Temperatuur heli motor (brandstof)

• Topicstarter Topicstarter huubb
  • Startdatum Startdatum
H

huubb

Guest
Een vraagje :

Hoe warm mag een (brandstof) heli motor worden ?
( Raptor 50, met: os max motor 50)

En wat kun je er tegen doen als deze te warm wordt ?

Graaaaaaag info.

En alvast bedankt !

H.brummans

Hoi,

Ik vlieg al jaren heli, maar heb nooit de temperatuur echt gemeten.... Wat moet je doen..
1 Zorg ervoor dat er altijd een flinke pluim aan rook uit de uitlaat komt (zo rijk als mogenlijk de motor afstellen dat die NIET 4-takt)
2 als je denkt dat de motor te warm is, dit kun je testen om erop te "spuggen", of water erop te laten druppelen. Op de koekkop.. Dit macht niet direct sissen en verdampen..
3 op mijn three dee NT zit geforceerde lucht koeling. Deze doorgang moet VRIJ zijn en ook goed doorblazen..

Dat is alles, de rest? VLIEGEN ;-) en niet te veel hoeveren..

groeten
Roel

de meest gebruikte wetenschappelijke methode is niet meten (niemand weet waar welke temp normaal is ;) ) maar je vinger achter in de carter voelen, in dat gat zeg maar.
daar moet je je vinger toch wel een paar seconde in kunnen houden, als je snel wegtrekt loopt ie te arm :D

pas op voor de uitlaat, daar niet voelen of je gaat pijn lijden ;)

loopt ie te arm dan is de oplossing in eerste instantie wat rijker op de hoofdnaald.
loopt ie dan nog warm dan zal de idle naald wat vetter moeten, je hovert namelijk net op de overgang tussen die naalden.

suck-6

overigens heeft onze forumvriend walter een mooi document ooit gemaakt, daar kan je ook veel uit leren : http://www.jupiter-venlo.nl/Algemeen/Tips/Helimotor afstellen v3.1.pdf

De temperatuur was de laatste keer 126 graden!
Dus als ik dat hier zo lees, moet ik de brandstof toevoer RIJKER zetten, nou dan ga ik dat eens proberen.

PS: Ik ben nog een beginner en hover dus nog erg veel,zou daar dus ook aan kunnen liggen ,als ik dat zo lees hier boven.

Bedankt voor jullie info !!!!!

huub

Hoi,

Zorg ervoor dat er een mooie FLINKE rookpluim uit de uitlaat komt, en dat die net niet 4-takt dan zit het in het algemeen goed.

Groeten
Roel

Mijn motor loop niet vreselijk rijk en er komt dan ook GEEN flinke rookpluim uit m'n uitlaat. Wanneer ik normaal vlieg of hoover dan zie je nauwelijks rook uit de uitlaat komen. Toch loopt de motor prima en wordt hij niet te heet.
De "normale" cilinderkop temperatuur van mijn motor is ongeveer 130°C. Dit gemeten met een infrarood thermometer direct na een vlucht. De uitlaat temperatuur is daarintegen veel hoger. De uitlaat bocht wordt tot wel 400°C heet en daar wil je niet met je vingers tegen komen.
De motor die ik in m'n heli heb staan is een OS91 Surpass en ik kan een half uur vliegen op een tank vol (500cc). Een logboek heb ik niet bijgehouden maar deze motor heeft al zeker ruim meer 100 vlieguren op de teller.

Dat weet ik Ron :) Daarom wordt hij gemiddeld ook wat heter dan een tweetakter. Maar die grote rookpluim uit de uitlaat heb ik niet wat ik wel bij ander vliegers met een 4takt heb gezien. De klachten dat een 4takt niet voldoende vermogen heeft voor een heli komen volgens mij daardoor. Vele hebben volgens mij hun motor te rijk staan (ook 4takt) en leggen een compleet rookgordijn neer.
Mijn oude Kalt Space Baron met een SC36H motortje erin draaide ook zonder zo'n dikke rookpluim. Dik 22000 toeren en geen problemen! Wel zorgen dat je koeling zo goed mogelijk is. De kapjes met siliconenkit afsluiten om zo min mogelijk lucht weg te laten lekken. De fan en de koppeling heb ik uit laten balanceren om zo min mogelijk trillingen te krijgen an daarna de zaak zo gemaakt dat er optimale luchtaanvoer naar de fan was.
Zoals gezegd nooit problemen gehad met een te warme motor en geen grote rookpluimen.

Back