Temperatuur LRP X11

- Wat is de gebruikelijke bedrijfstemperatuur voor een X11 17.5 en 10.5 na een 5min wedstrijd?
- Wat is de maximum temperatuur?
- Is een ventilator noodzakelijk?

thx,
alwin

Alwin,

- vanaf 80 graden gaat een motor 'faden' en verliest hij vermogen doordat hij opgewarmt is, maar dit is niet permanent. Probeer hem niet veel heter te krijgen dan dat punt, want dan verlies je vermogen in je run.
- rond de 120 graden gaat de coating (hars) van de bedrading smelten en gaat een motor kapot.
- Ventilatoren zijn handig, maar niet perdefinitie nodig. Afhankelijk van de temperatuur van je motor, ruimte en gewicht van je auto. In theorie is je motor langer koeler, en daarmee heb je dus meer vermogen.

Groet Robert

De LRP X11 en X12 motoren lopen veel warmer dan de meeste vergelijkbare motoren. LRP gebruikt wel een zilver-basis voor hun solderingen (veel beter dan de meeste motoren), dus de X11 en X12 kunnen hogere temperaturen aan.
Mijn LRP X12 kwam de laatste wedstrijd, na 5 minuten rijden, met 138 graden van de baan. Na afkoelen en de lagers smeren gaat hij weer als een trein. Ook tijdens de heats gaat de LRP X12 pas echt lekker lopen als hij warm staat (+/- 100 graden).
Nu is 138 graden net iets over de top, maar tot 120 graden moet een LRP X12 zeker kunnen hebben zonder dat je je moter naar de kl*ten helpt! Weet wel dat de lagers van de X11 en X12 iets gevoeliger zijn dan deze van de meeste andere motoren, dus regelmatig met lager olie behandelen!
Met de wedstrijden is het steeds zoeken naar de grens tussen performance en levensduur van een motor. Dat is ook de reden dat we meestal 1 of 2 reserve motoren bij hebben:-)

Met de X12 zijn er toch hele andere ervaringen dan die van jou :D. Dat een x12 motor pas echt lekker gaat lopen bij 100 graden is voor mij een reden om die motor niet te kopen.

Ik ga er even gemakshalve van uit dat je met vertimebare regelaars rijd. Dan zijn er genoeg motoren die net zo hard gaan met minder temperatuur op de motor.

@xedos Hou het advies van robert aan wat betreft de X11.

Back