Telemetrie

Roelof

Moderator
Moderator team
Forum veteraan
Ooit in een ver verleden had ik een telemetrie-set van de Conrad gekocht maar helaas bleken de zender en ontvanger niet toerijkend. Ooit nog een iets professionere setje geprobeerd maar helaas.

Het computermoduul van de Conrad:
telemetrie1.jpg

Het moduul heeft:
- 8 analoge ingangen 0-2.55v
- 8 digitale ingangen
- 1 timer ingang
- RS232 uitgang op 2400 baud

Onlangs kwam ik hem weer tegen en leek het wel handig om dat project een nieuw leven in te blazen in verband met een motoren test traject waar ik bij betrokken ben.
Na wat onderzoek bleken er ook veel betere zend en ontvangst modules te bestaan en met het inzamelen van wat informatie en wat bestellinkjes kon er een start gemaakt worden.

Na nog even een low budget 868mhz setje geprobeerd te hebben was het tijd voor het echte werk:

Een 433 mhz TX/RX set van Radiometrix, deze is in FM en smalbandig voor een optimaal bereik:
telemetrie2.jpg

Om het bereik zeker te stellen ben ik voor de HP versie gegaan, deze levert 25mW ipv 10mW. Overigens is deze zender zeer populair onder de mensen die balonnen de stratosfeer in sturen, op 30km hoogte wordt met gemak GPS informatie naar beneden gestuurd.

Het idee was om wat vaste sensoren (omgevingstemperatuur, luchtvochtigheid en G-krachten) aan de computer te koppelen middels een opsteekbare print:

telemetrie3.jpg

De andere kant:

telemetrie4.jpg

Omdat de computer minimaal 8.5 volt nodig heeft zat ik te twijfelen of ik een extra accu moest gebruiken of een zgn. step-up converter. Op dit printje zit naast de 3 genoemde sensoren ook een 6v->12v converter.

De temperatuursensor is een allerdaagse LM35 welke eruit ziet als een simpele transistor. De motoren waarbij die gebruikt wordt heeft precies 2mm ruimte tussen de koelribben dus is een 2mm dik plaatje zo gemaakt:

telemetrie5.jpg

Een proef opzetje:

telemetrie6.jpg

De 1e toerentalsensor die momenteel functioneel is zit op de as van de versnellingsbak. Hij bestaat uit een schijf met een klein magneetje en als sensor een HAL sensor.

telemetrie7.jpg

Ingebouwd:

telemetrie8.jpg

Een klein afdekplaatje over de electronica en klaar voor gebruike:

telemetrie9.jpg

Op de auto:

telemetrie10.jpg

De temperatuur opnemer:

telemetrie11.jpg

En beeld van de software in werking:

telemetrie12.jpg

(is nog niet helemaal geconfigureerd)

De software is volledig modulair. Ik heb keuze uit div meters die ik willekeurig op een bord kan plaatsen. Aan de meter kan ik een ingang koppelen en een bijbehorende formule die de de waarde van de sensor omzet naar een bijbehorend getal voor de functie.

Later meer over de ontvanger...

De Radiometrix ontvanger stuurt naast een analoog signaal ook een keiharde blokgolf signaal uit welke je direct via een zgn. TTL -> RS232 level converter direct op een PC kan aansluiten. Door gebruik te maken van een TTL-RS232 -> USB converter bespaarde me dat veel pluggen en wist ik zeker dat het met iedere huidige laptop/netbook zou gaan werken. Alles in een klein kastje en gaan.....

Helaas ondervond ik een hoop storing op het signaal en het was onduidelijk waar het vandaan kwam. Met de antennes dicht bij elkaar had ik een goed signaal en dacht ik eerst aan rommel van mijn PC's, TV, Telefoons en Wifi in huis maar in het open veld hetzelfde probleem.

Ondertussen had ik op de ontvanger een signaalsterkte meter gemaakt rondom een simpele VU meter schakeling en inderdaad een keihard signaal, ook over grotere afstanden.

Ondertussen zag de ontvanger er zo uit:

telemetrie15.jpg

Na veel onderzoek bleek het signaalniveau van het signaal wat de zender in ging enig invloed te hebben maar was niet de oorzaak. Met een scoop aan de ontvanger gemeten en er kwan een mooi signaal uit de analoge uitgang van de ontvanger en een hoop rotzooi uit de digitale uitgang.

Ik besloot zelf zo'n analoog digitaal converter te bouwen, de technische benaming voor deze converter is een Data Slicer. Ik had er al eens ooit 1 gemaakt en dat printje probeerde ik uit en hoppa, beeld!

De boel opnieuw opgebouwd:

telemetrie16.jpg

Hier zie je de ontvanger (rechts), de VU meter (midden), de RS232->USB converter (onder) en de data slicer (links). Het geheel wordt gevoed uit de USB poort.

