auto maar vooral het stuurwerk liet veel te wensen over dus heb het maar zo gelaten. Jammer want de wedstrijd ervoor ging kwa rondetijden goed en zat ik beter in het ritme behalve dan dat ik uitviel tijdens de finales :rolleyes:

Ik ga de RS nu overzetten voor het buitenseizoen aangezien het binnenseizoen voor mij is afgelopen. Dus als iemand nog een goede bassis setup heeft voor een 1/8 circuit voel ik me aanbevolen.:mrgreen:
(10.5t 2s lipo TC of pancar setup)


~75 graden is inderdaad netjes gezien de snelheid die je had. Voor mij was het hetzelfde maar dan met de tekin. Na een jaar geen snelheid en hete motoren met eigenlijk alle versies van de tekin software in het buitenseizoen had ik nu binnen 1 trainingsdag een goede bassis setup met de v203 software en belangrijker, geen hete motoren. Dit is wel op een indoor circuit dus het is maar even afwachten hoe het gaat op een 1/8 circuit.

Bij de TITC werden de motoren rond de 70 graden en dat is ook een gote baan.
Daar reden ze met een Speedpassion V3 11,5T.

Dit was de setup die daar veel gebruikt werd.
Boost 50
Turbo Max
Turbo ramp 2
Turbo delay 0,4
Start RPM 4000
End RPM 10000
Vertiming 8 op de motor
eind vertanding 6.0

Dit is voor een TC en een speedpassion motor.

Ik zelf zou eerder voor een iets hoger begin RPM en een stuk hoger eind RPM gaan.
Je vertand bij Mach namelijk zwaar en dan wil je de Boost niet te vroeg er in hebben.
Tevens met een hogere eind RPM heb je over het geheel meer koppel en versneld hij mooier door.
Turbo delay eerder om 0,9 of zelfs hoger.

Begin RPM 5000 - 6500
Eind RPM 24000 - 26000
Boost 50 en als de tempratuur het toe laat 55.
Dan kun je waarschijnlijk wat terug met de Turbo.
Turbo ramp op 2. Kun je altijd hoger zetten als je wild voor een nog hogere topsnelheid en extra acceleratie boven in.

Maar eerst maar weer eesn goed weer worden.

Was die setup voor een 1 cel of voor 2 cel lipo van jou Alexander?
ALs het voor een 2 cel was, was je begin RPM zeer laag, voor 1 cel zit je goed.
 
voor 2s lipo en 13.5t. Ik had eerst iets van 2800 en 13.000 en 50 boost maar dat voelde zeer langzaam aan met de rollout die ik had (rond de 33mm).

Met ~33mm rollout met ~1500 begin tot 9000 eind met 50 boost was de acceleratie/snelheid super maar 2/3 was de top bereikt. Temperatuur van de motor was toen 35-40 graden na 10 minuten rijden.

Aangezien de motor temperatuur zeer koel bleef en mijn snelheid niet na 8 minuten achteruit ging (fading) heb ik het maar zo gelaten en wat gespeeld met boost en eindwaarde. Er is meer te halen in de setup van de auto en de stuurkunsten van de rijder dan nog hogere topsnelheid :mrgreen:

Een wat hogere rollout (grotere pinion) en wat hogere begin waarde had ook gekunt maar dat had ik niet getest.

edit:
Als ik het even uitreken naar fdr zat ik rond de ~6.13 (diameter tc banden: 63 x 3.1416 / ~32.3)
Nu weet ik dat je dat niet kan vergelijken maar dan heb je een idee iig. een pancar kun je wat zwaarder verplaatsen dan een tc
 
Laatst bewerkt:
Ok zo.
Ja dan vertand je heel licht.

je kunt het omrekenen maar denk niet vergelijken met een tc vanwege de weerstand die een tc met zijn overbrenging meer heeft dan een direct drive.

