Telemetrie, wat heb je eraan?

Hallo,

Zoals in een andere post al is te lezen, stap ik binnenkort over op BL (MMM). Ik moet dan ook aan een andere zender (Spectrum o.i.d.) Ik dacht eerst om de allergoedkoopste te nemen. ("hayabusa"). Hij is dan wel foei lelijk, maar wel lekker goedkoop.
Totdat ik de SPEKTRUM DX3S DSM 3 CHANNEL STEERING WHEEL RADIO zag. Kan je op de zender zien hoe warm e.e.a. is, en hoeveel toeren de motor maakt etc.etc.
Nu vraag ik me af, is dit zinvol, en is dit een beetje degelijk.

Ik schrijf dan wel dat ik aan een andere zender moet, maar zijn er ook ervaringen met de standaard traxxas 27Mhz zender en de MMM-combo?

voor wie mijn vorige post niet heeft gelezen:
Erevo, mamba monster max, 2200 KV, 2s5000ma Lipo's (althans, over een tijdje)

Zinvol.. volgens mij mag het niet eens met wedstrijden (correct me if i'm wrong) dus ja wel leuk voor trainingen..
Review van hayabusa in modelbouwaktueel was zeker postief btw. Maar goed voor die Dx3S betaal je een 209 euro en er zijn natuurlijk ook veel snellere zenders (M11,DX3R etc), maar ja die kosten ook een stuk meer en heb je er wat aan. En is dat het waard voor wat je gaat rijden?

Laatst bewerkt:
Ik heb slechte dingen over die telemetrie gehoord...

Zelf heb ik ook de Hayabusa 2.4GHz, prima zender voor de prijs. Tot nu toe geen spijt van gehad :)

Er zijn ook andere 2.4GHz zenders, voor niet al te veel geld. De sanwa MX-3FHSS kan je voor rond de €140 vinden. En van Graupner zijn er ook budget vriendelijke 2.4GHz zenders, en daar zit er een tussen (de X6 race spec, ±€100 dacht ik) die leuke features heeft. Degene die ik opnoem zijn ook allemaal 3 kanaals zenders.

Om recreatief te scheuren is zo'n 27 Mhz zender niet verkeerd. De zender van Traxxas dus ook niet. Als je een relatief goedkope zender wilt, en je wil naar 2,4Ghz dan is de Hayabusa een goede keus. Aardig wat rijders hebben deze zender. Een stapje hoger is er ook nog de Spektrum 2.0 voor ff 149,-euro. Helemaal goed,e n geen overbodige opsmuk. Zie zelf niet het nut van de sensoren t.a.v. de Spektrum DX 3S. Zeker niet als je recreatief rijd.

Koop anders de Traxxas 2,4Ghz zender. Geen poespas en nu de ERBE's meer beschikbaar komen worden de zenders vaak op e-bay gedumpt omdat de meeste al andere duurdere zenders hebben ;)

Persoonlijk vind ik die DX3S echt heel stoer, naast telemetrie bied deze namelijk ook veel functies met het afstellen. Dus stel dat je vriend even met je wagen wil rijden dan stel je hem zo in dat hij maar 20% van de power heeft ;)

Zinvol.. volgens mij mag het niet eens met wedstrijden (correct me if i'm wrong) dus ja wel leuk voor trainingen..

Bij wedstrijden mag je ook met 27 Mhz rijden. 2,4Ghz is geen regelement vereiste. Die zitten meer in de auto. Wel schijnt het zo te zijn dat je meerdere kristalsetjes moet meenemen.

Koop anders de Traxxas 2,4Ghz zender. Geen poespas en nu de ERBE's meer beschikbaar komen worden de zenders vaak op e-bay gedumpt omdat de meeste al andere duurdere zenders hebben ;)

Persoonlijk vind ik die DX3S echt heel stoer, naast telemetrie bied deze namelijk ook veel functies met het afstellen. Dus stel dat je vriend even met je wagen wil rijden dan stel je hem zo in dat hij maar 20% van de power heeft ;)

Uhm dat kan ik met mijn zender zo ook.
is gewoon de th waarde terug zetten.

Ik heb zelf een spectrum telemetry set. handig voor mijn ronde tijden.
moet nieuwe toerental meter en temperatuur meter bestellen.
Kan ik mijn motor in de gaten houden kwa tempratuur.
Ook kan ik kijken wat mijn snelheid is zodat ik het kan vergelijken met mijn ronde tijden en tot een betere vertanding te komen.
Accu spanning en alles is er op terug te vinden. kan hem zelfs laten waarschuwen als de temp van de motor te hoog of de accu spanning te laag is.
Daarmee voorkom ik dat ik mijn motor op fik en of mijn accu geheel leeg trek al is dat niet het probleem want na 6 minuten stop ik tog.

Tevens is het wel fijn dat ik mijn ronde tijden boven op de rijders stelling kan zien en niet naar beneden hoef te gaan.
Ook zie ik dan hoeveel rondes ik heb gereden.
Altijd makkelijk dus.

Klopt bij wedstrijden mag je het niet gebruiken.