Overigens trekt de telemetry set in de auto zo'n 100mA en verbruikt de auto maar 20% meer dan normaal alleen op de servo''s.

Even een screenrecord dump gemaakt:

Let even wat er op 4.45 (youtube tijd) gebeurt met de 1e pitstop ;)

Laatst bewerkt door een moderator:
Cool! Kan me herinneren vroeger ook wel eens verlekkerd naar dit systeem te hebben zitten staren in de Conrad catalogus. Is die software nog ergens te vinden? Ben de laatste tijd een beetje aan het klooien met een arduino ethernet shield, maar zoek eigenlijk nog een GUI.

Software heb ik voor je, daartegen ben ik ook zeer geïnteresseerd in een Arduino oplossing want inweze kan die hetzelfde en zelfs beter. Ik ben nog niet thuis in de Arduino dan alleen oppervlakkige info, een goede interface zoals deze zou perfect zijn.

Ok, valt dat te mailen? Zo ja, dan stuur ik je via pb wel even mijn mailadres.

Wat arduino betreft; ik ben ook nog maar een beginner en durf mezelf absoluut geen programmeur te noemen. Maar het mooie van dit platform is dat er zoveel mensen mee bezig zijn, dat je met wat creatief zoek-, knip- en plakwerk en/of gebaseerd op een vergelijkbaar project vaak wel een heel eind komt.

Waar ik op het moment in geinteresseerd ben is een soort "home automation" -achtig systeem, waarmee ik niet alleen zaken kan registreren, maar ook kan aansturen en/of instellingen op afstand (via een internetverbinding) kan aanpassen.

Zou trouwens voor jouw toepassing ook wel leuk zijn; al rijdend je brandstofmengsel of remkracht aanpassen :cool:

Let even wat er op 4.45 (youtube tijd) gebeurt met de 1e pitstop ;)

De motortemperatuur loopt een graad of 9 a 10 op, bedoel je dat?

Zou trouwens voor jouw toepassing ook wel leuk zijn; al rijdend je brandstofmengsel of remkracht aanpassen :cool:

Hmm ... yep ... maareuh wat Roelof doet is vooral testen en meten tijdens trainingen.

Best grappig moet ik zeggen als je zo die meters en getallen ziet.

Ik had 30 jaar geleden op mijn Stockcar ook al eens een servo op de hoofdsproeier van de motor, maar ik kan je ook zeggen dat de rompslomp niet in verhouding staat tot het praktisch voordeel ervan. Overigens is het bij de 1:8 (andere NK klasses dacht ik ook), reglementair geregeld dat telemetrie verboden is tijdens de wedstrijd.

Remkracht kunnen we simpelweg trimmen op de zender.

Zo, meteen even abonnementje genomen op dit draadje. ;)

Ik moet zeggen dat de temperatuurstijging toch flink is en dan praat je nog over een rijke motor, ben wel benieuwd wat dat bij een scherpe afstelling doet.

Overigens zie je ook het schakelmoment als de piek in snelheid boven de 75km/u even doorschiet, de steilheid van de grafiek kan je beste acceleratie bepalen.

Maar inderdaad moet in een wedstrijd alles statisch zijn en mag er geen telemetrie verzonden worden anders dan een batterijspanning welke op sommige zenders niet uit te schakelen is.

Ja 9-10 graden is best veel. De motortemperatuurstijging (bij een pitstop, maar ook als je plotseling stil komt te staan, bijv in het gras) op zich wist ik wel, had je ook gewoon aan mij kunnen vragen hoor :yes: maar eerlijk gezegd had ik er dan geen exact getal aan durven geven ;)

Met mijn Spektrum telemetrie (nitro versie) setje had ik dit ook al geconstateerd.

Dit is mijn setje:

SPM1300-450.jpg

Je ziet zelfs temperatuurverloop bij het oprijden / doorrijden / eind rechte stuk, best grappig om te weten hoe snel feitelijk de motortemperatuur verandert. Je pitmaat heeft vanuit de pits veel meer aan deze info, want tijdens het rijden heb je als rijder echt geen tijd om op de telemetrie display te kijken.

Meer dan ontv.accuspanning, motortemp en rpm meten heb ik er feitelijk nooit mee gedaan. Ik heb het setje wel altijd bij me en kan er zo op. Maar in de praktijk stel ik mijn auto en ook de motor af op gevoel, geluid, zicht (acceleratie/rookpluim).

Ik zie overigens ook ergens in je filmpje (vanaf 2:58 youtube tijd) een piek in de grafiek naar boven de 125 km/h (zooo snel ben je toch niet? ;)) en op datzelfde moment dito extreme piek in tussenas rpm en motortemp, ik neem aan dat dit ruis is?