Ik heb het zelfde probleem.
Ik was begonnen met 10 Turbo als extra top en Boost 55 maar dat was veel ste veel voor een 10,5T op een kleine baan.
Ben toen terug gegaagn maar ik heb nu een andere setup.
Weer Turbo 10 maar rijd nu weg op de Turbo en de Boost op 45 want hoger is niet te houden.
Reed met 55 Boost en 10 Turbo en Turbo ramp op 3 en ik ging net zo hard als een 5,5T lipo op het rechte stuk. Rechte stuk ging goed maar dat was ook alles. lol
Heb hem toen terug gezet en auto bleef super snel maar wel beter te rijden.
 
Zet hem op Eric bij de ETS.
Je laatste trainings head ziet er goed uit. ALs je zo door gaat rijd je voorin in de B finale mee.
Met misschien een beetje geluk zelfs A finale.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Even een uitleg over vertiming van motor Boost en Turbo.

Tekin heeft een 3 stappen vertiming.
Dit houdt in dat je in 3 stappen vertiming kunt toevoegen aan de motor.

De 1ste is vrij logisch en vrijwel iedere motor staat vertimed.
Ik weet zo niet alle motoren maar die zijn terug te vinden.
Dit is belangrijk om te weten waar je motor op vertimed staat in verband met de setup.
Motor vertiming geeft een agressiever gevoel bij de acceleratie.

De 2deis de Boost. Deze komt er in wanneer dat je dat zelf wilt en tot wanneer je dat wild.
Je stelt een Begin en een eind RPM in waar tussen de Boost er in komt.
Als je bijvoorbeeld een start RPM van 1000 hebt en een eind RPM van 10000 met een Boost van 50, dan komt er iedere 1000 RPM vanaf de 1000 er 5 graden vertiming bij tot je op de 10000 op 50 graden vertiming zit.
Zak je auto niet onder de 10000 toeren dan blijft hij die 50 graden vertiming houden.
Zet je de RPM range dicht bij elkaar, dan krijg je een agressiever gevoel en iets meer acceleratie.

De 3deis de Turbo. Deze komt er in na een ingestelde tijd die begint te lopen wanneer je vol gas geeft. Het kan soms lijken dat hij er eerder of wat later in komt door de RPM settings maar dat lijkt door over vertiming op dat moment.
De Turbo zelf komt er als volgt in. De Turbo vertiming wordt in 1 seconden aan de motor toegevoegd. Dus de vertiming is verdeeld over 1 seconden. Dit is bij een Turbo ramp van 1.
Zet je de Turbo ramp op 2 dan word de Turbo 1x zo snel toegevoerd aan de motor en als je de Turbo ramp op 3 zet gaat dit 1,5x zo snel.
Gevoel bij een hoge turbo ramp is dus een agressiever gevoel. Accelereert wat harder

Dit was even kort wat alles is.
Nu wat het beste is voor de motor. Dus de maximale optimale vertiming waarbij vermogen aan de motor wordt geleverd. Dit punt licht rond de 60 a 65 graden.
Alle vertiming daar boven zorgen voor warmte in de motor en van een hoger gebruik van je accu. Je gaat er dus niets harder door. Voor korte periodes is dit geen probleem, maar als je zo heel de baan rond rijd zul je een warmere motor krijgen en zal je accu eerder in zakken.
Dit is dus iets om rekening mee te houden met je setup.

Dan het volgende. Bij te veel vertiming in eens kun je verschillende effecten tegen komen.
Stotteren van de motor.
Acceleratie verlies.
Warme motor.

Let dus op met je setup.
Kijk naar hoeveel de motor vertimed staat.
Kijk naar je Boost en of je Turbo nodig hebt.
Op de kleine banen heb je vaak geen Turbo nodig.
Tevens let op je Turbo delay. De motor kan bij hogere toeren meer vertiming aan dan bij lagere toeren. Let daar dus op en let op met je Turbo delay.
Als je, je Turbo delay op 0 zet houd er dan rekening mee dat je, je start RPM hoger zet.
Dan komt eerst je Turbo er in en als je eenmaal op gang bent komt de Boost er bij voor de versnelling. Je hebt dan in je setup de Boost en de Turbo om gedraaid.
Als je, je Turbo delay laag houd en je Turbo delay op 0 dan betekend dit dat je een wat tragere acceleratie hebt.
De motor heeft de meeste koppel onderin als je de Vertiming in het begin zo laag mogelijk houd.
Als je auto onderin goed weg rijd dan even inhoud en dan door versneld, dan kan dit aan de volgende oorzaken liggen.
Je start RPM is te laag met een te zware vertanding. Je vertanding is te licht.
Als je onderin niet veel vertiming hebt dan stopt de motor op een gegeven moment met versnellen. Je kunt dit opvangen door zwaarder te vertanden. Je hebt dn meer koppel en de auto accelereert beter. Wil je zodra de Boost er in komt ook zo door blijven accelereren, dan kun je dit doen door de begin en het eind RPM wat dichter bij elkaar te leggen.