Precies wat jij zegt Mikky lijkt mij ook erg handig en vind het ook een mooie prijs voor wat je er bij krijgt zoals bv 2 ontvangers.

ik heb zelf net de dx3s gekocht bij modelsport.co.uk. hij kost hier 180 euro ex verzenden.
De telemetry is leuk, vooral bij brushless om de temperatuur van de motor in de gaten te houden ivm gearing. Ook de instelmogelijkheden voor de stuuruitslag en exponentiele uitslag, zeker op hoge snelheden.
De doorslag voor mij was echter dat er TWEE ontvangers bijzitten. Ik heb meerdere modellen en als ik een losse (nieuwe) ontvanger bij moet kopen ben je als snel 50 euro kwijt. In mijn ogen is de zender dan ook niet echt door meer...

Klopt! Het is leuk voor trainingen maar bij wedstrijden is telemetrie niet toegestaan. Het verboden om tijdens wedstrijden een 2-weg verkeer te hebben tussen zender en ontvanger. Er mag enkel verkeer zijn van de zender naar de regelaar/auto. Er mag geen info retour worden gestuurd naar de zender! Daarnaast heb ik al een aantal telemetrie setjes gezien en heb ik serieus vragen bij de betrouwbaarheid van de data die ze weergeven. Zo heb ik eens een Element motor gezien die volgens het spectrum setje 213.000 toeren zou draaien, of een accu met een rest spanning 15.9 volt..... :):confused:

Ik heb ook de dx3S gekocht, maar de beste opties zijn wel al de mogelijke instellingen, de telemetrie is een leuke plus, ideaal om gearing perfect te krijgen! het voltage in het oog houden, jaa van het voltage dat de ontvanger krijgt. Om het voltage van de lipo te krijgen staat wel ergens een howto op het net (ik denk zelfs op de site van spektrum)

Om de lap counter werkend te krijgen met de dx3s is enchter wat meer werk nodig.

Zelfs moest de DX3S geen telemetry hebben zou het nog een super zender zijn, maar het nut van telemetrie is gewoon waarden te kunnen zien en metertjes enz :D

Wel wat spijtig dat er nog geen module is om de zender naar een module op de pc te laten sturen. Ideaal om te zien wat de snelheden zijn per lap in een grafiekje enz ;) (ik heb het over een spektrum module die niet zou bestaan, ik heb immers al naar spektrum gemailed en ze vertelde ma dat het niet kon met hun producten).

Bricks al een keuze gemaakt??

Ik ben ook aan het denken om over te stappen aangezien ik best wat glitches heb hier in de straat. Als je denkt langer bezig te zijn met deze hoby lijkt 2,4Ghz me sowieso geen slechte investering, zelfde als een goede lader bijvoorbeeld.

@ snowmansion (of andere), ik lees wel vaker over snellere zenders, wat wordt hiermee bedoeld ? Gaat het signaal sneller waardoor de wagen sneller reageerd? Mijn standaard TRX zender is voor mij snel genoeg. Is het te vergelijken met iets als reactietijd bij PC schermen (verschil tussen 5 en 8 ms) ?

Snellere zenders hebben een snellere framerate....

Een standaard framerate is 20mS en de puls van 1 kanaal is hooguit 2 tot 2.5 mS, bij een 3 kanaals zender is er dus voor ruim een 12mS niets.

Futaba heeft een zgn. HRS set. Hier wordt direct na het sturen van de 3e kanaal weer direct terug gesprongen naar het zenden van het 1e kanaal. Zo hou je een framerate van nog geen 6mS over, zeker als je kanaal 3 niet gebruikt en op minimaal zet.

Hallo Nard,

Ik heb bij Modelsport UK de Acoms Haybusa (Technisport) voor € 62 besteld. Heb hem gisteren binnen gekregen. Vrienden van mij hebben 'm al een tijdje, en zijn zeer tevreden.

Al die snufjes zijn dan voor de echter racers misschien interressant, bij mij zijn het allemaal dingen die stuk kunnen gaan.

En heb jij er al mee gereden? Hoe bevalt hij?

En nog een vraagje:

Is het aan te raden voor een parkeerplaats rijder? En wat is ongeveer de levensduur?

@ Roelof, duidelijk. Het principe was me duidelijk, het verhaal van 20ms enzo niet dus bedankt voor je lekker makkelijke uitleg :)

@ bricks, daar twijfel ik ook tussen. De funties zijn leuk, maar ga ik ze gebruiken ... heeft het nu echt toegevoegde waarde voor mij .... denk het niet.

@ giganielsie, voor een parkeerplaats rijden (grappige benaming) is het zeker voldoende ja. De levensduur zal lastig aan te geven zijn, als jij zuinig op je zender bent zul je er lang plezier van hebben ;)

En heb jij er al mee gereden? Hoe bevalt hij?

En nog een vraagje:

Is het aan te raden voor een parkeerplaats rijder? En wat is ongeveer de levensduur?

zou niet weten wat het nut er van is buiten dat je, je snelheid ziet.
maar is wel leuk.
levensduur is lang. altans als je er goed mee om gaat.
geld ook voor je auto en andere spullen.

Back