Die piek was idd een foutje in de transmissie, het kan gebeuren.....

De RPM op de tussenas, motor en de snelheid komen van dezelfde sensor maar worden met verschillende berekeningen naar hun waardes gebracht.

Ziet er netjes uit Roelof !

Daar kan je aardig wat belangrijke data mee verzamelen voor het project :thumbsup:

De spektrum set heb ik ook maar vond het spul verre van betrouwbaar meten :-? :-?

Verschillen van 30 graden vs een tempgun en toertallen die naar de 20K gingen bij stationair en terugvielen of zelfs in de min bij gasgeven :rolling:

Heb na een hoop geklooi de hoop maar opgegeven met die module.
Idee is prachtig maar de uitwerking was bij mij een stuk minder.

Zal je nog 's helpen met een truggy die stuk gaat net voor de start ;) :rolling:

Ik had met de Spektrum set echt 30~35 graden verschil vs m'n gewone tempgun gemeten op de zelfde plek als de sensor... Ben er een hele tijd mee bezig geweest en had nog 2 of 3 extra sensormodule's met alle sensors maar betrouwbaar kon ik het niet noemen.

Eey Danny ik ook hier, hehe ;) dat was idd een overgetelijk moment, vertel het nog steeds tegen mensen, of ze het nou wel of niet willen horen :p

Is je tempgun wel goed dan?
Ik heb ook zo een met zo'n pistoolgreep, maar die geeft dan juist weer heel erg afwijkend, ook in vergelijking met andere tempguns van mijn collega's.

Deze gebruik ik altijd:

images

Met een Exergen IR meter dicht op de plug gemeten zaten we 3 tot 8 graden van de telemetrie af. En dan moet ik erbij zeggen dat deze sensor direct op de cilinder ten hoogte van de verbrandingskamer meet en daar door de mindere massa veel sneller reageert dan op de kop. Meer massa geeft traagheid in het volgen van de temperatuur....

Het meten op deze mannier was voor de pitmaat alleen al een verademing, het idee is ook geboren om buiten de telemetrie een dezelfde tempsensor te gebruiken met een inboard LCD metertje. Nu even op zoek naar een klein LCD metertje.

Is je tempgun wel goed dan?
Ik heb ook zo een met zo'n pistoolgreep, maar die geeft dan juist weer heel erg afwijkend, ook in vergelijking met andere tempguns van mijn collega's.

Deze gebruik ik altijd:

images

Ik gebruik zo'n zelfde alleen in een vaag bruin/paars metallic kleurtje van BMI dacht ik.
Gebruik ik al jaren en zit er voor zover ik weet geen 30 graden naast :rolling:

Wat ik al zei het idee was leuk , de werking in mijn geval alleen een stuk minder. Misschien een slechte batch ofzo ik heb geen idee , maar kreeg het niet accuraat werkend.

@ Roelof:
Dat was destijds ook mijn bedoeling voor bij de Truggycup , maar kreeg het met het Spektrum spul gewoon niet goed.

Even een update.....

Na wat rekenwerk aan de G-sensoren bleek dat er een filter op zat tot 6000hz, na het plaatsen van andere condensatoren heb ik een filter van 2Hz gemaakt welke snel genoeg is voor de meetingen maar geen vibraties van de motor door laat.Het is nu hopen dat de sensor ondanks de trillingen nog de juiste waardes doorgeeft.

Temp sensor Novarossi motor:
Ik wilde een degelijke montage op een Novarossi motor hebben en met een transistor-achtige sensor is dat lastig. Ik ben op het idee gekomen om een complete plaat tussen de kop en verbrandingslkamer te zetten:

telemetrie20.jpg

Montage:
telemetrie21.jpg

met sensor:
telemetrie22.jpg

Om ook de temperatuur van de brandstof te meten heb ik een klein aluminium pijpje gedraaid waar de sensor tegenaan zit:

telemetrie24.jpg

Wat dus tussen de tank en motor gaat komen:
telemetrie25.jpg

Hiermee kunnen we een test met en zonder uitlaat-gascooler doen om te zien of zo'n ding echt op temperatuurniveau verschil maakt. Ik heb de software al van de meters voorzien en voor de brandstof temperatuur ook een minimum (starttemp) en een maximum (eindtemp) aanduiding.

Laatst bewerkt:
Op deze manier krijg je in plaats van alleen maar gevoel, ook getallen bij de krachten temperaturen, toerentallen, etc. die in een 1:8 plaatsvinden.

Het wordt hoog tijd voor een demootjuh Roelof.

Moet a.s. zondag wel kunnen in de pauze van de clubwedstrijd. :)

Back