Voor een goede setup speel je eerst met de acceleratie in het binnen veld. Zodra dit goed is ga je verder met de snelheid op het rechte stuk. Kijk waar de auto ongeveer zijn top bereikt heeft en stel daarop je Turbo delay in. Houw in de gaten dat de Turbo er in komt op de tijd na je vol gas geeft. Dus als je de delay in stelt op 1 seconden, dan komt de Turbo er in na 1 seconden zodra je vol gas geeft.
Je wilt vaak niet dat de Turbo er in het binnen veld in komt. Dus let hier op. Het is vrij lastig rijden als de Turbo er net voor een bocht in komt.
Meeste Turbo delays met de V203 zijn rond de 0,4 a 0,6sec. Dit omdat de software nu makkelijker met wat meer vertiming om kan gaan dan de oude software.
Let wel op dat een te lage Turbo delay ten koste van je acceleratie kan gaan.
Je hoeft vaak niet je volle Boost te gebruiken. Door de Turbo kun je makkelijk voor een wat lagere Boost gaan en het snelheids verlies opvangen met de Turbo.
Ook kan het zijn dat de motor zoals de Novak bijvoorbeeld en de LRP X12 als hoog vertimed staat. Dan wil je ook geen hoge vertiming gebruiken. Dit kan namelijk problemen geven met motor temp en de motor kan gaan stotteren.
Een Boost van 30 tot 40 is dan vaak genoeg. Je kunt ook voor een Boost van 30 gaan en een Turbo van 10 voor wat extra top snelheid.
Op de kleine indoor banen kun je, je begin en eind RPM wat dichter bij elkaar doen terwijl bij de grote banen waar je vaak zwaar vertand zet je de RPM range wat verder uit elkaar. Zet dan ook je start RPM een stuk hoger.

Het is wat langer geworden dan ik gedacht had.
Normaal doe ik er ook nog een basis setup bij met wat uitleg hoe je verder moet werken om aan een setup te komen maar ik denk dat dit wel g\helpt om verder te komen met een goede setup.
Je kunt dus met een goede acceleratie ook een goede topsnelheid hebben.
 
Hello,

Weet er soms iemand hoeveel vertiming de laatste 3 profiles van een Tekin RS pro hebben vanuit software 203, zonder iets in te stellen via pc? Of waar ik dat eventueel te weten kan komen ? Hoeveel vertiming heeft een LRP 10.5T motor en een Speed Passion 10.5T motor vanuit de fabriek ?

Hopende op wat nuttige info, dank ik U op voorhand.

Mvg.
 
Laatst bewerkt:
Hello,

Weet er soms iemand hoeveel vertiming de laatste 3 profiles van een Tekin RS pro hebben vanuit software 203, zonder iets in te stellen via pc? Of waar ik dat eventueel te weten kan komen ? Hoeveel vertiming heeft een LRP 10.5T motor en een Speed Passion 10.5T motor vanuit de fabriek ?
Hierbij wat toerentallen over een paar rondjes op een outdoor circuit.
Aan de hand van deze gegevens, hoe stel ik mijn tekin in wat betreft boost, turbo en dergelijke ? Waar moet ik op letten ?

3031
29702
16085
29556
26785
3947
30769
14962
28571
25974
4538
31413
13986
27027
25104
4310
32258
13483
26548
24896
4480
32085
12320
24291
24193
5381
32608
14218
22727
23346
7528
32967
16806
18461
21739
8823
33519
16260
19933
19867
10398
33333
16713
18867
19417
10676
34285
17191
17699
18348
11450
34285
18126
15873
17751
11516
32258
17751
14778
17045
13636
31746
18237
14285
17699
16393
31088
17391
11787
18237
19801
29268
17391
11214
19607
17191
28301
18126
10452
19867
17045
27397
18404
9661
20905
18126
25751
20270
8219
21428
20270
24691
20979
10033
21428
21818
24096
21818
11741
23529
22388
22641
22813
12552
23715
23437
20905
23166
13888
24489
23622
20066
22222
13824
27522
22222
18808
20408
14184
26785
22222
16713
19230
16085
28169
22140
16172
17341
17142
28571
22058
15384
17241
19047
28846
21818
15306
16393
19354
30000
21352
16620
15113
19354
30612
20979
17045
14150
19169
30927
21660
18808
12987
19292
31746
22222
17291
13605
20202
32085
20905
14527
13729
20408
32085
20905
14150
14888
19736
32786
20408
13986
16574
19047
32967
20000
13333
17241
18348
33333
20134
12500
17595
17391
33898
21126
11538
16085
16260
34285
20905
11650
16620
14778
34285
20000
9884
19230
13698
33333
19480
12145
20066
12195
32432
18404
16483
20547
11834
30303
16713
17094
20761
10526
24691
16620
17291
21126
9819
25641
15151
16085
21978
10118
24691
15306
16713
23166
11385
23809
16853
19672
24489
12903
22556
17751
19672
25974
14457
21978
20761
21818
27149
16574
21582
19933
22641
27272
16172
20270
20761
21428
27649
17964
18633
20761
20270
28169
19292
17964
22388
19543
28985
20547
18072
23904
20270
29556
21582
18348
24793
19607
30000
22988
16042
25210
16000
30612
24000
17241
26548
15345
30927
24896
14634
27397
17751
31250
25641
13953
28301
16085
30927
26785
16129
29268
15228
30303
27906
16666


Hopende op wat nuttige info, dank ik U op voorhand.

Mvg.

Zal nog wel even een tijdje duren voordat de expert op dit gebied hier iets over kan zeggen.
Die is volgens mij voor onbepaalde tijd met vakantie naar een onbekende bestemming.

Wellicht kan iemand anders je hier helpen?
 
Sorry dat het zo lang geworden is, normaal stonden de getallen in rijen naast elkaar. Ik wou het terug verwijderen en aanpassen, maar zo te zien niet direct gelukt, en al iemand op geantwoord.

Mvg.
 
ik ben geen expert maar gebruik wel een tekin:mrgreen:. Welke laatste drie profiles bedoel je want de tekin gebruikt geen profiles zoals lrp dat doet. De timing moet je handmatig instellen via de hotwire en laptop.
 
Ik bedoel throttle profile 4 en 5, 6 is er nog niet. Daar staat bij aggressive en more aggressive. Heeft dat iets met vertiming te maken (softwarematig)? En eventueel hoeveel ?
Alvast bedankt.

Groetjes.
 
throttle profile werkt hetzelfde als exponential op je zender. Geeft dus alleen een andere throttle curve. Dat heeft verder niets met de vertiming van de motor te maken. De 6 (CST) hebben ze erin gezet om custom profiles te kunnen saven maar dat is vooralsnog nooit verder ontwikkeld. De functie knop is er wel maar de inhoud niet zeg maar.

heb je een hotwire?
 
Laatst bewerkt:
Ja ik heb hotwire. Wat is een (goede) setup voor op een buitencircuit zoals b.v.b. in Rucphen of Charleroi met LRP 10.5T of Speed Passion 10.5T? Tekin is nog nieuw voor mij, daarom probeer ik eerst wat info te verzamelen.

Mvg.
 
Ik kom er niet meer uit. Heeft iemand met een tekin rs ook problemen met het feit dat de snelheid na 2-3 minuten minder wordt?

Mijn motor is na 7 minuten 65 graden en de RS PRO geeft 1 tot 2 lampje aan voor de hitte.

Vorig buiten seizoen had ik exact hetzelfde problemen met het behoud van snelheid met de tekin regelaar. Na 2-3 flink te kunnen blazen over het circuit hield het opeens in en heb ik geen snelheid meer. In eerste instantie dacht ik dat het de accu;s waren die einde levensduur waren. De acceleratie wordt echt soft onderin en er zit totaal geen snelheid meer in.

Het rare is dat bij het indoor seizoen ik totaal geen problemen had dat de snelheid opeens verdween. Ik had toen wel nieuwe accu's gekocht en dacht dat het dus daar aan lag.

Maar toen was het ook zeer koud binnen. Zou de buitentemperatuur toch invloed kunnen hebben om de electronica van de esc? Ik gebruik nu namelijk dezelfde accus als in het binnenseizoen en nu krijg ik weer dezelfde problemen.

De esc geeft niet aan dat hij het moeilijk heeft of zo. De motor is ook niet heet.

PS:
dit is met een 10.5t en 2s lipo.
 
Laatst bewerkt:
Ik kom er niet meer uit. Heeft iemand met een tekin rs ook problemen met het feit dat de snelheid na 2-3 minuten minder wordt?

Mijn motor is na 7 minuten 65 graden en de RS PRO geeft 1 tot 2 lampje aan voor de hitte.

Vorig buiten seizoen had ik exact hetzelfde problemen met het behoud van snelheid met de tekin regelaar. Na 2-3 flink te kunnen blazen over het circuit hield het opeens in en heb ik geen snelheid meer. In eerste instantie dacht ik dat het de accu;s waren die einde levensduur waren. De acceleratie wordt echt soft onderin en er zit totaal geen snelheid meer in.

Het rare is dat bij het indoor seizoen ik totaal geen problemen had dat de snelheid opeens verdween. Ik had toen wel nieuwe accu's gekocht en dacht dat het dus daar aan lag.

Maar toen was het ook zeer koud binnen. Zou de buitentemperatuur toch invloed kunnen hebben om de electronica van de esc? Ik gebruik nu namelijk dezelfde accus als in het binnenseizoen en nu krijg ik weer dezelfde problemen.

De esc geeft niet aan dat hij het moeilijk heeft of zo. De motor is ook niet heet.

PS:
dit is met een 10.5t en 2s lipo.

Dit probleem komt vaker voor, ik heb het zelf gisteren (35 graden) ook ervaren, na 10 rondjes kreeg ik bijna een halve seconde verval en dus minder power. Dit is een RS pro dus die zou zeker tegen warmteontwikkeling moeten kunnen, verder reden we geen timing en turbo dus daar kan het ook niet aan liggen. Een andere rijder had er ook last van. Toen ik de aloude SPX erin zette was het weg. Ik zou de regelaar gewoon door je winkelier/leverancier naar Tekin laten sturen.

groet,

Eric
 
Eric, even uit intresse, wat zou dat verval kunnen zijn? En na het opsturen is het probleem van geen snelheid meer hebben na 2-3 minuten verleden tijd? Heb je dit al een keer uit eigen ervaring mee gemaakt? Ik bedoel een regelaar had na 2-3 minuten geen snelheid meer en na het opsturen was hij weer 100% in orde?

Ik vraag dit omdat de snelheid in de eerste 2-3 minuten met een 10.5t echt gigantisch is en ik gebruik niet eens de volle 100% van de regelaar. Het is echt frustrerend om dan na 2 minuten zo soft rond het circuit te gaan lol.
 
Ik heb geen idee, bij Tekin krijg je ook meestal een nieuwe regelaar als het probleem bij de interne elektronica blijkt te zitten. Het lijkt exemplarisch te zijn, vervangen is dan de enige mogelijkheid, afhankelijk van de leeftijd van de regelaar kost dit niets, bij een ouder dan 120 dagen regelaar maximaal 109 USD.

groet,

Eric
 
ok, dus dat wordt bijbetalen :rolleyes:.

Met de huidge dollar koers wel een beetje zuur, zeker omdat ik dit probleem eigenlijk vanaf het eerste moment had (behalve in het binnenseizoen) maar denkende dat het aan mijn lipo's of wat dan ook lag heb ik nooit garantie geclaimed.

Ik mail tekin wel.

In ieder geval bedankt voor je antwoord.
 
Back
Top